سید صولت مرتضوی که در دولت دهم معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات بود، سال ۹۲ به‌عنوان شهردار مشهد انتخاب شد؛ اما آشنایی‌اش با آیت‌الله طبسی به قبل از این دوره و سال‌هایی که فرماندار بیرجند بود، برمی‌گردد، به‌طوری‌که برای پذیرش پیشنهاد شهرداری مشهد تلفنی از آن مرحوم استمزاج می‌کند.

صیانت از وقف باقیات الصالحات مرحوم واعظ طبسی است

قدس آنلاین - سید صولت مرتضوی که در دولت دهم معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات بود، سال ۹۲ به‌عنوان شهردار مشهد انتخاب شد؛ اما آشنایی‌اش با آیت‌الله طبسی به قبل از این دوره و سال‌هایی که فرماندار بیرجند بود، برمی‌گردد، به‌طوری‌که برای پذیرش پیشنهاد شهرداری مشهد تلفنی از آن مرحوم استمزاج می‌کند. او در این سال‌ها به‌عنوان یکی از مدیران ارشد شهری اختلاف‌نظرات بسیاری را در حوزه‌های اجرایی و مدیریتی تولیت فقید آستان قدس به چشم دیده است که شاید نحوۀ حل‌وفصل آن‌ها یکی از سؤالات جدی برای مخاطبان باشد.

از چه زمانی با آیت‌الله واعظ طبسی آشنا شدید؟

هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان جوانی که عاشق روحانیت مبارز بود و هم به‌واسطۀ فعالیت‌های آیت‌الله واعظ طبسی در شکل‌گیری انقلاب و خدمات و زجرهای طاقت‌فرسا در این راه با ایشان آشنا شدم. تقریباً در زمرۀ اولین انتصابات نمایندگی ولی فقیه و نمایندگی حضرت امام در استان‌ها و هم‌زمان به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی با ایشان آشنا شدم. قبل از انقلاب اسلامی کسانی که متولی آستان قدس بودند نایب‌التولیه به شمار می‌آمدند. ایشان به‌واسطۀ اعتماد امام امت به تولیت آستان قدس منصوب شدند. ما همواره از دور رفتارها و دیدگاه‌های آقای واعظ طبسی را رصد می‌کردیم. می‌توانم از ایشان به‌عنوان یک الگوی موفق و برتر مدیریت اسلامی در جمهوری اسلامی یاد کنم. ایشان در حوزۀ فرهنگ در دوران بروز و ظهور جریان‌های انحرافی و بعد از انقلاب در مبارزۀ فرهنگی با جریان منافقین نام و نشان خوبی از خود به جای گذاشت؛ و به همین سبب مورد کینۀ دشمنان اسلام قرار گرفت.

 ایشان مخصوصاً در دو دهۀ اول انقلاب در مدیریت آستان قدس رضوی، توسعۀ زیرساخت‌ها، اهتمام به امور موقوفات و افزایش کمی و کیفی در آستان قدس کارهای بسیار خوب و شایسته‌ای انجام داده‌اند. از شاخصه‌های مهم ایشان یکی امین امام و مقام معظم رهبری بودن و دیگری حریت و آزادگی بود که این دو مؤلفه ایشان را به یک عنصر واجد صلاحیت و دارای صبر و بصیرت تبدیل می‌کرد. ایشان در زمرۀ صابرین بود و در حوزۀ شناختی هم اهل شناخت. هر جا نیاز بود برحسب ضرورت وارد میدان می‌شد و از اصل انقلاب و ولایت فقیه صیانت و در بعضی حوزه‌ها هم سربازی می‌کرد. اگر عشقی که ایشان به مقام معظم رهبری و امام داشتند و نیز ارتباط صمیمانۀ حضرت آقا با ایشان را در نظر بگیرید، می‌توان گفت در حلقۀ خواص مقام معظم رهبری جای داشتند. در جریان فتنه با سران آن مماشات کرد، اما آنجایی که ضرورت داشت وارد شود در زمرۀ اولین کسانی بود که پنجه در پنجۀ این جریان انداخت و مردانه وارد میدان شد. اوج بصیرت، دوراندیشی، اسلام پذیری و اعتقاد به مبانی را می‌توان در سخنان آیت‌الله طبسی بعد از ماجرای فتنه و ۹ دی شاهد بود. در یکی دو تا از سخنرانی‌هایی که ما نیز حضور داشتیم سران فتنه را در جایگاه ارتداد قرار دادند که البته کمتر شخصیت دینی چنین دیدگاهی داشت و در این زمینه نیز ادلۀ کافی داشتند. طرح این موضوع و نسبت دادن صفت ارتداد و این طرز تلقی و تفکر ناشی از اوج اعتقاد، سربازی و ارادت ایشان به جمهوری اسلامی بود. ایشان در سخنرانی‌های خود نیز خواهان محاکمۀ این افراد شدند. در حوزۀ درون سیستمی شخص آیت‌الله واعظ طبسی بسیار ساده‌زیست بود؛ اما در عین ساده‌زیستی اقتدار مدیریتی داشت.

