در حالی که دخالت نظامی آمریکا در یمن افزایش یافته، انتشار یک گزارش جدید نشان می‌دهد پنتاگون مخفیانه دستوراتی برای اعزام نیروهای ویژۀ جدید به خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده است.

دستور مخفیانه پنتاگون برای اعزام نیروی ویژه به یمن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، وزارت دفاع آمریکا قصد دارد نیروهای ویژه جدیدی را به خاورمیانه و شمال آفریقا اعزام کند.

به گزارش ای بی سی نیوز، در حالی که دخالت نظامی آمریکا در یمن افزایش یافته، انتشار یک گزارش جدید نشان می‌دهد پنتاگون مخفیانه دستوراتی برای اعزام نیروهای ویژۀ جدید به خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده است.

به نظر می‌رسد این اقدام نشان می‌دهد ارتش آمریکا قصد دارد حملات شدیدتری علیه آنچه مواضع القاعده در یمن و داعش در سوریه و برخی مناطق شمال آفریقا می‌نامد، انجام دهد.

ارتش آمریکا در ماه ژانویه (بهمن) نخستین حملۀ زمینی خود را به یمن طی دو سال گذشته صورت داد. آمریکا به دنبال این عملیات زمینی، حملات هوایی گسترده‌ای طی هفتۀ گذشته به یمن انجام داد.

تفنگداران آمریکایی 29 ژانویه 2017 (10 بهمن 1394) با انجام عملیات هلی‌برن در استان البیضاء، مناطقی را که گفته شد مواضع القاعده بوده است، هدف حمله قرار داد. به گفتۀ ساکنان محلی، در آن حمله حدود 25 غیرنظامی، ازجمله زنان و کودکان، کشته شدند.

در این عملیات همچنین یک نظامی آمریکایی کشته و سه نفر زخمی شدند. یک بالگرد آمریکایی نیز سرنگون شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شخصاً مجوز این حمله را صادر کرده بود.

آمریکا از حامیان اصلی عربستان در تجاوز به یمن است و این حملات را به بهانۀ مبارزه با القاعده انجام می‌دهد.

یک منبع نظامی آمریکایی که نامش فاش نشد به شبکۀ ای‌بی‌سی نیوز گفت دولت دونالد ترامپ اختیارات ارتش را برای انجام چنین عملیاتی در خارج از خاک آمریکا افزایش داده است.

از زمانی که ائتلاف تحت امر عربستان به‌منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده، گروه القاعده در یمن بیش از پیش قدرت گرفته است.

این گروه تروریستی از خلأ امنیت و هرج‌ومرج در این کشور سود برده تا جایگاه خود را در مناطق جنوب و جنوب شرقی این کشور مستحکم‌تر کند.

مارک میچل، از نیروهای بازنشستۀ ارتش آمریکا، به این شبکه گفت: «افزایش عملیات ضد تروریستی برای جبران ناتوانی یمنی‌ها در مقابله با تروریسم و عملیات محدود در دولت (باراک) اوباما (رئیس‌جمهور پیشین آمریکا)، انجام می‌شود.»

مقام‌های آمریکایی گفتند این کشور به اعزام نیروهای ویژۀ امریکایی از یگان «دلتا» و یگان ویژۀ نیروی دریایی به یمن ادامه خواهد داد.

با این حال کارشناسان معتقدند دولت جدید آمریکا دراین‌باره محتاطانه عمل خواهد کرد چراکه حملۀ زمینی ماه گذشته، انتقادات زیادی را در واشنگتن برانگیخته و به‌‌شدت جنبۀ سیاسی پیدا کرده است.

کاخ سفید تأکید دارد انجام این حمله یک «پیروزی» بوده اما منتقدان ترامپ چنین نظری ندارند و آن را عملیاتی نافرجام می‌دانند که به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده است.

ترامپ همواره تلاش کرده با تأکید بر این نکته که طرح‌ریزی انجام این عملیات ماه‌ها پیش از روی کار آمدن وی به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا انجام شده بوده، از پذیرفتن مسئولیت این حمله اجتناب کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.