قزوین- باغستان سنتی قزوین که قدمت آن به استناد تاریخ مکتوب به بیش از هزار و صد سال و به گمان بسیاری به دوران ساسانی می‌رسد، به وسعت حدود ۴۰۰۰ هکتار شهر را در بر گرفته بود اما متاسفانه آتش سوء مدیریت به جان آن افتاد و درختانش طعمه حریق و سپس به دست تبر به دستان افتاد.

مسوولان قزوین نفس شهر را بریدند

به گزارش قدس آنلاین، این باغستان ها که بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی قزوین محسوب می شوند، متولی کارآمدی ندارند هرچند شهرداری قزوین «سازمان باغستان ها» را ایجاد کرد تا یک متولی به امور آن ها رسیدگی کند اما همچنان بی توجهی به باغستان ها، دندان طمع سودجویان را تیزتر کرده  تا اینکه مسوولان حکم به تغییر کاربری و قتل تنفسگاه شهر دادند.

هفته گذشته خبری در خصوص آتش سوزی در باغستان های سنتی قزوین منتشر شد و در پی آن رسانه ها و مسئولان به دنبال مقصر این حادثه واکنش هایی داشتند.

برخورد می کنیم

در این راستا رئیس کل دادگستری قزوین نسبت به شیوه های صیانت از منابع طبیعی به تندی انتقاد و وجود باغستان ها را برای شهر قزوین نعمت الهی عنوان کرد و همچنین حفظ آن را وظیفه شرعی، اخلاقی، قانونی وانسانی همه مسئولان دانست.

جمال انصاری در این راستا گفت: متأسفانه افراد سودجو بسیاری از مراتعی که متعلق به عموم مردم است، تخریب و تصرف کرده اند.

با اشاره به برخی مشکلات و مسائل در حوزه مبارزه با مخربان و متجاوزان به اراضی ملی و منابع طبیعی افزود: در این زمینه برخوردها با متخلفان و متصرفان اراضی ملی تشدید می‌شود تا از این طریق بتوانیم در کنار اقدامات پیشگیرانه، در زمینه مقابله با متخلفان نیز گام‌های اساسی برداریم

وی موضوع آتش سوزی و حریق باغستان سنتی قزوین را اقدامی نیازمند بررسی و برخورد دانست و تصریح کرد: اقدامات لازم در دستگاه قضایی در حال انجام است و قطع یقین با عامل یا عوامل این اقدام برخورد خواهد شد.

ادعای مالکیت آتش به جان باغستان ها زد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در توصیف این تخریب محیط زیست اعلام کرد: بخشی از باغستان سنتی قزوین عصر سه‌شنبه به دست مالکانی که مدعی داشتن مجوز برای قطع درختان بودند، تخریب شده است.

محمدعلی حضرتی به خبرنگاران گفت: مدعیان ملکیت این باغ ها، از آتش و اره برقی برای قطع درختان و از بین بردن آن ها استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه وسعت باغ های تخریب شده، حدود ۲ تا ۳ هکتار بوده و در آن ها حدود ۵۰۰ اصله درخت که بیشتر آن ها مثمر و بارور بوده اند، از بین رفته است.

حضرتی با بیان اینکه این حادثه در ضلع غربی باغستان سنتی قزوین و در حوالی پشت دانشگاه علوم پزشکی رخ داده است، اظهار کرد: در گفت و گو با افراد محلی و برخی مالکان، آنها مدعی بودند برای تخریب درختان باغستان از شهرداری مجوز گرفته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: تخریب بخش‌هایی از باغستان سنتی قزوین به دست سودجویان و سوداگران و با هدف تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به مسکونی صورت گرفته است.

تیشه منافع شخصی بر ریشه منافع عمومی

حضرتی ادامه داد: به نظر می‌رسد اتفاق رخ داده حاصل منافع مشترک برخی از مالکان و یک دستگاه خاص بوده باشد.

وی در ادامه گفت: درست در کنار باغستان سنتی قزوین شاهد خرید هیزم به قیمت ۲ برابر معمول هستیم که این اقدام سازماندهی شده به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: باید تاسف خورد که این اتفاق درست در آستانه روز درخت کاری و در سالروز فرمایش تاریخی مقام معظم رهبری که فرمودند حتی برای ساخت حوزه علمیه نیز نباید اراضی کشاورزی و درختان را تخریب کرد؛ صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اظهار کرد: باغستان سنتی قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و درختان قطع شده در روز جاری در این مکان نیز در محدوده ثبت شده قرار داشته‌اند.

وی از پیگیری قضایی این موضوع خبر داد و گفت: از متخلفان به مراجع قضایی شکایت می‌کنیم و از دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز به عنوان مدعی‌العموم تقاضای رسیدگی به این موضوع را داریم.

درختان نباید قطع می شد

علی فرخ زاد معاون عمرانی استاندارقزوین هم دراین باره گفت: اگرچه محدوده‌ای که درختان آن قطع شده براساس طرح جامع شهری تغییر کاربری اخذ کرده است، اما طبق مصوبات کارگروه هیچ یک از درختان نباید قطع می‌شد و این حرکت کاملا اشتباه و غیرقانونی بوده است.

فرخزاد تصریح کرد: بر همین اساس با دستور استاندار و هماهنگی با دادستان مقرر گردید با تخریب‌کنندگان باغستان اعم از آمرین و عاملین به شدت برخورد شود تا احد الناسی به خود اجازه ندهد در آینده این رفتار مخرب و مغایر با ارزش‌ها و اصول انسانی و حقوق شهروندی را تکرار کند.

وی اظهار کرد: باغستان سنتی قزوین از دارایی‌های ارزشمند استان قزوین است که همه باید در جهت حفظ و احیای آن تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.