۱۲ استان که فضاهای قدیمی سازبالای ۳۰سال دارند در معرض آسیب هستند و با توجه به تغییر آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله، مقاوم سازی باید حتماً انجام شود.

۱۰۰ هزار کلاس درس در صف مقاوم سازی

قدس آنلاین - هر سال زنگ آمادگی در برابر زلزله در مدارس  به صدا در می‌آید. چند دانش آموز نقش مجروح را ایفا می کنند. آتش نشانی ،اورژانس،خبرنگاران و عکاسان هم در صحنه حاضر هستند و در انتهای نمایش همه چیز به خیر و خوشی تمام می شود.اما متاسفانه مدارس کشور هم حال خوبی ندارند و خدا می داند در صورت بروز مشکل طبیعی ضریب ایمنی این مدارس چقدر جوابگوست.

با وجود ۱۰۵هزار مدرسه و ۱۳ میلیون دانش آموز رسیدگی به ایمنی و استاندارد سازی مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آنطور که رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور می گوید:در طی سال های اخیر اقدامات خوبی برای مقاوم سازی مدارس انجام شده است از جمله ۱۲۶هزار کلاس درس شناسایی شده که باید مقاوم سازی شود و تاکنون کار مقاوم سازی ۳۰هزار کلاس درس یعنی حدود ۲۴ درصد به اتمام رسیده است.

گفت وگوی ما با "محمد تقی نظرپور"؛ رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور را بخوانید:

آیا در حال حاضر پروژه هایی برای مقاوم سازی در دست اقدام دارید؟

بله؛ حدود ۱۲۰۰کلاس درس در دست اجرا و حدود۹۵هزار کلاس درس یعنی۷۶ درصد دیگر باقی مانده است که باید مقاوم سازی شوند.​

چه عواملی در مقاوم سازی مدارس دخالت دارند؟

از جمله عوامل مهم در این خصوص ایجاد شرایط لازم برای انتقال دانش آموزان در شیفت مخالف به نزدیک ترین مدرسه است چون امکان این نیست همزمان با حضور دانش آموز در کلاس کار مقاوم سازی انجام شود.

مدارس سه ماه تابستان تعطیل هستند چرا مقاوم سازی در این زمان انجام نمی شود تا مشکلی برای سیستم آموزشی پیش نیاید؟

در بعضی از موارد ممکن است در سه ماه کار مقاوم سازی به اتمام نرسد ضمن این که معمولاً در این سه ماه اعتبار لازم برای مقاوم سازی در اختیار ما قرار نمی گیرد و دست مان خالی است و با توجه به میزان اعتبار پروژه ها را پیش می بریم.

بودجه لازم برای مقاوم سازی هر کلاس درس چقدر در نظر گرفته می شود؟

بر آورد اولیه برای مقاوم سازی هر کلاس ۵۵میلیون تومان است البته باید در نظر داشت که سرانه ما برای هر کلاس ۱۵۰متر است یعنی اگر یک مدرسه شش کلاسه داشته باشیم حدود ۹۰۰متر باید زیر بنا بسازیم که شامل اتاق های اداری،سرایداری، راه روها و دیگر فضاها در مدرسه می شود؛یعنی یک سوم هزینه ساخت برای مقاوم سازی بودجه لازم است.

اگر بخواهید کلاسی را با احتساب موارد بالا یعنی هر کلاس ۱۵۰متر زیر بنا  بسازید چقدر هزینه می شود؟

برای هر کلاس حدود ۱۸۰ میلیون تومان که برای هر متر چیزی در حدود یک میلیون و۳۰۰هزار تومان هزینه می برد که با این پول می توانیم سه کلاس را مقاوم سازی کنیم.

وضعیت اعتبار نوسازی مدارس چگونه است ؟

امسال نوسازی چیزی در حدود هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار دارد و تاکنون کمتر از ۱۵ درصد تخصیص یافته است و انتظار داریم دولت به تعهدات خودش عمل کند تا آموزش و پرورش هم بتواند به تعهدات خود به درستی عمل کند . در حال حاضر مهمترین مشکل ما تخصیص نیافتن بودجه است.

پس با این شرایط حضور خیرین برای مقاوم سازی ضرورت بیشتری دارد.

