معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: تلاش برای تشرف بهتر و بیشتر اقشار محروم و نیازمند به حرم منور حضرت رضا(ع) در راستای تحقق منویات و منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب، از مهم‌ترین و اصولی‌ترین فعالیت‌های این معاونت پس از انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی به شمار می‌آید.

تلاش برای تحقق منشور هفتگانه با تسهیل تشرف محرومان به حرم مطهر

 معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: تلاش برای تشرف بهتر و بیشتر اقشار محروم و نیازمند به حرم منور حضرت رضا(ع) در راستای تحقق منویات و منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب، از مهم‌ترین و اصولی‌ترین فعالیت‌های این معاونت پس از انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی به شمار می‌آید.

«مهندس سید خلیل منبتی» با بیان این مطلب افزود: براساس موارد مندرج در منشور هفت گانه مقام معظم رهبری، تسهیل زیارت و ارتقای فرهنگ زیارت در دستورکار آستان قدس رضوی قرار گرفت و در همین راستا فراهم کردن زمینه زیارت گروهی مستضعفان و محرومان و گروه‌های زیارت اولی که تاکنون موفق به سفر به مشهد مقدس نشده‌اند از جمله اولویت‌های مورد نظر در این زمینه به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: طرح احداث زائرشهر رضوی در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار برای اسکان ارزان قیمت زائران(بویژه نیازمندان و اقشار کم درآمد) در شهرک طرق مشهد که در حال اجرا می‌باشد، ایجاد مجتمع‌های فرهنگی(مانند آنچه که در مرز میرجاوه برای زائران پاکستانی مورد توجه قرار گرفته است) و... از دیگر اقدام‌های آستان قدس رضوی در جهت توجه به تسهیل و تسریع امور برای زیارت این گروه از زائران می‌باشد.

پذیرایی از محرومان در میهمانسرای حضرت

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در ارتباط با افزایش خدمات میهمانسرای حضرت رضا(ع) در حرم مطهر اظهار داشت: براساس آمار و ارقام موجود، حدود ۳ میلیون و ۵۸۴ هزار نفر از زائران و مجاوران در مدت زمان ۹ ماهه نخست سال جاری در ۳ وعده صبحانه، نهار و شام در میهمانسرای حضرت رضا(ع) میهمان خوان متبرک آن حضرت بوده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بوده است، ضمن اینکه تا سال گذشته پذیرایی در میهمانسرای حضرت، فقط در وعده نهار صورت می‌گرفت ولی از ابتدای سال جاری پذیرایی جهت وعده‌های صبحانه و شام به خدمات ارایه شده به زائران و مجاوران در میهمانسرای حضرت رضا(ع) نیز اضافه شد.

وی به پذیرایی از ساکنان مناطق حاشیه نشین شهر مشهد که عموماً از اقشار محروم و نیازمند می‌باشند نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر پذیرایی از زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) در میهمانسرای آن حضرت، توزیع حدود ۱۵۰۰ پرس غذای گرم در شب‌های جمعه در مناطق حاشیه نشین شهر مشهد و در بین خانواده‌های نیازمند و محروم از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است که این تعداد غذای توزیع شده، در ایام مناسبتی و ویژه و خاص (مانند ایام ولادت و شهادت حضرت رضا(ع) و...) حسب تأکید و رهنمودهای تولیت معزز آستان قدس رضوی به ۲ هزار پرس، افزایش می‌یابد.

افزایش خدمات مختلف به زائران

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه خدمات متنوعی از سوی اداره‌ها و بخش‌های مختلف تابعه این معاونت به زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) ارایه می‌شود تصریح کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری(یعنی تا ابتدای دی ماه) افزایش خدمات مربوط به خودروهای زائر بر به حدود ۴ میلیون و ۴۴ هزار نفر، در زمینه خدمات صندلی چرخدار خدمات‌دهی به حدود یک میلیون و ۱۶۵ هزار نفر، خدمات رسانی در طرح معین الضعفاء به بیش از ۲۶ هزار نفر، ارایه خدمات درمانی به بیش از ۷۱ هزار نفر، ارایه خدمات مربوط به بخش پیداشدگان به بیش از ۱۵۷ هزار نفر، و... از جمله خدمات ارایه شده به زائران در بخش‌ها و واحدهای مختلف است.

