کرمان- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: مرحله دوم عملیات احیاء عمارت کنسولگری انگلیس در کرمان به عهده شرکت نفت کرمان است و تا تیر سال آینده به بهره برداری می رسد.

عمارت کنسولگری انگلیس در کرمان به بهره برداری می رسد

به گزارش قدس آنلاین، محمود وفایی صبح سه شنبه از بهره برداری عمایپرت کنسولگری انگلیس به عنوان موزه در تیر سال ۹۶ خبر داد و اظهار کرد: احیاء کنسولگری انگلیس نیازمند دو اقدام در زمینه تهیه پرونده ثبتی و ثبت آن در آثار ملی و همچنین واگذاری کارهای فنی و مرمتی این عمارت به شرکت نفت است.

وی با بیان اینکه این عمارت ثبت ملی شده و اقدامات فنی  هم به شرکت نفت واگذار شده است، افزود: استحکام بخشی، اقدامات اضطراری و رفع خطر که بخشی از فاز نخست عملیات بازسازی عمارت کنسولگری انگلیس بود، توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان تصریح کرد: اجرای مرحله دوم عملیات را شرکت نفت کرمان برعهده گرفته که اخیرا مناقصه ای برای انتخاب پیمانکار انجام داده و پیمانکار این عملیات انتخاب شده است.

وی ادامه داد: مقرر شده که عملیات مرمت عمارت کنسولگری انگلیس ظرف سه ماه پس از عقد قرار داد به پایان برسد.

وفایی علت تأخیر بازسازی این عمارت را انتخاب پیمانکار و مشکلات مالی بیان کرد و گفت: عمارت کنسولگری به موزه اسناد صنعت نفت در کرمان تبدیل می شود.

این در حالی است که وفایی در آبان امسال وعده بهره برداری از این عمارت تا فروردین ۹۶ را اعلام کرده بود.

 وفایی در آبان خبر پایان مرحله اول این عملیات با صرف ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار را به رسانه ها گفته بود و بیان کرده بود که با تأمین حدود ۸۰۰ میلیون تومان دیگر، عملیات اجرایی مرحله دوم احیاء این عمارت آغاز خواهد شد.

گفتنی است این عمارت که توسط سیدابوالحسن خان بیگلربیگی، حاکم کرمان در دوره زندیه ساخته شده بود، در سال ۱۲۷۳ خورشیدی، توسط ژنرال سایکس به عنوان مکان اولین کنسولگری انگلستان در کرمان مورد بهره برداری قرار گرفت.

این عمارت هم اکنون در میان مجموعه خانه های سازمان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کرمان قرار دارد که طی سال های گذشته به دلیل بی توجهی به آن، در حال تخریب بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.