اولین دیداری که با ایشان داشتید چه در مقام مسئولیت شهرداری مشهد یا قبل از آن، چه وقتی بود؟

توفیق زیارت ایشان از نزدیک را برای اولین بار در سال ۷۴ و ۳-۲ سالی قبل از دوران اصلاحات داشتم. زمانی که فرماندار شهرستان بیرجند بودم چندین مرحله خدمت ایشان رسیدم و در همین دوران ایشان یکی دو سفر استانی و یک سفر شهرستانی داشتند که محل اسکان و بیتوته‌شان در فرمانداری بود و ما افتخار میزبانی از ایشان و زیارتشان از نزدیک را داشتیم. بعد از فرمانداری در جاهای مختلفی که خدمت می‌کردم من‌جمله در استان خراسان جنوبی -و از آنجا که ایشان نمایندۀ ولی فقیه در ۳ استان خراسان بودند- از نزدیک ارتباطاتی با ایشان داشتم و این ارتباط بعدها هم ادامه داشت. بعد از اینکه پیشنهاد شهردار شدن از طرف شورا مطرح شد، از تهران در خصوص نظرشان مبنی بر آمدن یا نیامدنم با ایشان تماس تلفنی داشتم که ایشان قوت‌قلب به من دادند و بنده نیز برحسب اینکه ایشان به من لطف داشتند این سمت را پذیرفتم؛ در طول این دوران هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت جمعی با ایشان ملاقاتی را داشتیم.

خاطرۀ خاصی از ایشان به یاد دارید؟

دو ویژگی بارز از دوران مدیریت ایشان به یاد دارم، یکی قانون‌مداری که ایشان همیشه به ما متذکر می‌شدند آستان قدس هیچ فرقی با مردم ندارد و شما همیشه باید به قانون عمل کنید. ویژگی دوم، ایشان بسیار منصف بودند. بعضی اوقات که اخبار و اطلاعاتی به گوش ایشان رسانده می‌شد، در این مورد توضیحات می‌خواستند و بعد از شنیدن توضیحات و مجاب شدن، تمام ذهنیاتی که برای ایشان ایجاد کرده بودند برطرف می‌شد.

در سفرها و دیدارهایی که مقام معظم رهبری به مشهد می‌آمدند ایشان در مورد آیت‌الله واعظ طبسی سخن یا نکته‌ای را بیان می‌کردند؟

خیلی توفیق اینکه در جلسات خصوصی باشم را نداشتم، اما در جلسات نیمه‌خصوصی یا در نماز جماعت که در تالار ولایت به حضرت آقا اقتدا می‌کردیم توفیق دیدار حاصل می‌شد. احترام و نگاه صمیمانه‌ای که حضرت آقا به آیت‌الله واعظ طبسی داشتند و نیز تواضعی که ایشان متقابلاً به حضرت آقا داشتند بسیار مثال‌زدنی و ستودنی است.

بالاترین باقیات‌الصالحات و چیزی که تاریخ بتواند از ایشان چه از نظر فرهنگی چه از نظر علمی یا توسعه به یادگار داشته باشد، چیست؟

صیانت از وقف و اصرار ایشان به انجام موقوفه و عمل به نیت واقف بود.

آیا زمانی که شهردار مشهد بودید با ایشان اختلافی داشتید؟

در تمامی ادوار، عواملی به دنبال اختلاف بین شهردار و آستان قدس بوده و هستند که ریشۀ آن در ذات شهرداری و همچنین ذات مجموعۀ آستان قدس است. بعضی وقت‌ها مباحثی برای ایشان مطرح می‌کردند ازجمله کارها و خدماتی که در بعضی مناطق انجام می‌شد یا بعضی نقطه‌نظراتی که ما پیرامون مباحث مشهد داشتیم شاید به نظر ایشان به نوعی خدشه بر آن وارد می‌شد؛ ولی بعضی وقت‌ها که برای ایشان توضیحات داده می‌شد کاملاً رفع شبهه می‌شد (اگر صادقانه این مباحث مطرح می‌گردید هیچ‌گونه شبهه‌ای به وجود نمی‌آمد). ایشان کسی نبود که روابطش را بر اساس گزارش‌ها تنظیم کند.

به نظر شما الآن حرم به چه سبکی اداره می‌شود؟

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دوران مدیریت جدید نگاه مستضعف‌نوازی و زائرمحوری است. اشرافی که آیت‌الله رئیسی به مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور دارند باعث می‌شود که نه تنها انسان احساس خلأ نکند، بلکه می‌توان گفت با یک انرژی مضاعف و روحیۀ مناسب وارد کار شدند که توانستند به توفیقات بسیار خوبی دست یابند. در پایان برای آیت‌الله واعظ طبسی طلب عفو و مغفرت می‌کنم. ان‌شاءالله خدا ایشان را بیامرزد و به ما توفیق ادامۀ راه مجاهدین انقلاب را بدهد. بدانیم که منصب‌ها ماندنی نیستند و این دنیا فانی است، طوری زندگی کنیم که بعداً چیزی که از انسان باقی می‌ماند مورد اقبال عمومی قرار گیرد.

* این مطلب در ویژه نامه «یار صادق انقلاب» به چاپ رسیده که به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال آیت الله واعظ طبسی توسط روزنامه قدس منتشر شده است.

*جهت دریافت ویژه نامه اینجا کلیک کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.