منبتی با اشاره به اینکه نظافت و تنظیف یکی از مهم‌ترین اموری است که در جهت رفاه حال زائران و استفاده بهینه از فضای ملکوتی حرم مطهر رضوی مورد توجه مسؤولان در این معاونت قرار دارد تأکید کرد: در این زمینه در مدت ۹ ماهه نخست سال جاری در مجموع بیش از ۶۵ میلیون مترمربع از فرش‌های حرم مطهر غبارروبی و بیش از ۱۶۶ میلیون و ۸۵۱ هزار مترمربع از فضای صحن‌های مقدس مورد شست‌وشو و غبارروبی قرار گرفته است.

اجرای طرح ساماندهی و اسکان شبانه زائران نیازمند در اطراف حرم مطهر، پذیرایی هفتگی از کاروان‌های زیارتی از سراسر کشور تحت عنوان زیارت اولی‌ها، تغییر شیوه توزیع دعوتنامه‌های میهمانسرای حضرت رضا(ع) و توزیع آن در مبادی ورودی شهر، راه‌آهن، فرودگاه و پایانه‌های مسافری، ارایه خدمت به بیش از ۳ میلیون و ۶۷ هزار نفر ساعت توسط خادمین بارگاه مطهر رضوی و... از دیگر مواردی است که معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در این زمینه به آن‌ها اشاره کرد.

توجه به گسترش و توسعه خدمت به زائران

منبتی با بیان اینکه راهبردهای مهمی از سوی آستان قدس رضوی در جهت توسعه خدمت به زائران براساس رهنمودها و تأکید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت معزز آستان قدس رضوی مورد توجه قرار دارد افزود: در همین راستا این معاونت تلاش نموده است تا با مدنظر قرار دادن رهنمودها و تأکیدهای تولیت معزز آستان قدس رضوی، بتواند اقدام‌ها و فعالیت‌های لازم و شایسته‌ای را به عمل آورد.

وی در این باره اضافه کرد: تعمیق نقش خدام بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) از جمله این موارد است بگونه‌ای که خدمه حرم مطهر رضوی باید در اندیشه، انگیزه و رفتار خود جلوه‌ای از رأفت و مهربانی حضرت رضا(ع) در رسیدگی جدی به امور محرومان و مستضعفان را به منصه ظهور گذارند و ضمن اینکه نعمت خدمتگزاری در این بارگاه ملکوتی را موهبتی عظیم از ناحیه پروردگار متعال و عنایات امام هشتم(ع) بدانند در جهت ترویج و عمل به سنت و سیره رضوی در رسیدگی به امور محرومان و مستمندان و نیازمندان نیز تلاش و کوشش کنند.

منبتی یادآور شد: با عملیاتی کردن طرح توسعه خدمت خادمان در سطح کشور، مقوله خدمت به محرومان با عنوان خادم یاران رضوی، گسترش خواهد یافت و خدمت به آن حضرت، دیگر محدود به موقعیت جغرافیایی و مکانی حرم مطهر نخواهد بود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در ادامه سخنانش به مواردی همچون «توسعه اطعام زائرین، مستمندان و نیازمندان»، «توسعه استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نیروهای افتخاری حرم مطهر»، «توجه به افزایش رضایتمندی زائران و مجاورین از توسعه خدمات»، «گسترش و تقویت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در اماکن متبرکه»، «شکوه بخشی و تقویت جلوه‌های دیداری و بصری اماکن متبرکه»، «آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی» و... اشاره کرد.

وی اظهار داشت: بهبود فرآیندها، اتخاد تصمیم‌ها، ارایه راهکارها، توسعه خدمات به زائران و مجاوران و بویژه محرومان و مستضعفان و... همگی در راستای ارایه خدمات شایسته و مناسب (در حد توان) به زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با توجه به منویات و منشور هفتگانه مقام معظم رهبری و رهنمودها و تأکیدهای تولیت معزز آستان قدس رضوی می‌باشد که همواره باید مورد توجه مسؤولان و مدیران این نهاد مقدس قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.