۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
کد خبر: 510131

اکونومیست طی گزارشی از تخریب اماکن تاریخی و مذهبی مسلمانان توسط آل سعود در مکه برای کسب درآمد بیشتر نوشت: حتی آسمان خراش های بلند بر کعبه به عنوان مقدس ترین مکان مسلمانان جهان هم سایه افکنده اند.

تخریب مکان‌های مقدس مکه توسط آل سعود

به گزارش قدس آنلاین، نشریه انگلیسی اکونومیست در گزارشی از تخریب اماکن تاریخی و مذهبی مسلمانان در شهر مکه توسط خاندان آل سعود نوشت: شاهزاده خالد بن فیصل آل سعود، فرماندار مکه با هدف بنا کردن برج های بلند و مدرن در شهر مکه، شهر باستانی و جالب ابحا را که دارای خانه هایی با طراحی کندویی بوده و خانه صحابه و اطرافیان پیامبر در آن واقع شده بود را تخریب کرده است. اکنون این شاهزده سعودی با استقرار در محلی که زمانی بالکون های مشبک و رواق های قوسی شهر قدیمی مکه قرار داشت در حال نظارت بر بزرگترین پروژه توسعه ای خاورمیانه است.
این نشریه انگلیسی به تحت الشعاع قرار گرفتن مظاهر اسلامی و مذهبی در سایه سازه های جدید اشاره کرد و افزود:  آسمان خراش های بلند، بر کعبه به عنوان مقدس ترین مکان مسلمانان جهان سایه افکنده اند. دستگاه های حفاری، تپه ها را که زمانی محل زندگی همسران و نزدیکان و اطرافیان پیامبر اسلام بود، کنده اند. کنسرسیوم جبل عمر دولوپمنت، متشکل از خانواده های متمول سعودی در حال سرمایه گذاری صدها میلیارد دلاری برای احداث 2 برج 50 طبقه در محل قرار گرفتن خانه خلیفه سوم هستند.

مقامات سعودی در توجیه اقدامات خود می گویند تخریب بناهای قدیمی هزینه غیرقابل اجتناب توسعه است. در سال 1950، قبل از آغاز ساخت و سازهای فعلی، 50 هزار حاجی برای موسم حج به عربستان سفر کردند. این رقم در سال گذشته به 7.5 میلیون نفر رسید.

مقامات سعودی قصد دارند در طی 3 سال، این رقم را دو برابر کنند. انس صرافی، معمار و عضو هیئت مدیره جبل عمر دولپمنت گفت: «هیچ راه دیگری وجود ندارد...به چه طریق دیگر ما می توانیم میلیون ها زائر جذب کنیم؟» تلفات بخشی از تبعات این فعالیت های توسعه ای هستند. در سپتامبر 2015، سقوط بزرگترین جرثقیل سیار جهان بر روی مسجدالحرام موجب کشته شدن 107 زائر شد. 2 هفته بعد نیز بیش از 2 هزار زائر در فاجعه منا زیر دست و پا ماندند و کشته شدند.

ملک سلمان، افزایش ظرفیت پذیرش زائر را هم از نظر پرستیژی و هم از نظر منافع اقتصادی به سود خود و حکومتش می داند. بر اساس برنامه دولت، درآمد حاصل از جذب زائر قرار است آنقدر افزایش یابد که بتواند با درآمد نفت عربستان رقابت کند. میلیاردها دلار در حال سرمایه گذاری در ساخت خطوط ریلی، پارکینگ برای 19 هزار اتوبوس حمل زوار و هتل هایی برای اسکان آنهاست. طاق های طلایی رستوران مک دونالد در بیرون درب کعبه خودنمایی می کند.

هدف طرح تحول اقتصادی ای که محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و فرزند ملک سلمان در سال گذشته ارائه کرد، تقویت پتانسیل های گردشگری عربستان با صرف میلیاردها دلار هزینه در پروژه های اماکن تاریخی است. عادل التوریفی، وزیر اطلاعات عربستان اخیرا در مصاحبه ای گفته، رادیکال ها و تروریست ها کمر به نابودی فرهنگی بسته اند. «مردم و مناطق زیبا و مملو از فرهنگ، موسیقی، رقص و سنت، همگی به وسیله اسلام سیاسی نابود شده اند.» کعبه می تواند نقطه خوبی برای شروع باشد.

منبع: تسنیم
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.