مشهد- روزهای پایانی سال را با اجرای پنج نمایش روی صحنه و البته ناگفته های برخی از کارگردانان تاتر در باره مشکلات این رشته هنری در مشهد می گذرانیم.

روزهای پایان سال روی صحنه نمایش مشهد چه می گذرد؟

سرورهادیان: روزهای پایانی سال را با اجرای پنج نمایش روی صحنه می‌گذرانیم و از این رو با دوتن از کارگردانان نمایش‌هایی که برروی صحنه است، گفت‌وگویی انجام داداه‌ایم که آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

روی صحنه

«آخرین نامه» نوشته و کاری از مهرداد کوروش‌ نیا با بازی بازیگر برگزیده سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد اجرا می‌شود.

 در این نمایش، نوید محمدزاده به همراه میثم نوروزی، پوریا رحیمی سام بازی دارند و این در حالی است که فقط ۲۱ اسفند ماه در سه اجرا روی صحنه خواهد رفت.

نمایش « نیمه پرلیوان» به نویسندگی و کارگردانی «قیس یساقی» از ۱۵ اسفندماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه شمایل به روی صحنه رفته است.

بازیگران این نمایش عبارتند از: ساجد اندرون، محمد جواد مهدیان، امیر حسین بلندی، حسین کیوانلو و عرفان موذن.

نمایش «خدای کشتار» کاری از کانون تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد درآمفی تئاتر پردیس دانشگاه فردوسی (تالار رودکی) برروی صحنه است که کارگردانی آن را علیرضا ربیعی و نویسندگی آن را یاسمینا رضا برعهده دارد . همچنین بازیگران این نمایش آرمین اشبگ، علیرضا سعیدی، مهسا صبوری و مائده روحانی هستند.

شایان ذکر است، نمایش «بازرس یک بار زنگ می‌زند» تا فردا در تماشاخانه اشراق نیز تمدید شد.

نمایش «ترمیناتور»

«مصطفی رجب‌زاده» متولد ۱۳۶۳ و کارشناس حقوق است که بیشتردرفضای هنری شهرمان او را به عنوان فیلمنامه نویس می‌شناسند. این روزها با نمایشنامه «ترمیناتور» به نویسندگی و کارگردانی او و به تهیه کنندگی «مهناز صادقی» برروی صحنه حضوراو را در تئاتر داریم.

رجب زاده درخصوص سابقه هنری‌اش می‌گوید: اگرچه ورودم به دنیای هنر با تئاتر آغاز شد و کارم را با تئاتر در جامعه معلولین ایران و با بچه‌های خورشید شروع کردم، اما ۱۵ سال است که در فضای سینما به صورت جدی در زمینه‌های مختلف مشغول به کار هستم.

این نویسنده جوان شهرمان می‌افزاید: درزمینه فیلمنامه نویسی می‌توانم به فیلم‌های «روزهای بیقراری»، «هشتمین شرط»، «قوطی شانس»، «یاور۱۱۰»، «پیامبراعظم(ص)» و«لبه تیغ» و.... اشاره کنم که البته در جشنواره‌های مختلف هم توانستم حضور یابم و جوایزی را کسب کنم.

وی در ادامه درخصوص کار جدیدش که کمدی موزیکال است، این گونه توضیح می‌دهد: بعد از مدت‌ها کار در سینما حس کردم که نیاز به حضور در صحنه تئاتر دارم و این در شرایطی بود که در حال حاضر امکان ساخت فیلم تخیلی درسینمای مشهد به سبب هزینه و شرایط خاص تکنیکی و صنعتی سینما برایم مهیا نبود. ازاین رو نمایشنامه‌ای را نوشتم و شرایط کارگردانی آن با حمایت و تهیه کنندگی خانم مهناز صادقی برایم مهیا شد.

وی درباره داستان نمایش «ترمیناتور» نیز تصریح می‌کند: «ترمیناتور» روایت نویسنده‌ای است که برای نوشتن یک فیلمنامه نیاز به سوژه دارد، اما هیچ سوژه‌ای به ذهنش نمی‌رسد. از این رو سعی دارد برای نوشتن ازروی سوژه‌های فیلم‌هایی که در تاریخ سینما برای عموم مردم دارای نوستالوژی است، کپی برداری کند و ...

رجب زاده دیدن این نمایش را برای خانواده مناسب می‌داند و تأکید می‌کند: این نمایش دارای ژانر کمدی نجیبانه‌ای است که به دور از شوخی‌های نامتعارف، فضایی لذت بخش و شاد را فراهم می‌سازد.

وی اظهار می‌دارد: همه تلاشم را براین موضوع معطوف داشتم که از دل شوخی‌ها، موقعیت‌های جدید را به وجود بیاورم، اما برای ایجاد این موقعیت‌ها سعی کردم، خط قرمزها را زیرپا نگذارم.

این کارگردان تئاتردرباره مرزبندی و اصول نمایش‌های کمدی نیز بیان می‌کند: در تاریخ سینما آثاری چون آثار چارلی چاپلین، لورل‌هاردی و... را داریم که به هیچ وجه برای نشاندن لبخند روی لبان مخاطب وارد مباحث غیر متعارف وغیرمعمول نمی‌شوند.

