«ما صندوق توسعه ملی درست کردیم برای روز مبادا و ۲۰ درصد درآمدمان را در سال ۹۴ به حساب صندوق ریختیم، امسال مجلس می‌گوید که ۲۰ درصد کم است و ۳۰ درصد بریزید، اصلاً همه آن را به صندوق بریزید. » این‌ها تازه ترین اظهارات رئیس جمهور بود که در اعتراض به افزایش سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی در برنامه ششم، در صدر اخبار قرار گرفته است.

«اضطرار سازی» برای برداشت از صندوق توسعه ملی

قدس آنلاین -  «ما صندوق توسعه ملی درست کردیم برای روز مبادا و ۲۰ درصد درآمدمان را در سال ۹۴ به حساب صندوق ریختیم، امسال مجلس می‌گوید که ۲۰ درصد کم است و ۳۰ درصد بریزید، اصلاً همه آن را به صندوق بریزید. » این‌ها تازه ترین اظهارات رئیس جمهور بود که در اعتراض به افزایش سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی در برنامه ششم، در صدر اخبار قرار گرفته است.

اما نمایندگان مجلس و کارشناسان حرف‌های دیگری دارند و معتقدند در حالی که کشور دچار رکود شده و با پول این صندوق باید چرخ تولید به گردش دربیاید، دولت به آن به چشم عابربانک نگاه می‌کند.

محمد دهقان عضو کمیسون حقوقی و قضایی مجلس در گفت وگو با خبرنگار ما راه اندازی صندوق توسعه ملی را اقدامی هوشمندانه برای ایجاد رونق اقتصادی می‌داندومی افزاید:

پس از آنکه حساب ذخیره ارزی خالی شد این صندوق با این اهداف شکل گرفت و احکامی محکمی هم برای آن گذاشتند تا دولت‌ها به پول متعلق به بخش خصوصی دست درازی نکنند اما برخی مسئولان اجرایی نسبت به این کار مدبرانه تمایلی ندارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با رونق گرفتن تولید، اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی مقاوم می‌شود، بیان می‌کند: هر روز برای نجات اقتصاد کشور از رکود و بیکاری روز مباداست و این پول باید خرج اشتغالزایی شود، باید با تزریق سرمایه در گردش، بخش خصوصی تقویت شود تا کارخانجاتی که برای نداشتن نقدینگی خوابیده‌اند نجات پیدا کنند، در غیر این صورت اگر حاضر نیستند این وجوه را خرج تولید کنند چرا شعار رونق اقتصادی می‌دهند ولی به الزمات آن پایبند نیستند.

*اضطرار سازی دولت برای برداشت وجه

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی تأکید می‌کند: متأسفانه دولت در چند سال اخیر هر جا توانسته دست درازی کرده، به مجلس فشار آوردند و مرتب نامه نوشتند و از رهبر معظم انقلاب تقاضا و با اضطرار سازی که می‌کنند تا به حال توانسته‌اند از صندوق توسعه ملی پول بردارند و آن را صرف عمران و هزینه‌های جاری کنند و در این مسیر برخی از دوستان در مجلس که دغدغه حوزه انتخابیه را دارند هم بدون توجه به سیاست‌های کلی به دولت کمک می‌کنند تا صندوق توسعه را به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار کند.

وی تصریح می‌کند: با این این ریخت و پاش‌ها و حقوق نجومی که به مدیران دولتی می‌دهند و اینکه دولت پول را در بانک‌ها می‌گذارد و آن‌ها وام‌های کلان به مفسدان اقتصادی می‌دهند که هر چند وقت یک بار پول دولت را از بانک‌ها به یغما می‌برند، کشور به پیشرفت نمی‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه مقدار از صندوق توسعه به بخش خصوصی و تولید اختصاص یافته می‌افزاید: صندوق توسعه در گذشته فاقد شفافیت بوده و هیچ اشکالی ندارد که صندوق وام‌هایی را که به مردم داده شفاف کند تا هم زمینه سوء استفاده از صندوق فراهم نشود و هم معلوم شود واقعاً این‌ها چقدر درآمد داشتند، و چقدر از این وام‌های داده شده صرف تولید شده دولت هم جوابگو باشد، چرا که با آنچه برای صندوق تصویب شده، کشور باید از این وضعیت رکود و بیکاری که گرفتارش شده خارج شود.

