فروردین ماه سال ۱۳۹۴ بود که عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورها حملات گسترده خود علیه مردم یمن را آغاز کرد؛ حملاتی که به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و متواری آغاز شد و تاکنون بیش از ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

قدس آنلاین - در حالی که حملات ائتلاف عربستان سعودی به یمن بزودی سه ساله می‌شود، رسانه‌ها از دستور دونالد ترامپ برای تشدید اقدامات نظامی آمریکا در یمن خبر داده‌اند. دو سال کامل است که حملات همه‌جانبه ائتلاف سعودی به یمن ادامه دارد اما متجاوزان نتوانستند در جنگی که در ابتدا قول داده بودند «جنگی کوتاه مدت و سریع» خواهد بود، توفیقی یابند. البته شدت حملات به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور که با حمایتهای آمریکا و غرب انجام شده، سبب مشکلات گسترده از قبیل کمبود مواد غذایی، سوختی و بیماری‌های مختلف برای غیرنظامیان به ویژه کودکان یمنی شده است.  

اما حال خبرها حاکی است که رئیس جمهور آمریکا به پنتاگون (وزارت دفاع) دستور تشدید اقدامات نظامی این کشور در یمن را صادر کرده است.

ترامپ دستور جدید حمله به یمن را امضا کرده است

در حالی که طی دو هفته اخیر، سه محموله نظامی تسلیحاتی به دست القاعده در جنوب یمن افتاده است، اکنون اسپوتنیک گزارش داده که دونالد ترامپ دستور تشدید حملات نظامی به گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره عرب در یمن را داده است.

به نظر نمی‌رسد این مقدار تسلیحاتی و اقدام نظامی صرفا برای القاعده باشد. ادعای امریکایی‌ها مبنی بر مقابله با القاعده در یمن در حالی مطرح شده است که درباره مواضع واقعی این کشور در یمن، سوالات و تردیدهای جدی مطرح شده است.  

بر همین اساس، برخی رسانه‌های یمنی در گزارش‌هایی تاکید کردند که آمریکا از طریق ائتلاف عربستان در حال تغذیه تسلیحاتی القاعده در یمن است.

بهانه مبارزه با القاعده مهمترین دلیل تهاج آمریکا

 در گزارش اسپوتنیک با تاکید بر «استراتژی جدید ترامپ برای مقابله با تروریسم» آمده است: «مقامات آمریکایی می‌گویند که القاعده در شبه جزیره عرب به تعدادی از حملات انجام شده و یا حملات ناکام در غرب از قبیل تیراندازی به دفتر مجله شارلی ابدو فرانسه ربط داشتند و در نتیجه آنها برای آمریکا به نسبت داعش، تهدید بزرگ‌تری هستند».

این رسانه روس ادامه داد: «طی دو روز هفته جاری ارتش آمریکا به طور بی سابقه‌ای ۳۰ بار به مواضع این گروه در جنوب و مرکز یمن حملات هوایی کرد. این حملات، اولین حملات آمریکا پس از عملیات ۲۹ ژانویه در استان البیضا بود که در آن علاوه بر ستیزه‌جویان القاعده، ۲۴ غیرنظامی یمنی که در بین آنها کودک هم بودند، کشته شدند و یک نیروی ویژه آمریکایی هم کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند و یک بالگرد آمریکایی نابود شد».

اشاره این رسانه به اولین عملیات برون مرزی در دولت دونالد ترامپ بود که رسانه‌ها آنرا افتضاح کامل و جان مک کین آنرا «عملیات ناموفق» خواندند.

باکس تحلیلی

احمد عسگری/ کارشناس مسائل خاورمیانه| هدف از فراری دادن عناصر القاعده از زندان های خاورمیانه این بود که آن‌ها را در جغرافیای وسیعی از یمن کاشته تا در فصل و زمان مناسب درو شود و زمینه را برای دخالت نظامی در یمن همانند آنچه در افغانستان و عراق رخ داد، فراهم کند. بنابر اذعان ترامپ، آمریکا ضعیف شده و به بازسازی وجهه خود در سطح جهانی نیازمند است، بنابراین و برخلاف ادعای وی مبنی بر فاصله گرفتن از دخالت‌های نظامی و متمرکز شدن بر مشکلات داخلی، نفوذ نظامیان جنگ‌طلب در بدنه کاخ سفید باعث شده آمریکا درصدد احیای چهره نظامی گری برای احیای جایگاه ضعیف شده خود برآید. اما آنچه باعث نگرانی بیشتر می‌شود، این است که انتقال تروریست‌ها به مناطقی صورت گرفته که بنا به شرایط محیطی‌ای که بر این مناطق حاکم بوده، از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که القاعده، مناطق حساس و راهبردی در مناطق جنوبی یمن، از جمله بنادر و چاه‌های نفتی را به تصرف خود درآورده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.