اهواز- معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش زیادی از اراضی کشاورزی در معرض شور شدن است و سالانه ۲ تا چهار میلیون هکتار از اراضی کشت آبی جهان از چرخه بهره برداری خارج می شود.

بخش زیادی از اراضی کشاورزی در معرض شور شدن است

به گزارش قدس آنلاین،  علیمراد اکبری روز شنبه در سیزدهمین همایش بین المللی شبکه های آبیاری و زهکشی خوزستان با بیان اینکه منابع آبی کشور تحت فشار است، افزود: تنها راه چاره توقف این شیوه، افزایش بهره وری و مدیریت منابع آب است.

وی با بیان اینکه ایران در شدیدترین فشار از نظر آب برای تولید غذا است ادامه داد: ۷۰ درصد آب شیرین استحصال شده کشور به مصرف کشاورزی می رسد، در حالی که ۴۵ درصد آب به طور موثر از سوی گیاه استفاده می شود.

اکبری با اشاره به تولید ۴۰ درصدی غذا در اراضی فاریاب اظهار کرد: قدمت زهکشی در بین النهرین حدود ۹ هزار سال است و ابداع قنات در ایران نیز نشانه اقدام پیشینیان برای جلوگیری از زه‌دار شدن اراضی بوده است؛ در کشور نیز زهکشی ۶۰ سال پیش در خوزستان آغاز شد که بیشتر آن در اراضی نیشکر است.

وی افزود: عظیم ترین زهکش آسیا در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای کشاورزی استان های خوزستان و ایلام در حال اجراست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیشترین مشکل ما در کشور شوری بیش از اندازه خاک است علاوه بر این با حجم بیش از اندازه زهاب ها روبه رو هستیم که دارای بقایای کود و سم و شوری بالایی است که باعث کاهش کیفیت آب در پایین دست می شود.

وی اظهار کرد: زهاب ها آلوده کننده محیط زیست است و کنترل آنها هزینه های مالی و اجتماعی بالایی دارد که برای این منظور باید روش های زهکشی دوستدار محیط زیست را اجرا کنیم.

اکبری تاکید کرد: طرح های بازچرخانی زهاب از مسائل مهمی است که اگر چه اجرای آن دشوار است، اما باید در برنامه قرار گیرد و اجرا شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.