سخنگوی قوه قضاییه در خصوص موضوع هک کردن ایمیل‌هایی توسط بابک زنجانی توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیح محسنی‌اژه‌ای درباره موضوع هک کردن ایمیل‌هایی توسط بابک زنجانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه طبق برنامه پنجم قوه قضاییه باید سامانه ای برای انتشار آرای محاکم ایجاد می‌کرد اما ظاهرا این سامانه کامل نیست و این که این موضوع لازمه شفافیت قوه قضاییه است که ایجاد نشده، گفت: شاید یکی از عوامل اصلی آن نبودن بودجه باشد. بسیاری از اقداماتی که می‌خواهیم داشته باشیم به دلیل کمبود بودجه عقب افتاده است؛ البته در برخی از محاکم عین حکم را به دلایل گوناکون نمی‌شود منتشر کرد و برخی از اسامی را نباید برد و برخی از مسایلی که خلاف اخلاقیات است را نمی توان در معرض عموم قرار داد، البته مرکزی هست که معاونت آموزشی قوه قضاییه ایجاد کرده و متشکل از وکلا و حقوقدانان است، ولی شکل صد در صد و کامل ندارد و به بودجه و نیروی مورد نیاز برمی‌گردد و امیدواریم دولت و مجلس کمک کنند و به حداقل‌های تجهیزات و نیرو برسیم.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه مدیرعامل بانک سرمایه گفته امروز آخرین مهلت پرداخت بدهی های کلان برخی بدهکاران است گفت: از این موضوع خبر ندارم ،قرار نهایی برای متهمان این پرونده صادر نشده و برخی هم اتهامات جدید گرفته‌اند. اما برخی از کسانی که بازداشت شده اند گفته اند که حاضریم بدهی مان را بپردازیم و بازپرس گفته بود حرفی نیست و من خبری از مهلت بانک ندارم.

محسنی‌اژه‌ای در خصوص اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه نامه دادستان در رابطه با دوتابعیتی‌ها دریافت کرده و به زودی نام آن ها را اعلام می کند، آیا نتیجه به قوه قضاییه اعلام شده است؟ گفت: خیر.

وی افزود: یک دوتابعیتی اخیرا دستگیر شده که تابعیت آمریکا و ایران دارد. معلوم شد بیش از ده میلیارد تومان از ایرانی ها گرفته و سر آنها را کلاه می گذاشته و گفته من تابعیت آمریکا را برای شما می گیرم. من خواهش میکنم مردم چشم و گوش شان را باز کنند و هر فردی که ادعایی کرد به آن عمل نکنید، البته این فرد دولتی نبوده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اینکه آیا این دوتابعیتی ها شامل خود فرد است یا خانواده اش هم شامل می شود، گفت: خودش نباید کار دولتی داشته باشد اما ممکن است در بررسی ها برخی مسایل هم مد نظر قرار بگیرد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه جهانگیری اعلام کرده که هندی معاون وزارت نفت گفته که پیش بابک زنجانی رفتم، البته او برخورد بدی با من داشته و بابک زنجانی ایمیل های وی را به صورت پرینت در اختیار داشته، او چگونه از درون زندان قادر بوده بخشی از مکالمات و ایمیل‌های مسئولان در رابطه با پرونده‌اش را هک کند؟ گفت: جزییات آن را نمی دانم و  این که هک شده یا نه مشخص نیست، اما گفته شده چنین حرفی رد و بدل شده و دادسرا و وزارت اطلاعات در حال بررسی موضوع هستند.

وی افزود: برخی زندانی‌ها در ارتباط با بیرون مطالب خلافی را دریافت و منتقل می کنند و  در زندان اگر سخت گیری کنیم فریاد مدعیان حقوق بشر بلند می شود. اگر سخت گیری نشود برخی کسانی هستند که حتی مواد مخدر را وارد زندان می کنند یا از داخل زندان چیزهایی را با دستمال کاغذی و غیره در زمان ملاقات به بیرون می فرستند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲ قانون مبارزه با مواد مخدر اگر کسی مواد مخدر به داخل زندان بفرستد اعدام دارد حتی اگر این مقدار در خارج از زندان رد و بدل شده بود اعدام نداشت اما برای این وضعیت اشد مجازات در نظر گرفته شده و برخی اوقات وکلا اگر بازرسی شوند می گویند به ما توهین شده اما برعکس آن هم دیده شده وکیلی در سال ۹۳ در دفترچه اش مواد را به صورت ورق جاسازی کرده بود.