به نکته مهمی اشاره کردید و آن هم لزوم هدایت خیرین به بحث مقاوم سازی مدارس است چون بیشتر خیرین تمایل به ساخت مدرسه دارند و از آنجایی که معمولاً دولت سهم خود را در اجرای پروژه های خیر ساز اعمال نمی کند به احتمال زیاد در این بخش آموزش و پرورش به مشکل برخورد خواهد کرد.

باتوجه به جلساتی که در خدمت خیرین بودیم و صحبت هایی که انجام شده انتظار داریم خیرین در همه حوزه ها کمک حال آموزش و پرورش باشند و بحث مقاوم سازی مدارس را جدی بگیرند.البته ما هم این آمادگی را داریم در صورتی که خیری صلاح دانست میزان مشارکت آن ها را در مقاوم سازی مدارس در تابلویی در مدرسه درج و نصب کنیم.

باید توجه داشت که در سال ۹۵ حدود هزار میلیارد تومان از سوی خیران برای ساخت مدارس در نظر گرفته شده است که اگر دولت نیز معادل آن را اختصاص دهد، در مجموع با ۲ هزار میلیارد تومان می‌توان نیازهای ضروری مناطق مختلف کشور را تأمین کرد.

با توجه به سرانه های ناچیزی که دولت برای سرانه مدارس تخصیص می دهد بحث نگهداری مدارس چه می شود؟

یکی دیگر از نکات بسیار مهم نگهداری اماکن احداث شده چه توسط دولت یا خیرین است چرا که بنایی با بهترین کیفیت و امکانات احداث می شود ولی رسیدگی و نگهداری از بنا به درستی انجام نمی شود و تعمیرات جزیی به تعمیرات اساسی منتهی می شود که سبب کاهش عمر مفید بنا خواهد شد.

معمولاً عمر مفید بناها بین ۴۰تا ۵۰ سال تخمین زده می شود آیا می شود این مورد را افزایش داد؟

۴۷درصد مدارس ۲۰ تا ۴۰ سال و ۱۶ درصد بالای ۴۰ سال عمر دارند با توجه به پیشرفت علم و فناوری می توان عمر مفید ساختمان ها را بین ۱۵۰تا۲۰۰سال افزایش داد به شرط این که  از ابزار،مصالح و معماری بومی استفاده کنیم.

با توجه به اهمیت وجود سیستم اطفای حریق در مدارس چند درصد از مدارس کشور مجهز به سیستم اتومات هستند؟

هیچ کدام از مدارس ما سیستم اتومات اطفا حریق ندارند ولی کپسول آتش نشانی دارند.

دیده می شود در بعضی از مدارس راه های اضطراری مسدود و به دفتر یا کلاس درس تبدیل شده است نظر شما چیست؟

متاسفانه با تغییر سیستم آموزشی از پنج کلاس به شش کلاس خسارت زیادی به آموزش و پرورش وارد شد بنابر این شاهد هستیم در گوشه و کنار مدارس اقدام به ساخت کلاس درس می شود یا انتهای راهرو که نور لازم راتامین می کند مسدود می شود.البته اگر مواردی خلاف مقررات به ما گزارش شود ما رسیدگی می کنیم.

نظرتان درخصوص مراقبت پس از تحویل مدارس توسط سازمان نوسازی چیست؟

مراقبت بعد از تحویل مدارس توسط سازمان نوسازی کار بسیار خوبی است ولی باتوجه به مشکلات حاضر امکان رسیدگی به این امر برای ما مقدور نیست البته آموزش و پرورش هم پس از تحویل مدرسه ملزم به رعایت اصول و قوانین نوسازی مدارس است.

آیا آیین نامه خاصی برای ساخت مدارس وجود دارد و اگر خیّری بخواهد مدرسه ای بسازد ملزم به رعایت این قوانین است یا خیر؟

مدارس بر اساس آیین نامه دوهزارو۸۰۰زلزله و کاملاً استاندارد ساخته می شوند و ملاک عمل توجه به بقیه عوامل سازه ای است که در حین انجام کار باید به آن توجه شود.

آیا مدارس تهران با مشکل خاصی روبه رو هستند؟

بله؛ در تهران بیشترین مشکل را داریم که حدود ۱۴هزار کلاس درس باید مقاوم سازی شوند.

کدام استان ها بیشتر مشکل دارند؟

۱۲ استان که فضاهای قدیمی سازبالای ۳۰سال دارند در معرض آسیب هستند و با توجه به تغییر آیین نامه ۲۸۰۰زلزله، مقاوم سازی باید حتماً انجام شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.