آنچه در مجموع می‌توانم در این مختصر تقدیم دارم روحیۀ شاد و باصلابت ایشان بود که با وجود درد مستمر جسمی همواره بانشاط و مقتدر در همه جا حضور داشت و آخرین حضور وی انجام وظیفه در انداختن رأی خود به صندوق انتخابات بود. به‌راستی به فرمودۀ شهید آیت‌الله بهشتی، راست‌قامتان جاودانۀ تاریخ این‌گونه‌اند

عالم و مبارزی از مکتب خمینی کبیر(ره)

قدس آنلاینمرحوم آیت‌الله واعظ طبسی یک روحانی نمونه و اسوه از نسل روحانیت مبارز بود، نمونه‌ای از پرورش‌یافتگان مکتب امام خمینی (ره) که می‌تواند اسوه‌ای برای آیندگان باشد. تدبیر و استقامت و تقوای او در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شایستۀ تحلیل‌های عبرت‌آموز برای نسل جدید است.

از تاریخ زندگانی مرحوم طبسی می‌توان داستان‌های حماسی ساخت؛ از زندان‌ها و از منابر انقلابی وی، از حضور مردمی او در بین توده‌ها و در صف جلوی تظاهرات و از شجاعت در بازجویی‌ها، از تبعیت کامل از رهبری انقلاب اسلامی و مواردی ازاین‌قبیل.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان با تمام وجود در خدمت نظام و امام (ره) قرار گرفت و نمونه‌ای شد از فقیه و مجتهدی که ولایت‌محوری دارد. عنایات خداوندی به ایشان موجب شد که افتخار تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج را به او بدهند و توسط نائب امام زمان (عج) امام خمینی این مسئولیت خطیر را بپذیرد و تا پایان عمر بابرکت در محضر امام هشتم (علیه‌السلام) انجام وظیفه نماید.

مدیریت کم‌نظیر آیت‌الله طبسی در آستان قدس نمونه‌ای از مدیریت شایستۀ فقهای اسلام است. آستان قدس دنیای شگفت و چندبعدی است، مهمان‌سرای همۀ زائران و میهمانان امام معصوم است و مرحوم طبسی مسئولیت پذیرایی مهمانان و عاشقان زیارت امام را به بهترین شکل مدیریت نمود تا بتواند رضایت امام رئوف و آگاه را به‌نحوی جلب نماید و رضایت ولی امر مسلمین را نیز تأمین کند و مهمانان حضرت را نیز خشنود نماید؛ و این مدیریت والایی است.

حرم حضرت در همۀ روزها پذیرندۀ میلیون‌ها نفر انسان است؛ تحصیل آرامش و سهولت تردد و هدایت اخلاقی زائران و رفع نیازهای آنان به یک بخش مهم از آستان قدس تبدیل شده است و مرحوم واعظ طبسی در این ۳۶ سال از عهدۀ این مسئولیت خطیر به‌نحوی خوب برآمد.

به یاد بیاوریم که دولت سعودی همه‌ساله در پذیرایی ۲ میلیون نفر حاجی چگونه بی‌مدیریتی می‌کند، درحالی‌که در ایام نوروز مشهد پذیرای ۵ تا ۶ میلیون نفر است که به‌خوبی با خاطرات خوش سفر را به انجام می‌رسانند. آستان قدس مجموعه‌ای بی‌نظیر از میراث فرهنگی است؛ حرم مطهر، صحن‌ها، رواق‌ها و آثار فرهنگی-هنری و گران‌بهای آن‌ها در حد یک وزارت است.

خدمات مرحوم طبسی در این زمینه بی‌نظیر است، او توانست ضمن حفظ کامل این میراث عظیم هنری، فرهنگی، معماری و مهندسی، اجتماعی، پیرامون آن زیباکاری‌های هنری فاخری را پدید آورد که بر تارک هنر و تمدن و فرهنگ اسلام و ایران می‌درخشد؛ تأسیس گنجینۀ قرآن و موزه‌های هنر معاصر نمونه‌های ذوق و سلیقه و قدرت مدیریتی و گسترۀ ذهنیت خلاق و جامع مرحوم طبسی است.

سامان‌دهی مرکز پژوهش‌های آستان قدس و تکمیل موزۀ بی‌نظیر آستان و تکامل و تجهیز کتابخانۀ آستان قدس و سایر مؤسسات نیز هریک نمونۀ مدیریت جامع مرحوم آیت‌الله طبسی است. گسترۀ مهم آستان قدس و ساختن رواق‌ها و خیابان‌ها و توقفگاه و ساختمان‌های متعدد با به‌کارگیری مهندسان و هنرمندان، داستانی از لیاقت مدیریت مرحوم طبسی است.

ادارۀ مؤسسات اقتصادی آستان که خود در حد چند وزارتخانه است، به همت و مدیریت این انسان بزرگ در ۳ دهۀ گذشته نموداری از تدبیر و شایسته‌سالاری است. تکمیل حوزه‌های علمیه و مدارس و دانشگاه‌ها نیز نمونه‌های دیگری از مدیریت یک روحانی روشن‌اندیش و مدیر و لایق و فداکار است. الحق که مرحوم طبسی خود به تنهایی وظایف چندین مدیر و وزارتخانه را در ۴ دهه به نحو خوب و شایسته‌ای انجام دادند؛ در کنار این‌همه، مدیریت و لیاقت و گسترۀ مسئولیت و ریاست مرحوم طبسی، ایشان را به انسانی متواضع، اخلاقی و پاک و سالم و خالص تبدیل کرده بود؛ ایشان تا انتهای عمر بر این رویه باقی مانده بودند.

برای خودش چیزی برنداشت و هرچه بود برای آستان قدس، خدمت به مردم و اعتلای انقلاب اسلامی انجام می‌داد. خدمات آستان قدس در دوران مسئولیت وی گسترش و افزایش فوق‌العاده‌ای یافت، به ‌گونه‌ای که نام ایشان در دوران مسئولیتشان در تاریخ جاودانه خواهد ماند. آیت‌الله مرحوم واعظ طبسی اسوۀ نمونه و مظهری برای نسل جوان روحانیت اسلام است تا ایمان بیاورند که با طلب توفیق از خدای متعال می‌توانند منشأ خدمات فراوان و مهمی باشند.

خاطرات من از آیت‌الله مرحوم واعظ طبسی بسیار است؛ از قبل از انقلاب تا پس از پیروزی انقلاب و در مسئولیت تولیت و در رابطه با حزب جمهوری اسلامی و در ارتباطات با حزب مؤتلفۀ اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مسائل سیاسی خراسان رضوی که فرصت آن نیست، بگویم. آنچه در مجموع می‌توانم در این مختصر تقدیم دارم روحیۀ شاد و باصلابت ایشان بود که با وجود درد مستمر جسمی همواره بانشاط و مقتدر در همه جا حضور داشت و آخرین حضور وی انجام وظیفه در انداختن رأی خود به صندوق انتخابات بود. به‌راستی به فرمودۀ شهید آیت‌الله بهشتی، راست‌قامتان جاودانۀ تاریخ این‌گونه‌اند.

* این مطلب در ویژه نامه «یار صادق انقلاب» به چاپ رسیده که به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال آیت الله واعظ طبسی توسط روزنامه قدس منتشر شده است.

*جهت دریافت ویژه نامه اینجا کلیک کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.