وی درادامه در خصوص نمونه‌های فیلم‌سازی کمدی نجیبانه با رعایت چارچوب‌های اخلاقی اذعان می‌دارد: در سینمای ایران می‌توانیم به فیلم‌هایی چون «اجاره نشین‌ها» کار داریوش مهرجویی و یا «لیلی با من است» کمال تبریزی اشاره کنیم.

رجب زاده همچنین به نمایش‌هایی چون «خسیس» اثر مولیر و یا «قهوه قجری» اثر آتیلا پسیانی برگرفته ازنمایش هملت اشاره کرده و می‌افزاید: به نظر من می‌توان با خلق آثار کمدی نجیبانه‌ای که اصول اخلاقی را نیز رعایت می‌کنند، مخاطبان را به شادمانی معقول دعوت کرد.

وی مدت زمان این نمایش را ۶۵ دقیقه اعلام می‌کند و می‌گوید: «ترمیناتور» هرشب از ۱۵ الی ۲۵ اسفند ساعت ۱۸ درفرهنگسرای رسانه و فناوری واقع درآب و برق، میدان هشتصد، پارک لاله اجرا می‌شود.

شایان ذکر است در این نمایش علی جوانمرد، شهرام صالحی، شاهرخ کریمی، احمد افشان، نسرین دادگر، شیرین مهلوجی، ریحانه‌هاشمیان، پروانه خالقی، نیلوفر وصالی و مریم ژیانی به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «گم»

سید جواد رحیم‌زاده متولد ۱۳۵۰ و دانش آموخته رشته کارگردانی تئاتر است. وی سال‌هاست که در فضای تئاتر کودک و نوجوان شهرمان فعالیت می‌کند.
او در خصوص حضورش در فضای تئاتر مشهد می‌گوید: از دوران دانش‌آموزی کار تئاتر را شروع کردم و در سال ۷۲ بعد از دوران سربازی به عنوان مربی نمایش وارد مدارس شدم و با مدارس، مساجد و کانون‌های مختلف، تئاتر کودک و نوجوان را ادامه دادم.

این نویسنده و کارگردان خاطرنشان می‌سازد: در سال ۸۰ گروهی به نام ققنوس تشکیل دادم که دارای مجوز از ارشاد است و بیش از ۳۰ نفر از علاقه‌مندان به تئاتر در این گروه مشغول به کار شده‌اند.

رحیم زاده تصریح می‌کند: از سال ۸۸ به جشنواره‌های مختلف کودک و نوجوان رضوی، بین‌المللی، بسیج، ماه و ... حضور یافته‌ایم و خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم، بارها بدرخشیم.

وی با اشاره به آثاری چون بدون شرح، صدای من کجاست، عکاسخانه، موشک کاغذی، راه طولانی سلام و.... درباره آخرین کارش نمایش «گم» نیز می‌گوید: این نمایش با رویکرد نوجوان و خانواده است ودر آذر ماه امسال توانست در جشنواره کودک و نوجوان رضوی درهشت بخش نامزد دریافت جوایز شود.

رحیم‌زاده قصه این نمایش را روایت دختری می‌داند و می‌افزاید: این دختر با پیدا کردن یک روزنامه قدیمی در گاوصندوق خانه متوجه می‌شود که او سال‌ها پیش در حرم گم شده و در دل این رخداد، رازهای زیادی وجود دارد که...

سالن اختصاصی نمایش کودک نداریم

وی در پاسخ به این پرسش که در فضای تئاتر مشهد مشکلات گروه‌های تئاتری کودک و نوجوان را چگونه ارزیابی می‌کند، می‌گوید: متأسفانه ما هنوز پس از سال‌ها فعالیت در حوزه تئاتر کودک برای اجرا سالن استاندارد و شناخته شده‌ای نداریم و این در حالی است که اگر یک خانواده عصر یک روز تصمیم بگیرد که فرزندش را به تئاتر مناسب گروه سنی او ببرد، نمی‌داند که باید کج برود.

وی در ادامه پیشنهاد می‌دهد: اگر یک سالن مشخص در شهر داشته باشیم، همه مردم می‌دانند این سالن مختص تئاتر کودک و نوجوان است.
رحیم زاده از نبود حمایت مالی توسط مسؤولان گلایه می‌کند و می‌افزاید: گروه‌ها اکثراً شخصی کار می‌کنند و بعد از تولید کار و هزینه باید به فکر بلیت فروشی باشند و این به معنی نبود امنیت شغلی است.

این هنرمند شهرمان اذعان می‌دارد: ما در این عرصه نیاز به هنرمندانی داریم که دغدغه کار کودک را داشته باشند. البته حمایت‌های مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس و حوزه هنری برای تأمین مکان وجود دارد، اما برای تولید یک اثر نیاز به حمایت‌های بیشتری است.

وی در پایان می‌گوید: نمایش «گم» از ١۵ اسفند شروع شده و تا ٢۵ اسفند ماه جاری (ساعت ١٨) در تماشاخانه اشراق روی صحنه خواهد رفت.

در این نمایش علی رضا ضیاء چمنی، فرخنده طالبی، جلال کریم زاده، تکتم اخجوانی، شیده یزدانی، سید رضا عربشاهی، محمد رضا برزو، علی رضا فولادی، سید جواد رحیم زاده و احمد طاهونچی ایفای نقش می‌کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.