مشهد مقدس علاوه بر اینکه برکات معنوی بسیار بالایی دارد توجه مسئولین آستان قدس به ارتقای خدمات رسانی به زائرین ، خود به خود پذیرش بیشتر زوار از اقصی نقاط کشور را فراهم کرده است.

میزان موقوفات با تقویت وقف مشارکتی افزایش قابل توجهی خواهد داشت

اختصاصی قدس آنلاین- عبدالمجید شیخی اقتصاددان و نویسنده کتاب برنامه ریزی اقتصادی درباره ارتقای خدمات دهی آستان قدس رضوی به زائرین و افزایش امکانات رفاهی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در طول یکسال گذشته اقدامات بسیار خوبی از جمله ارائه خدمات بیشتر به زائرین رضوی و کمک به محرومین و اقشار مستضعف جامعه در دستور کار آستان قرار گرفته و بهره وری منابع موجود تا میزان قابل توجهی افزایش یافته است. وی در ادامه ضمن تایید رویکرد آستان بر تمرکز روی موضوعات فرهنگی و محرومیت زدایی خاطرنشان کرد: اگر چه رویکرد درآمدزایی به عنوان هدف اول برای آستان قدس یک اقدام قبیح به شمار می رود اما این حرف به این معنا نیست که بنگاه های وابسته به آستان قدس باید به فکر فعالیت های اقتصادی مولد و سود ده نبوده و با زیان دهی اداره شوند بلکه رویکرد کسب درآمد این بنگاه ها باید مستقل از رویکرد هزینه های بنگاه های زیر پوشش به صورت مستقل انجام پذیرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از یک طرف، مدیریت باید حداکثر کننده درآمد بوده و سود بنگاه ها باید وابسته به آستان باشد و از طرف دیگر تمام این درآمدها در جهت کمک به نیازمندان و اعتلای فرهنگ کشور و محرومیت زدایی هزینه گردد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه باید دقت شود در آثار ثانویه بنگاه های وابسته به آستان که در آنجا فعالیت دارند به حوزه تولید نیز توجه شود، یعنی اگر بنگاه های وابسته به آستان قدس قصد تولید کالا یا محصولی را دارند باید کالا یا خدماتی تولید و به بازار عرضه شود که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد.

شیخی اظهار داشت: تصور من این است که بالاخره آستان قدس برای تامین هزینه های متعالی دستیابی به اهداف و رسالت خود به منابع درآمدی نیاز دارد که اگر بنگاه های اقتصادی مذکور زیان ده باشند باید شیوه مدیریت این بنگاه ها را تغییر داد. وی ادامه داد:  مثلا اگر این بنگاه ها به صورت امانی سوددهی ندارند می توان این بنگاه ها را واگذار کرده و صرفا با داشتن سهام آن و در واقع با برون سپاری و استفاده از سود این سهام ها در سرمایه گذاری و نه بهره برداری مشارکت داشته باشد.

مشاور وزیر سابق جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به شیوه های مختلف برای اداره بنگاه های اقتصادی به قدس آنلاین گفت: مدیریت انقلابی و مردمی این بنگاه ها به معنای عدم کسب درآمد نیست چرا که کسب درآمد برای ادامه حیات این بنگاه ها ضروری است. وی افزود: همه ما می دانیم آستان قدس نمی تواند وابسته به دولت باشد چرا که دولت به دلیل ضعف مدیریتی و حجم بزرگش در اداره خودش نیز ناتوان است لذا آستان قدس باید بتواند با همین تشکیلات فعلی کسب درآمد کرده و مخارج  و هزینه های اهداف متعالی خود را تامین کند.

شیخی با تاکید بر این موضوع که مشهد باید جلوه ای از خدمت به زوار و محرومین و مستضعفین جامعه باشد تصریح کرد: مشهد مقدس علاوه بر اینکه برکات معنوی بسیار بالایی دارد توجه مسئولین آستان به ارتقای خدمات رسانی به زائرین، خود به خود پذیرش بیشتر زوار از اقصی نقاط کشور را فراهم کرده است.

وی درباره وقف مشارکتی و گسترش فرهنگ وقف در تمامی سطوح درآمدی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در این روش از وقف ابزارهای مالی متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد تا مردم بتوانند در همه زمینه ها حتی به صورت جزیی در موضوع وقف مشارکت کنند. نویسنده کتاب برنامه ریزی اقتصادی درباره شرایط وقف خاطرنشان کرد: این طور نیست که برای انجام وقف حتما به تجمع فیزیکی یا مالی- پولی مبلغ زیادی نیاز باشد بلکه می توان با صکوک وقف، زمینه مشارکت خرد اکثر مردم در مسئله وقف را تقویت کرد که این موضوع نیازمند معرفی ابزارهای مالی و صکوک است تا این قضیه تحقق یابد که خوشبختانه این موضوع در آستان قدس آغاز شده است.

شیخی اظهار داشت: یکی از شرایط وقف این است که انسان نمی تواند به صورت نقد مشارکت کند و وقف صورت گرفته حتما باید حالت غیرنقدی داشته باشد. این استاد اقتصاد در خاتمه با اشاره به موضوع وقف مشارکتی که از سوی تولیت آستان مطرح شده خاطرنشان کرد: دامنه مشارکت در وقف با تجمیع سرمایه ها و موقوفات خرد، حتی موقوفات نقدینه خرد می تواند افزایش قابل توجهی داشته باشد، برای مثال افراد مختلف با خرید یک هزارم سهم یک ساختمان می توانند با خرده سهام های خود یک ساختمان را خریده و برای انجام کاری آن را وقف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.