ارومیه- پروژه تله کابین ارومیه که ابتدا با نام بزرگترین تله کابین خاورمیانه از آن یاد می شد اکنون با گرفتار شدن در بروکراسی های پیچیده اداری و نبود همکاری دستگاه های اجرایی در همان ایستگاه نخست معطل مانده است.

تله کابین ارومیه در ایستگاه بروکراسی اداری

به گزارش قدس آنلاین، از سال ۸۶ مجوز ساخت این طرح صادر و در سال ۹۱ پس از رکود و کش و قوس‌های فراوان ادامه ساخت آن به شرکت فاتح اربیل واگذار شد.

هر چند در این مدت شاهد روند رو به رشد زیادی در ساخت تله‌کابین هستیم اما اتمام آن نیازمند حمایت جدی مسئولان است.

ساخت بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تله کابین کشور به طول ۳۶ کیلومتر از سال ۸۶ آغاز شده و قرار است مرحله اول از نخستین فاز طرح تله کابین ارومیه از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول ۴۱۲۵متر ساخته ‌شود اما هنوز این  طرح به سرانجام نرسیده است.

مشکل«آب» است

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در این باره اظهار کرد: با توجه به این که پروژه تله کابین ارومیه با همکاری سرمایه گذار خارجی شرکت هزاره غرب مراحل تکمیل و راه اندازی خود را طی می کند متاسفانه دلیل تمام نشدن خط یک تخصیص نیافتن آب و زمین به ایستگاه دوم تله کابین بوده که اساسی‌ترین مشکل در ادامه روند پروژه به حساب می‌آید.

«داود فرازی» ادامه داد: با وجود این که وعده های انتقال آب و واگذاری زمین توسط دستگاه های مربوط داده شده اما با گذشت زمان، این وعده‌ها عملی نشده است.

فرازی اظهار کرد: موضوع واگذاری آب توسط  سازمان آب منطقه ای استان با توجه به حساسیت وضعیت دریاچه ارومیه و بحران کم آبی با محدودیت هایی روبه رو است اما انتقال نیافتن آب در کوتاه ترین زمان ممکن سبب مشکل در تحویل ایستگاه دوم تله کابین شود.

مشکل «آب» نیست

این در حالی است که در چهارمین جلسه مرکز خدمات سرمایه  گذاری آذربایجان  غربی که با حضور استاندار، مدیران دستگاه   های اجرایی و جمعی از سرمایه  گذاران استان در استانداری برگزار شد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی درباره اظهاراتی مبنی بر واگذار نشدن آب برای ادامه روند پروژه تله کابین ارومیه، گفت: برای اجرای تله کابین ارومیه، تامین آب مشکل جدی محسوب نمی  شود و مطرح کردن نبود آب در این طرح توجیه  پذیر نیست.

کیومرث دانشجو د ر این رابطه اظهار کرد: براساس استعلام‌های انجام شده از مشاور طرح، ۲۳۷ هزار مترمکعب آب برای طرح تله کابین ارومیه مصوب و به مرکز نیز اعلام شده و این طرح از نظر تامین آب هیچ مشکلی ندارد بلکه مشکل آن تحویل زمین است که نباید آن را به آب ارتباط داد.

فاز نخست ۱۸ ماه دیگر افتتاح می شود

بعد از خلف وعده بسیاری از مسئولین ، مشکلات گمرکی، مشکلات بین المللی کشور بخصوص در زمینه ورود تجهیزات و چندین مشکل دیگر امروز پروژه عظیم بزرگترین تله کابین منطقه به ۵ فاز تقلیل یافته و قرار شده فعلا فاز اول برای پایان یافتن برنامه ریزی شده که البته درصورت همکاری ارگان ها و کاهش بروکراسی های اداری می تواند پله ای برای آغاز فازهای بعدی و در نهایت اتمام کلی پروژه که میتواند تاثیر مهمی در ورود توریست و مسافران داخلی و خارجی به ارومیه و در نهایت باعث رونق شهر و منطقه شود خواهد داشت.

در حالی که مسوولان استان هیچ  یک از ادارات را مانع پیشرفت این پروژه نمی دانند اما معاون فنی مهندسی این پروژه  از عدم واگذاری اراضی طرح و عدم تخصیص انشعابات، گاز وآب به عنوان دیگر مشکلات پروژه و همچنین عدم اعطای تسهیلات یاد می کند.

سینا خسروی از آورد ۳۷۰ میلیارد ریالی شرکت فاتح خبر می دهد و می گوید: تمامی هزینه های صورت گرفته از طرف سرمایه گذار تامین و در این راستا تاکنون تسهیلاتی به این طرح اعطاء نشده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۵ درصد همراه است ادامه می دهد: در صورت رفع موانع مذکور و اعطای تسهیلات مصوب طرح و مطابق با برنامه زمانبندی حداکثر فاز اول پروژه تا ۱۸ ماه آینده قابل بهره برداری خواهد بود.

تله کابین منشا جذب توریست

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه تله کابین ارومیه توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی در حال انجام است، گفت: مسئولین باید با حمایت از این پروژه از جمله تسریع در دادن مجوز ها و رفع مشکلات اداری، کمک های لازم را داشته باشند.

هادی بهادری اظهار داشت: وقتی یک کار خوب در انجام است نباید وقت آنها در گیر و دار اداری تلف شود.

وی به موضوع تسهیلات اشاره کرد و خواستار کمک دولت و بانک ها در این زمینه به صاحبان این پروژه شد و گفت: انتظار مردم استان این است تا مجموعه های دولتی همکاری های لازم را داشته باشند و با دادن وام و تسهیلات مورد نیاز، هر چه سریعتر این پروژه به سرانجام برسد.

پروژه تله کابین ارومیه درصورت راه اندازی می‌تواند نه تنها یک مرکز مهم تفریحی برای مردم غرب کشورو خود شهروندان ارومیه شود همزمان بانزدیکی ارومیه به کشورهای عراق و ترکیه می‌تواند منشاء جذب توریسم گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.