شهرکرد- هنگامی که صحبت از شیرینی به ویژه گز به میان می آید ناخودآگاه اذهان عموم به سمت اصفهان سوق پیدا م یکند اما واقعیت اینست که شهرستان بلداجی از توابع شهرستان بروجن و در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری به پایتخت گز ایران شهرت دارد.

پایتخت شیرین ایران

به طور حتم گز بلداجی استان چهارمحال و بختیاری در بسیاری از شهرهای کشور به ‌عنوان برند مطرح‌شده و ذائقه بسیاری از ایرانیان را در مناسبت های مختلف شیرین کرده است.

چرا بلداجی؟

این نام در اصل نام شهری در استان چهارمحال و بختیاری است که بیشتر از ۸۰ کارگاه گزسازی در آن مشغول به تولید این محصول هستند.

گز نام یکی از شیرینی‌های معروف و سنتی ایران است که از ترکیب چند ماده نظیر انگبین، سفیده تخم‌مرغ، مغز پسته و بادام تهیه می‌شود.

انگبین ماده شیرین و مطبوعی است و ماده اصلی گز را تشکیل می‌دهد که از گیاهان مختلفی  به دست می‌آید.

تولید این محصول در شهر بلداجی موجب شده است تا این شهر به پایتخت گز ایران شهرت پیدا کنداین گیاه در مناطق کویری و شوره‌زارهای اطراف اصفهان و خوانسار و برخی مناطق چهارمحال و بختیاری از جمله کوه‌های اطراف بلداجی به فراوانی رویش دارد.

انگبین‌ها مواد شیرینی هستند که به‌طور طبیعی به‌صورت صمغی شکل روی درختچه‌های خاردار تشکیل می‌شوند و این مواد از دیرباز به‌عنوان داروی شفابخش و اکسیری برای جوان ماندن و طول عمر و غذای مقوی برای تندرستی و شادابی استفاده می‌شده است.

گفتنی است امروزه نیز به‌جای شکر و قند مصنوعی از انگبین‌ها در گزهای اصیل استفاده می شود.

اشتغال شیرین

رییس اتحادیه گزسازان شهر بلداجی می گوید: شیرینی و اوازه گز بلداجی تا آن سوی مرز ها و آب ها نیز کشیده شده است و لذا بخش عمده ای از این محصول به کشور های به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و عراق  صادر می‌شود.

مهران ترکیان افزود:  حدود ۲۰ درصد گز شهر بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری عرضه می شود و حدود ۸۰ درصد گز تولیدی استان به استان‌های دیگر کشور و کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که از ابتدای سال تا کنون سه هزار تن گز در کارگاه‌های تولیدی شهر بلداجی تولید شده است اظهار می کند: تولید این محصول در شهر بلداجی موجب شده است تا این شهر به پایتخت گز ایران شهرت پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه چهار نوع گز آردی، لقمه‌ای، مغز پسته‌ای و مغز بادامی در کارگاه‌های گزسازی این شهر تولید می‌شود ادامه داد: تعداد ۱۰۰ کارگاه گزسازی در شهر بلداجی  فعالیت دارند که فعالیت این کارگاه‌ها توانسته زمینه اشتغال چهارهزار نفر را فراهم کند.

مشکلات تلخ

ترکیان همچنین نبود حمایت دولت، نوسانات قیمت، کمبود نقدینگی و تسهیلات را از جمله مشکلات این اتحادیه عنوان می کند و ادامه می دهد: حمایت دولت از این صنعت ضمن اینکه می تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد در اشتغالزایی نیز بسیار حایز اهمیت است.

وی به شرایط فعلی بازار اشاره می کند و می گوید: امسال تولید گز به علت تورم و قدرت خرید پایین مردم نسبت به سال گذشته کمتر بود.

به گفته مهران ترکیان رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی واحدهای تولید گز در بلداجی روزبه‌روز در حال افزایش هستند و سالی چند واحد تولید گز در این شهر راه‌اندازی می شود.

مهران ترکیان می‌گوید: «فعال شدن واحدهای تولیدی گز در شهر بلداجی زمینه را برای ایجاد شغل‌های مرتبط با تولید گز ازجمله کارگاه‌های تولیدی تجهیزات گز سازی و واحدهای عرضه مواد اولیه گز و... نیز ایجاد کرده است که حمایت از این کارگاه ها می تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کند.

وی به تلاش کارگاه های تولید گز در آستانه سال نو اشاره کرده و ادامه می دهد: در شهر بلداجی جدا از تولید گز، واحدهای تولید نبات و پولکی، سوهان، نقل و... راه‌اندازی شده است که نقش مهمی در تولید بسته‌های سوغاتی استان داشته است و این کارگاه ها در تکاپو هستند تا کام مردم ایران را در سال جدید شیرین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.