ایلام- نیمه اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ رئیس‌جمهوری سفری به استان ایلام داشت و در این سفر وعده‌هایی را به مردم داد که باگذشت بیش از ۲ سال از آن برخی از وعده‌ها بنا به دلایلی روی زمین‌مانده است.

وعده‌های دولت در ایلام به اقدام و عمل نرسید/نروژی‌ها عقب‌نشینی کردند

به گزارش قدس آنلاین، افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام، توجه به بازارچه‌های مرزی استان، و بررسی منطقه اقتصادی مهران برای تبدیل‌شدن به منطقه آزاد تجاری ازجمله این وعده‌ها بود.

فاز دو از برنامه عقب است

نماینده مردم ایلام در مجلس در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: فاز دو پتروشیمی ایلام طبق برنامه پیش نرفته و از برنامه عقب است.

جلال میرزایی با اشاره به دلایل تأخیر عملیات ساخت پروژه می‌گوید: برای راه‌اندازی پروژه قطعاتی از کشورهای آلمان، اسپانیا، کره جنوبی و چین سفارش داده‌شده بود که به دلیل تحریم‌های بانکی این قطعات و محموله‌های ثبت سفارش شده با اختلال جدی در ارسال مواجه شد.

افتتاح فاز دوم پتروشیمی،توجه به بازارچه‌های مرزی و بررسی منطقه اقتصادی مهران برای تبدیل‌شدن به منطقه آزاد تجاری ازجمله وعده‌های دولت بودوی تصریح می‌کند: بروز این مشکل روند ساخت فاز دو پتروشیمی ایلام را با مشکل مواجه کرد و شرکت سازنده نتوانست حتی پیش پرداختی داشته باشد تا بخشی از قطعات را وارد کند.

وی شرکت هلدینگ خلیج‌فارس را سرمایه‌گذار ساخت فاز دو پتروشیمی ایلام عنوان می‌کند و می‌گوید: این شرکت، یک شرکت دولتی نیست.

نماینده مردم ایلام در مجلس می‌افزاید: بخشی از سهام این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگان کارکنان نفت است هرچند که آنان خودشان را خصوصی می‌دانند اما ازنظر ما این شرکت شبه‌دولتی است.

وی تصریح می‌کند: در فاز دوم پتروشیمی ایلام سرمایه‌گذاری زیادی صورت گرفته و شرکت هلدینگ خلیج‌فارس تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر این پروژه به بهره‌برداری برسد.

نروژی‌ها عقب‌نشینی کردند

عضو کمیسیون انرژی مجلس، پروژه استخراج نفت در میدان مشترک نفتی با عراق را از دیگر پروژهای ایلام عنوان می‌کند و می‌افزاید: در میدان مشترک نفتی «آذر» عراقی‌ها با سرمایه‌گذاری یک شرکت روسی در حال استخراج نفت هستند و ما هنوز امکان استفاده از این میدان نفتی را نداریم.

نماینده مردم ایلام می‌افزاید: عملیات ساخت برای بهره‌برداری از این میدان نفتی به یک شرکت نروژی سپرده‌شده بود اما تحریم‌ها باعث شد که این شرکت عقب‌نشینی کند و از ساخت آن منصرف شود.

میرزایی می‌افزاید: بعدازاین تصمیم شرکت نروژی، وزارت نفت این پروژه را به یکی از شرکت‌های تابعه خود سپرد.

موافقت‌هایی که هنوز عملیاتی نشده

وی به ساخت پتروشیمی دهلران معروف به پتروشیمی ان.جی. ال در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: از موافقت‌های اولیه این پروژه چندین سال می‌گذرد اما عملیات ساخت آن آغاز نشده است.

نبود شبکه انتقال آب

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: طرح احیای اراضی ایلام و سامانه گرمسیری ازجمله کارهای انجام‌نشده است که اگر اجرایی شود می‌تواند تحول اساسی در کشاورزی استان ایجاد کند و بخش وسیعی از زمینه‌ای استان را زیر گشت آبی ببرد.