محسنی اژه ای یادآور شد: اصل مطلب ظاهرا وجود داشته، ولی جزییات آن را نمی دانم اما هم وزارت اطلاعات و هم دستگاه قضایی در حال دنبال کردن مساله هستند و وزارت اطلاعات رسما درخواست کرده بود بخشی از تماس های زنجانی با خانواده اش محدود شود.

وی افزود: گاهی متهمان مواد را می‌بلعند و در دستشویی دفع می کنند و باز استفاده می کنند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در جشنواره بسیج وزیر علوم در مورد تعیین تکلیف بورسیه ها گفت که تعیین تکلیف شده اند در حالی که شما گفتید این پرونده هنوز مفتوح است و اینکه وضعیت این پرونده به کجا رسیده است؟ گفت: یک بحث مساله تعیین تکلیف است؛ برخی افراد شکایت کردند که این در حال بررسی است که آیا ظلمی صورت گرفته یا نه. برخی ادعای جرم و ظلم ندارند، اما حق‌شان ضایع شده است که دیوان عدالت اداری گفته افراد معدودی مراجعه کرده‌اند. این پرونده همچنان مفتوح است.

وی  درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و تعداد افرادی که دستگیر شده اند و آیا قوه قضاییه به موضوع ورود کرده یا نه؟ گفت: قوه قضاییه به آن ورود کرده و پرونده نسبتا سنگین است، اما به قرار نهایی در دادسرا نرسیده و در مرحله تحقیقات است و برخی با قرار آزاد شدند و برخی بازداشت هستند. هنوز کیفرخواست صادر نشده که بگویم مبلغ نهایی چقدر است. فکر  نمی کنم جمع بندی شده است و گاهی اوقات زیادتر هم می‌شود، اما گاهی هم کم می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه نرخ دیه قرار بوده تا امروز اعلام شود گفت: خیر. نرخ دیه اول سال جدید اعلام می شود. دستگاه قضایی اول هر سال بر اساس قانون، میزان دیه را اعلام می کند و اگر زودتر هم به نتیجه برسد اعلام می شود. در جلسه مسئولان عالی گفته شد قیمت های شتر و گاو و گوسفند گرفته شده و جمع بندی شده و وزیر دادگستری نیز گفته کارهایی در حال انجام است و نتیجه جمع بندی می شود و طبق قانون یا این طرف سال یا بعد از سال مطرح می شود.

وی یادآور شد: سال های قبل بحث الحاقیه ها مطرح بود اما امسال این مشکل حل شده و ان شاءالله به وقت آن طبق قانون اول سال جدید اعلام می شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی در خصوص نگارش احکام قضایی و اینکه خط‌الرسم ما فارسی است اما در برخی احکام از حروف عربی استفاده می شود گفت: تا جایی که می دانم هیچ دادنامه ای به زبان غیر فارسی نوشته نمی شود البته در اثنای دادنامه شاید از یک عبارتی استفاده شود. این که از یک جمله استفاده شود معنای آن این نیست که از فارسی استفاده نشده است ولی بسیاری از عبارات و جملات ما عبارات عربی است و این مسایل روشن و واضح است و غیر خط رسمی کشور به کار گرفته نمی شود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چرا مهدی هاشمی حدود دو ماه به مرخصی آمد و دلیل تمدید مرخصی وی در چندین نوبت چه بود؟ گفت: فعلا که وی به زندان برگشته است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در خصوص آخرین وضعیت پرونده متهمان تعرض به سفارت عربستان و اینکه تعداد زیادی از این افراد تبرئه شده اند؟ گفت: اولا در این پرونده تعداد زیادی تبرئه نشده اند و تا جایی که اطلاع دارم برای سه نفر از مجموع بیش از 20 نفر حکم تبرئه صادر شد. در ارتباط با آن بخش از پرونده که در دست رسیدگی دادسرای روحانیت بود نیز حکم 6 نفر قطعی شد و راهی زندان شدند. در ارتباط با آن بخش که در دست رسیدگی دادگستری بود برای تعدادی حکم حبس شان قطعی نبوده و برای تعدادی نیز حکم حبس قطعی صادر شد که به حکم اعتراض کردند و باید در تجدیدنظر مورد بررسی قرار گیرد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا حمید بقایی مدعی شده در جلسات بازپرسی از او خواسته شده که اعتراف کند مشایی به عنوان جاسوس فعالیت داشته، در این خصوص توضیح دهید، گفت: از بیان جزئیات معذورم، اما اگر از این فرد این سئوال پرسیده شده، قطعا صحیح نیست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.