المانیتور اعلام کرد دو کشور ایران و عراق تفاهمنامه‌ای را برای رفع اختلافات بر سر میادین مشترک نفتی و همچنین انتقال نفت عراق به پالایشگاه آبادان امضاء کردند.

رایزنی ایران و عراق برای رفع اختلافات نفتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  المانیتور، وزیر نفت عراق تفاهم‌نامه‌ای را با وزیر نفت ایران برای رفع مناقشات بر سر میادین مشترک امضا کردند؛‌همچنین آنها قرار است که امکان ساخت خط لوله صادراتی نفت خام از میدان نفتی کرکوک در شمال عراق از طریق ایران را بررسی کنند؛ همچنین وزیر نفت عراق خواسته است تا انتقال نفت عراق به پالایشگاه نفت آبادان نیز مطالعه شود.
براساس اطلاعیه وزارت نفت عراق، جبار اللعیبی وزیر نفت این کشور با بیژن نامدار زنگنه برای همکاری بیشتر با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) توافق کرده‌اند تا تعادل در بازار نفت حفظ شود؛ همچنین قرار است مطالعه ساخت خط لوله صادراتی نفت خام از میدان نفتی کرکوک از طریق ایران نیز مطالعه شود.
5 میدان نفتی عراق در مرزهای دهلران، شهر، پایدار غرب، آبان و النور در طول مرز با ایران قرار دارد. بغداد و تهران در میادین مجنون، ابوغریب، بازرگان، الفکه و خانا مشترک هستند. این میادین دارای ذخایر بسیار زیاد نفت خام است که عمق کمی دارد و ذخایری بالغ بر 95 بشکه را دارا است. این بزرگترین ذخایر هیدروکربی در خاورمیانه محسوب می‌شود.
در دوم ماه فوریه شرکت‌های ایرانی حفاری 20 چاه جدید میدان نفتی جنوب آزادگان را از سر گرفتند که یکی از میادین نفتی مشترک بین ایران و عراق است.
احمد مدلول عضو کمیته انرژی و نفت به المانیتور گفت: براساس نقشه‌هایی که مربوط به قبل از جنگ ایران و عراق منتشر شده است اکثر چاه‌های نفتی محل مناقشه طرف عراقی است.  اما ایران قبول نمی‌کند و این توافق برای رفع این اختلافات بسیار سازنده خواهد بود.
وی گفت: در صورتی که کمیته مشترکی تشکیل نشود این چاه‌های نفتی مسائل بزرگتری را در آینده برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد. او درخواست کرد که کمیته مشترکی برای تعیین سهم دو کشور از این میادین نفتی مشخص شود.
کارشناسان نفتی در وزارت نفت عراق تاکید می‌کنند که اهمیت این توافق برای ایران هم بسیار است.
حمزه الجواهری کارشناس نفت به المانیتور گفت: فعالیت در این میادین نفتی باید طی توافقی که برای دو کشور ایران و عراق اجازه فعالیت و توسعه بدهد مشخص شود.
عضو کمیته انرژی و نفت عراق معتقد است: احتمالا کردستان عراق اجازه احداث خط لوله انتقال نفت  را به دلیل اینکه خط لوله بالاجبار باید از منطقه سلیمانیه در کردستان عراق عبور کند نخواهد داد.
همچنین زنگنه اعلام کرده است ایران می‌خواهد چندین پروژه استراتژیک را برای فرصت‌های همکاری با عراق اجرایی کند. او بعد از توافق طرح کاهش تولید نفت اوپک درباره بهبود قیمت جهانی نفت هم اطمینان داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.