مشهد- همیشه اسفند ماه به دلیل خانه تکانی، چهارشنبه سوری و بی احتیاطی‌های تکراری آبستن حوادث و سوانحی است که سرمایه‌های انسانی و اقتصادی ما را می‌سوزاند و خاطرات دردناکش را به جای می‌گذارد.

اسفند ماه سوختن و ساختن/حوادث پایان سال را جدی نگرفتیم

به گزارش قدس آنلانین، به اعتقاد کارشناسان بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد سوختگی‌های منتج به بستری در بیمارستان ناشی از بی احتیاطی است و گاهی ۳۰ ثانیه بی احتیاطی ۳۰ سال زندگی را هدر می‌دهد.

اما از این نکته نیز هم نباید گذشت که پیشگیری از سوختگی یک «وظیفه ملی» است و توصیه‌های پیشگیرانه نقش مهمی در کاهش رخدادهای ناگوار سوختگی دارد.

پیشگیری مقدم بر درمان

دکتر محمدحسن آموزگار استاد دانشگاه علوم پزشکی و فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی پیشگیری را در سوختگی یا هر سانحه دیگری مقدم بر درمان می‌داند و می‌گوید: برای اینکه بتوانیم از بروز سوختگی‌ها جلوگیری کنیم باید به جامعه آموزش بدهیم نه اینکه بعد از وقوع تذکر دهیم.

وی با اشاره به اتفاق هولناکی که برای یک نوعروس جوان افتاده اظهار می‌دارد: این خانم جوان زیبایی و سلامت خود را خرج باز کردن سوراخ چاهک دستشویی کرد، زیرا با ندانم کاری و ریختن جوهرنمک داخل چاهک و خم شدن روی آن که بازشدن سوراخ چاهک را مشاهده کند، اسید به روی سر و صورتش می‌پاشد و اکنون در بخش سوختگی با اینکه چندین عمل جراحی زیبایی برایش انجام شده، ولی هنوز چهره واقعی خود را بازنیافته است.

دکتر آموزگار سوختگی‌های انفجاری با گاز و بنزین در تعمیرگاه‌ها یا سوختگی‌های کارگاهی که بر اثر انفجار گاز ۴۰ نفر سوختند، آتش سوزی در روستایی که به خاطر دپو کردن فضولات حیوانی و تولید گاز متان با یک ته سیگار رخ داد و عده‌ای را در آتش سوزاند نمونه‌های دیگری از بی احتیاطی‌ها برمی‌شمارد.

وی می‌افزاید: سوختگی‌های شیمیایی خانگی که همیشه اسفندماه به خاطر خانه تکانی اغلب خانم‌های خانه یا کارگران برای تمیزتر شدن وسایل و کاشی و سرامیک جوهرنمک و وایتکس یا دیگر سفیدکننده‌ها را مخلوط می‌کنند اتفاق می‌افتد هم آسیب‌های جبران ناپذیری به جا می‌گذارند که همه به خاطر آگاهی نداشتن و احتیاط نکردن رخ می‌دهد و اغلب جبران ناپذیر است.

وسایل غیراستاندارد و سوختگی‌های ناشی از آن

دکتر سید هوتن علوی فوق تخصص جراحی پلاستیک هم با تأکید به پیشگیری و ضرورت آموزش عموم جامعه به استانداردسازی وسایل زندگی می‌گوید: آموزش جامعه نیاز به همکاری رسانه ملی دارد تا سوختگی را برای گروه هدف (جامعه) برجسته کند، زیرا سوختگی خطر بزرگی برای یک ملت است.

وی اضافه می‌کند: پوشش همایش‌های سوختگی از طریق رسانه ملی می‌تواند آگاهی لازم را به مردم بدهد نه اینکه ما همایش را برای عده‌ای پزشک و متخصص و کسانی که با این مقوله سروکار دارند برگزار کنیم و در واقع خودمان برای خودمان بگوییم و آموزش دهیم. این پزشک، استانداردسازی وسایل را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: این امر باید با نظارت و کنترل بازرسان و کارشناسان همراه باشد.

