ایام عید نزدیک است و هیاهو در میان خانواده‌ها برای خرید کالاهایی که مصرف آنها در عید زیاد است، آغاز شده است.

موادغذایی در دولت روحانی چقدر گران شد؟

 به گزارش «قدس آنلاین»،  بررسی وضعیت بازار و پرس و جو از فروشندگان، حاکی از آن است که تعداد مشتریان در بازار کاهش یافته است. همه آنها، کاهش قدرت خرید خانوار را عامل این افت تقاضا می‌دانند.

گزارش از ستاد مزد حاکی از آن است که یک خانوار کارگری ماهانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد؛ این در حالی است که دستمزد پرداختی به آنها، کمتر از یک میلیون تومان است. این نشان از فاصله بیش از یک میلیون و  ۵۰۰ هزار تومانی درآمد و هزینه خانوار است.

با وجود چنین شرایط، در آستانه نوروز ۹۶، اگر خانوار بتوانند از هزینه‌هایی همچون خرید لباس و... بگذرند، اما نمی‌توانند از کنار خرید موادغذایی بگذرند. گزارش‌ها نشان از افزایش شدید قیمت لبنیات، برنج، حبوب، میوه، گوشت قرمز،  گوشت مرغ،  قند وشکر و روغن‌نباتی دارد.

بنا به این گزارش، در حالی قیمت هر کیلو ماست پاستوریزه در هفته پایانی اسفند سال ۱۳۹۲ حدود ۲۳۶۰ تومان بود، هم‌اکنون ۳ هزار و ۴۷۱ تومان قیمت دارد. یک بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه نیز در هفته پایانی اسفند سال ۱۳۹۲ حدود ۴۲۰۴ تومان بود که امروز با قیمت ۵ هزار و ۱۰۸ فروخته می‌شود.

یک شانه حدود ۲ کیلویی تخم‌مرغ در هفته پایانی اسفند ۱۳۹۲ با قیمت ۹ هزار و ۵۱۳ تومان به فروش می‌رفت که هم‌اکنون باید با قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۷ تومان خرید کرد. از سوی دیگر، هر کیلو برنج داخله درجه یک ۷ هزار و ۴۱۳ تومان و برنج داخله درجه ۲ حدود ۵ هزار و ۵۶۱ تومان تومان بود. قیمت برنج داخله درجه یک هم‌اکنون ۱۲ هزار و ۶۷۴ تومان و برنج داخله درجه دو حدود ۹ هزار و  ۷۸۰  تومان است.

در بخش میوه‌ها نیز هر کیلو سیب قرمز با قیمت ۴ هزار و ۴۰۳ تومان به فروش می‌رود که در حال حاضر ۴ هزار و ۸۳۴ قیمت دارد. پرتقال درجه دو نیز یک‌هزار و ۴۶۷ تومان بود که امروز باید با قیمت حدود ۳ هزار تومان خرید. هر کیلو خیار هم ۲ هزار و ۹۴۴ تومان در هفته‌های پایانی اسفند سال ۱۳۹۲ بود که هم‌اکنون با قیمت ۲ هزار و ۷۴۵ تومان به فروش می‌رفت.

هر کیلو گوشت گوسفند نیز در هفته پایانی اسفند ۱۳۹۲ با قیمت ۳۲ هزار و ۱۱۸ تومان و گوشت گاو ۳۱ هزار و ۸۶۷ تومان به فروش می‌رفت که در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفند ۴۲ هزار و ۳۳۳ تومان و گوشت گاو ۳۶ هزار و ۷۶۷ تومان قیمت دارد. گوشت مرغ هم ۶ هزار و ۶۵۲ تومان بود که امروز باید با قیمت ۷ هزار و ۴۱۶ تومان خرید کرد.

همه این‌ها نشان از افت قدرت خرید خانوار و افزایش هزینه‌های آنها دارد.

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.