میرزایی تصریح می‌کند: ایلام زمینه‌ای مناسبی برای کشاورزی دارد و آب کافی نیز وجود دارد اما مشکل اصلی استان نبود شبکه انتقال آب است.

وی اظهار می‌دارد: در بخش حولیلان ایلام یک ایستگاه پمپاژ آب از رودخانه  سیمره وجود دارد که اگر اعتباری بین ۶۰-۷۰ میلیارد تومان برای تجهیز آن اختصاص پیدا کند حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان منطقه زیر کشت خواهد رفت.

نماینده ایلام در مجلس می‌افزاید: در مناطق چرداول، سیروان، بدره، دهلران و صالح‌آباد رودخانه‌های فصلی وجود دارد و اگر تجهیزات شبکه انتقال آب وجود داشته باشد زمینه‌ای زیادی از روستاهای این مناطق سیراب می‌شوند.

پولی برای تعمیر تجهیزات نیست

وی آسیب‌دیدگی شبکه انتقال آب و تخریب سد خاکی براثر سیل را در منطقه صالح‌آباد یادآور می‌شود و می‌افزاید: بعد از وقوع حادثه سیل نه‌تنها اعتباری برای بازسازی سد خاکی داده نشد بلکه دستگاه‌های پمپاژی که خراب‌شده بودند نیز تعمیر نشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره ضرورت احداث بازارچه‌های مرزی در ایلام می‌گوید: طیفی در مجلس وجود دارد که با ایجاد بازارچه‌های مرزی مخالف هستند.

وی طرح منطقه آزاد مهران را یادآور می‌شود و می‌گوید: این طرح توسط نمایندگان ایلام در مجلس مطرح‌شده اما هنوز به نتیجه نرسیده و علت آن‌هم مخالفت برخی نمایندگان مجلس است.

ضرورت ساخت منطقه آزاد در ایلام

میرزایی می‌افزاید: برخی از نمایندگان بدون مطالعه کافی می‌گویند که ایجاد مناطق آزاد به قاچاق دامن می‌زند و به نظر من این‌یک بهانه است.

وی می‌گوید: ایجاد منطقه آزاد، استان ایلام را در معرض دادوستد با سایر بازارهای دیگر کشورها قرار می‌دهد و تا زمانی که ما داد ستد نکنیم و وارد بازار نشویم اقتصاد استان رشد نخواهد کرد.

وجود مشکلات زیربنایی

نماینده مردم ایلام در مجلس در ادامه عمده مشکلات استان ایلام را مشکلات زیربنایی ازجمله بهداشت و درمان، راه‌ها و کشاورزی عنوان می‌کند و می‌گوید: این بخش‌ها نیاز به کمک و تسهیلات ویژه‌ای از سوی دولت دارد.

وی مسیر تردد زوار به عتبات عالیات را در ایلام یادآور می‌شود و می‌افزاید: اعتباراتی برای این مسیر تعریف‌شده اما روند تخصیص این اعتبارات به‌کندی صورت می‌گیرد.

وی تصریح می‌کند: برای ساخت این مسیر اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است و روند ساخت پروژه جاده ایلام به مهران آن‌طور که انتظار می‌رفت، پیشرفت نکرد.

اعتبارات برای ساخت بیمارستان کافی نیست

میرزایی به بیمارستان ۳۶۵ تختخوابی ایلام اشاره می‌کند و می‌افزاید: این پروژه یکی از پروژهایی است که روند ساخت آن در استان خیلی کند پیش می‌رود.

وی اظهار می‌دارد: بجای اینکه این پروژه در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌داشت حدود ۴ سال پیش به وزارت مسکن و شهرسازی داده‌شده بود!

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر این پروژه در حال ساخت است اما به دلیل اینکه اعتبارات اختصاص داده‌شده کافی نیست عملیات ساخت به‌کندی پیش می‌رود.

وی یادآور می‌شود: در آخرین دیدار وزیر بهداشت از استان، قرار شد با پیگیری‌های استاندار این پروژه سال ۹۶ به اتمام برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.