دکتر علوی در معرفی انجمن حمایت از بیماران سوختگی می‌گوید: این انجمن با نام «ققنوس» در تهران ایجاد شده که بزودی تا سال ۹۶ در مشهد نیز فعال خواهد شد تا گامی در جهت کاهش مشکلات برداشته شود.

در آموزش عقب افتادیم

دکتر احمدآبادی متخصص جراحی و عضو دپارتمان سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) هم با بیان اینکه در سوختگی خیلی عقب هستیم اضافه می‌کند: وقتی در سوختگی به مردم آموزش می‌دهیم که احتیاط کنید اگر وسایل ایمنی لازم را نداشته باشد مردم چکار می‌توانند بکنند؟

به گفته وی قبل از مردم، مسؤولان هستند که باید به طور جدی با پیشگیری از سوختگی و راه‌های آن آشنا شوند و به وظیفه خود عمل کنند تا شاهد قربانیان حوادث سوختگی و هزینه‌های سنگین درمان آن نباشیم.

تحقیقات خریدار ندارد

بحث ضرورت تحقیق و پژوهش در پیشگیری از سوختگی نیز مقوله مهمی است که مغفول مانده است.

دکتر علیرضا صداقت فوق تخصص ICU در این خصوص می‌گوید: مطالعاتی که محققین ما در زمینه پیشگیری از سوختگی دارند مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و در نتیجه با راهکارهای پیشگیری هم آشنا نمی‌شویم.

به گفته وی، نبود استقبال از نتایج تحقیقات موجب می‌شود هر روز به تعداد این نوع سوختگی‌ها اضافه شود و هیچ کاری برای پیشگیری انجام نشود و تنها به فکر درمان سوختگی باشیم. در حالی که وظیفه یک محقق پیدا کردن راه‌هایی است که از بروز این نوع سوختگی‌های شایع جلوگیری کند و در رسانه‌ها هم اعلام شود تا مردم با روش‌های پیشگیری آشنا شوند.

وی با بیان اینکه همیشه نزدیک چهارشنبه آخر سال همه هشدار می‌دهند که خطر سوختگی در راه است، ولی هیچ چیزی تغییر نمی‌کند، تصریح می‌کند: در مورد سوختگی ما باید بیماران سوخته را از نزدیک ببینیم تا با درد و رنجشان آشنا شویم و عمق فاجعه را دریابیم.

دکتر صداقت با بیان اینکه هر ۳۰ ثانیه بی احتیاطی ۳۰ سال زندگی را هدر می‌دهد، اظهار می‌دارد: برای هر یک درصد سوختگی یک میلیون تومان هزینه درمان لازم است علاوه بر عذابی که تا پایان عمر باید تحمل کنند.

به گفته وی در واقع یک بی احتیاطی می‌تواند افزون بر درد و رنج ۱۰۰ میلیون تومان نیز هزینه به بیمار و مراکز درمانی تحمیل کند.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده بیش از ۸۰ درصد سوختگی‌های چهارشنبه سوری به علت مواد محترقه است و هیچ مورد فوتی به خاطر پریدن از روی آتش نیست، می‌گوید: ولی مرگ‌های فجیع و دردناک در بین کسانی اتفاق می‌افتد که با نفت و بنزین ترقه و مواد منفجره می‌سازند که اکثراً جوان هم هستند.

دکتر صداقت فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی جامعه را بهترین و مهم‌ترین شیوه پیشگیری از انواع سوختگی می‌داند و از مردم می‌خواهد تا به عنوان یک «وظیفه ملی» به مقوله سوختگی بپردازند و هر یک از افراد جامعه با رعایت نکات ایمنی نقش خود را در پیشگیری از «سوختگی» ایفا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.