مشهد- رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، بستنی سازان و کافه قنادی‌های مشهد از احتمال افزایش نرخ شیرینی خبر داد و گفت: درخواست افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیرینی از سوی صنف ارایه شده که در صورت تأیید نهایی این میزان تغییرات قیمتی به زودی اعمال می‌شود.

گرانی شیرینی احتمالا کام خریداران را تلخ کند

به گزارش قدس آنلاین، محمد فرزانی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: از آنجایی که نرخ شیرینی از سال ۹۳ تاکنون ثابت و هیچ گونه افزایشی نداشته، لذا با توجه به گران شدن و تغییرات قیمتی هزینه‌های جانبی مانند نرخ دستمزد، حامل‌های انرژی، مواد اولیه و سایر موارد، اعضای صنف شیرینی سازان تقاضای تغییر قیمت شیرینی را مطرح کردند.

باقلوای ۵۰ هزار تومانی

وی با بیان اینکه درخواست اتحادیه صنف شیرینی سازان، بستنی سازان و کافه قنادی‌های مشهد مبنی بر افزایش ۲۰درصدی نرخ شیرینی خرداد ماه در کمیته نرخ‌گذاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان مطرح شد و همچنین در اجلاس اتاق اصناف مشهد با ۸۵ درصد آرا به تصویب رسید، اضافه کرد: نرخ‌های جدید در کمیسیون نظارت بر قیمت‌های نیز به تأیید رسیده است.

وی در خصوص حداقل و حداکثر قیمت شیرینی تصریح کرد: چون تنوع شیرینی بسیار زیاد است، لذا قیمت‌ها نیز متنوع است.

به گفته وی شاید تنوع شیرینی قطاب به بیش از ۱۰۰ نوع برسد که یک نوع از آن با ۱۰۰ درصد عسل خالص و پسته از قرار کیلوی ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد با این حال نرخ حداقل و حداکثر برای پنج قلم شیرینی پر مصرف مانند گل محمدی بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان است.

۶۰۰ واحد شیرینی فروشی در مشهد

وی با اشاره به اینکه تیم بازرسی مشترک اتحادیه، بهداشت و درمان و اداره بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان از ۱۴ اسفند به طور رسمی نظارت بر واحدهای صنف شیرینی سازان مشهد را ویژه ایام عید در دستورکار قرار داد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ واحد تحت پوشش اتحادیه هستند و ۲۰۰ واحد نیز در مرحله طی مراحل اداری برای دریافت مجوز فعالیت قرار دارند.

فرزانی درباره شمار واحدهای فاقد مجوز پخت و توزیع شیرینی نیز یادآور شد: موضوع کارگاه‌های زیرزمینی به طور جد پیگیری و پلمب می‌شود اما مشکل اینجاست که بعد از فک پلمب، این واحدها در مکان دیگری فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

فروش شیرینی در نانوایی و کنار خیابان ممنوع

وی با درخواست از مردم مبنی بر خودداری از خرید انواع شیرینی مانند کیک یزدی، نارگیلی، تخم مرغی از نانوایی‌ها تصریح کرد:این شیرینی‌ها مورد تایید اتحادیه و بهداشت و درمان نیست اما متأسفانه اخیرا بحث تداخل صنفی وسود جویی افزایش یافته است.

وی در خصوص فروش شیرینی در سوپر مارکت‌ها نیز خاطرنشان کرد: با اینکه عرضه و فروش شیرینی در سوپر مارکت و فروشگاه‌های بزرگ غیرمجاز است، اما یکسری از واحدهای تولید کشور دارای کد شناسه نظارت هستند که عرضه بسته‌بندی آن‌ها در فروشگاه‌ها ایرادی ندارد.

تخلف استفاده از رنگ‌های غیرطبیعی

وی درباره نحوه شناسایی مردم از به کار گرفته شدن رنگ‌های غیر مجاز در تولید و پخت شیرینی تصریح کرد:اول اینکه از مراکز دارای مجوز خرید کنند و مسأله دیگر اینکه بهتر است انواع شیرینی را انتخاب کنند که حتی رنگ طبیعی نیز نداشته باشد، چرا که اگر شیرینی رنگ خیلی تندی داشته باشد احتمالاً از رنگ‌های غیر طبیعی استفاده شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۱۳۰ واحد تولید شیرینی فاقد مجوز از سال گذشته تاکنون گفت:شماری از این واحدها پلمب و تعدادی نیز به دلیل داشتن قابلیت فعالیت در مرحله انجام کارهای لازم برای دریافت مجوز هستند.

وی درباره نبود نرخنامه در معرض دید مشتریان در واحدهای شیرینی فروشی نیز خاطرنشان کرد: نصب اتیکت قیمت همراه با معرفی مشخصات کامل جنس از الزاماتی است که رعایت آن از سوی واحدهای صنفی، توسط بازرسان رصد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.