مشهد- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: پیشرفت و توسعه در هر عرصه‎ای تنها با حرکت در مسیر دین میسر می‌شود.

توسعه و پیشرفت، تنها با حرکت در مسیر دین میسر می‎شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت ‌الله سید احمد علم‌الهدی در آیین افتتاحیه سلسله همایشهای «مرجعیت علمی و تحول علوم انسانی» در سالن اجتماعات الغدیر دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، اقدامات انجام شده در راستای برگزاری سلسله نشست‌هایی با محوریت مرجعیت علمی، از سوی این دانشگاه را بسیار ارزشمند دانست.

علم الهدی تصریح کرد: با وجود تمام اقدامات خالصانه و عالمانهای که تاکنون در حوزه و دانشگاه به عنوان مراکز تحول علوم انسانی انجام گرفته است اما تاکنون به دلیل عدم انسجام و هماهنگی بین فعالیتها، یک حرکت مشخص و پرمعنایی که افراد بتوانند به عنوان یک مرجع به آن استناد کنند، صورت نگرفته است.

وی در ادامه با طرح این سؤال که چرا مردم در قرون گذشته در حوزه علوم انسانی و اسلامی به سراغ غربی‌ها رفتهاند، ادامه داد: وجود برخی تفکرات اشتباه در کشور، موجب رشد و توسعه علمی به ویژه علوم انسانی به سوی غرب شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: علم و فکر تنها چیزی است که با تحکم و زور و قدرت مادی نمی توان آن را بر جامعه تحمیل کرد، شاید بتوان با سر نیزه بر جامعهای حکومت کرد اما نمی شود اندیشهها را با سرنیزه بر جامعه تحمیل کرد.

علم الهدی بیان کرد: قرآن کریم بالاترین سند موجود و جریانی برای توسعه انسانی در مباحث دینی به شمار می رود و در صورتی که  این کتاب آسمانی، در کنار و همراه علم و ایمان باشد، توسعه علوم مختلف و کسب موفقیت محقق می‌شود.

وی با اشاره به ارتباط علم و دین و عدم جدایی آنها، اظهارکرد: دشمن این ارتباط را از سال‌ها قبل تشخیص داده و برای ایجاد انحراف در کشور و جدایی انداختن بین دین و علم، دست به سکولارسازی زده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عامل پیشرفت از دیدگاه غرب را پشت پا زدن به دین برشمرد و متذکر شد: افرادی که با هدف پیشرفت به غرب تکیه زدهاند، به جایی نخواهند رسید.

وی با بیان این نکته که، در صورت عدم رفع مسأله سکولارسازی در دانشگاه‌ها، به کشور ما ضربه وارد می شود، تأکید کرد: با توجه به نمونه بودن دانشگاه‌های کشور در عرصه دین، لازم است در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع مسأله سکولارسازی علمی در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم که در این خصوص اجرای مبانی معرفتی به عنوان اصل بسیار مهم در دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر اسلامی شدن دانشگاه ها تأکید دارند، افزود: مقصود معظم له حل مساله سکولارسازی علم در دانشگاه‌هاست. ما باید با یک مبانی معرفتی دینی وارد علوم در دانشگاهها شویم. در غیر این صورت مشکل سکولاسازی علم حل نمیشود و به آن سند بالادستی که بر تلفیق علم و ایمان تأکید دارد، دست نخواهیم یافت و برای همیشه در چاه لائیک بودن خواهیم ماند.

وی با ابراز خرسندی در خصوص برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و برپایی مساجد و در دانشگاه‌ها بیان کرد: وجود راهکارهای عملیاتی در همه زمینه‌ها ضروری بوده و رفع مشکلات موجود باید در عمل نشان داده شود.

گفتنی است؛ مراسم افتتاحیه سلسله همایش های «مرجعیت علمی و تحول علوم انسانی» با حضور، ریاست و معاونین دانشگاه  بینالمللی امام رضا(ع)، آیتالله حائری شیرازی؛ نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله صدوق؛ از شاگردان مبرز علامه سید منیر الدین هاشمی، حسن رحیم پور ازغدی؛ عضو شورای انقلاب فرهنگی و ابراهیم فیاض؛ عضو گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.