*مجلس واریزی دولت را به ۳۰ درصد کاهش داد

موسی الرضا ثروتی نماینده مجلس نهم، هم در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: صندوق توسعه برای ارایه تسهیلات به بخش خصوصی، تعاونی، سرمایه گذاری و اشتغال تشکیل شده ولی آقای رئیس جمهور بدون توجه به سیاست‌های ابلاغی و قانون فقط دنبال کارهایی است که برایش رأی بیاورد و در این راه تمام پولی که توسط دولت‌های قبل ذخیره شده ایشان طی سه سال مصرف کرد.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۹۲، دولت نهم ۲۶ درصدعواید ناشی از نفت را به صندوق توسعه واریز می‌کرد، توضیح داد: از زمانی که صندوق توسعه تشکیل شد در سال ۸۹، قرار بود ۲۰ درصد از عواید نفت را به آن بریزند و باید سالی سه درصد این رقم افزایش پیدا می‌کرد یعنی الان دولت باید ۳۸ درصد به صندوق پول بدهد ولی پیشنهاد ۲۰ درصد مصوب سال ۸۹ را داده و حالا که مجلس ۳۰ درصد را مصوب کرد آقای روحانی باز هم نگران است.

وی تصریح می‌کند: مرتب می‌گویند درآمد نفت نسبت به دولت قبل پایین آمده و این غیر فریب چیزی نیست، به خاطر اینکه قیمت نفت هر قدر هم باشد مهم این است که چقدر از نفت در بودجه آمده، بالاترین پولی که از فروش نفت به حساب دولت قبل واریز شده ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده ولی دولت روحانی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از نفت برداشته، از طرف دیگر بودجه عمومی امسال ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است و بالاترین رقم در دولت قبل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بود که این هم نزدیک دو برابر شده، درباره اوراق مشارکت هم ایشان به اندازه تمام دولت‌های صد ساله اخیر، دولت را بدهکار کرده و در یک جا ۱۱۰ هزار میلیارد اوراق مشارکت استفاده کرده، و نکته دیگر دولت نهم فروش دارایی‌های بانک مرکزی را پیشنهاد داد که مجلس رأی نداد ولی چون این مجلس دولتی است ۵۴ هزار میلیاردتومان فقط با یک کار حسابداری روی ارزهای هزار تومانی (تسعیر نرخ ارز) که به نرخ ۴ هزار تومان حساب کردند، برای خودشان دارایی تعریف کردند در حالی که چنین دارایی وجود ندارد و تنها دولت روحانی است که از چنین شیوه‌ای بهره جسته پس دولت از چه چیز ناراحت است غیر اینکه می‌خواهند ناکارآمدی‌های خودشان را بپوشاند که به جای اینکه روی اقتصاد مقاومتی کار کنند، تمام تخم مرغ‌هایشان رو توی سبد مذاکره گذاشتند.

*برداشت‌های بیشتر از صندوق در برنامه ششم

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در پاسخ به این سؤال که آیا دولت برداشت‌های بی ضابطه از صندوق توسعه داشته به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به رفتار دولت و نوع نگاهی که مجلس داشته این اتفاق افتاده و صندوق توسعه ملی از جایگاه خودش نزول کرده و به خزانه دوم کشور تبدیل شده و دولت هر جایی که نمی‌تواند بودجه‌ای از خزانه اختصاص بدهد سراغ صندوق توسعه می‌رود.

دلیگانی می‌افزاید: دولت به موازات اینکه بخشی ازعواید نفت را واریز می‌کند بدون توجه به هدف‌های صندوق با لطایف الحیل و دور زدن قوانین از آن برداشت می‌کند مثلا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای اشتغال مناطق محروم در قالب لایحه در نظر گرفته شده و در حالی که ظاهراً با هدف درستی است اما اینکه از صندوق توسعه برداشت شود صحیح نیست و البته وقتی چنین پیشنهادهایی مطرح می‌شود مجلس هم به آن رأی می‌دهد، متأسفانه در برنامه ششم این روند افزایش یافته و برداشت از صندوق توسعه با شدت بیشتری انجام می‌شود.

دلیگانی درخصوص لزوم تحقیق و تفحص که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده تصریح می‌کند: تحقیق از عملکرد صندوق ضروری است و با آن موافق هستم، چون آنچه ما الان می‌بینیم ظاهر برداشت‌هاست و حقیقت امر و دیگر موارد برداشت‌ها باید در تحقیق‌ها مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.