عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: تاکید می‌کنم که این جبهه یک کاندیدای واحد خواهد داشت.

روستاآزاد: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» یک کاندیدای واحد خواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی،  رضا روستاآزاد عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حساسیت شورای مرکزی جبهه را صرفا مختص رئیس جمهوری احتمالی آینده نمی‌داند و می‌گوید شورای مرکزی جبهه نه تنها درباره خود رئیس جمهور احتمالی آینده نظر دارد بلکه بر تیم اجرایی و همراه او هم حساس است و معتقد است این تیم باید از افراد امتحان پس داده و توانمند تشکیل شده باشند تا زمینه حل مشکلات مردم فراهم باشد.

در ادامه پرسش‌های مطرح شده و در این گفت‌و‌گو و پاسخ‌های عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای  انقلاب اسلامی از نگاهتان می‌گذرد:

هر چه به موعد انتخابات نزدیکتر می‌شویم، قاعده این است که نقدهای انتخاباتی هم بیشتر می‌شود. حالا در این مقطع زمانی، برخی، نقدها و تحلیل‌های جهت داری را متوجه جبهه مردمی کرده و موضوعاتی را مطرح می‌کنند. بحث این روزهای این گروه ( احتمالا به این دلیل که وحدت و انسجام در جبهه مردمی بیشتر شده) این است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب  متشکل از  گروه‌های مختلفی است که هر کدام  سودای خاص خود را دارند و البته نظرات متفاوتی؛ به همین دلیل در چنین وضعی بعید است که بتوانند به  اجماع برسند و کاندیدای واحدی در انتخابات معرفی کنند، به چنین تحلیل‌هایی چه پاسخ باید داد؟

روستا آزاد: هر موضوعی که در فضای سیاسی مطرح می‌شود، بنا بر پاسخگویی به آن نیست اما به این دلیل که اینگونه  تحلیل‌ها و اخبار ممکن است برای حامیان جبهه، ایجاد نگرانی کند باید زمینه‌ رفع نگرانی آنها را فراهم کرد اما درباره طرح این موضوع باید گفت؛ اولا جبهه در ادبیات سیاسی کل دنیا به این معنا است که جبهه متشکل از جریانات متعددی است که هر کدام فکر و مرامی دارند اما مشترکاتی هم دارند که طبق این مشترکات دور هم جمع شده‌اند بنابراین تشکیل جبهه یعنی اینکه جریانات فکری، اجتماعی و … (که الزاما یکی هم نیستند اما وجه اشتراک قابل توجهی دارند) همگی زیر یک پرچم جمع شده‌اند.

این وجه مشترک می‌تواند مفاهیم مختلفی مثلا ولایت  باشد یا موضوعات مختلف، بنابراین کسانی که این حرف را می‌زنند باید بدانند که جبهه اصولا معنایش همین است ثانیاً اینکه یک جبهه بتواند یک کاندیدای مشترک معرفی کند، موضوعی است که جبهه‌ها برای دست یافتن به آن تلاش می‌کنند اما قسم یاد نکرده‌ و تضمینی نداده‌اند که حتما این اتفاق رخ دهد.

با این حال، خوشبختانه در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شده و می‌شود و انشاالله تا رسیدن به انتخابات، به نامزد واحد دست پیدا خواهیم کرد. نکته با اهمیت تر این است که با فرض و مثال، حتی اگر جبهه به دو نامزد هم برسد، خودش توفیق است. زیرا در زمانی که 21 نامزد بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، کاهش تعداد نامزدها و رسیدن به دو یا حتی سه نامزد هم یک موفقیت به شمار می‌رود. اما تاکید می‌کنم که ما به انشاالله به کاندیدای واحد خواهیم رسید.

در میان 21 نامزد بالقوه که به 10 نفر رسیده‌اند و قرار است این تعداد در مرحله بعد به 5 نفر و در نهایت به یک نامزد واحد برای انتخابات ریاست جمهوری برسد، قاعده این است که شورای مرکزی جبهه، بررسی‌هایی را درباره برنامه‌های اجرایی نامزدها، داشته باشد. سوال این است آیا شورا برنامه‌های این نامزدها را برای بررسی دریافت کرده است؟

بله اما شورا فقط برنامه را دریافت نکرده بلکه موضوع مضاعفی را هم در نظر دارد  که غیر از برنامه‌های اجرایی حوزه‌های مختلف که باید معطوف به دغدغه مردم باشد، تیم اجرایی همراه رئیس جمهور احتمالی آینده را هم  مورد ارزیابی قرار خواهد داد. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که تیم اجرایی است که باید با او کار کند و توان اجرای برنامه‌های ارائه شده را داشته باشد. این تیم که تحت عنوان معاونین یا کابینه احتمالی است، باید جزو آدم‌های توانمند و امتحان پس داده باشند که کشور بتواند حوزه‌های مدیریتی خود را به آنها بسپارد.

با این حساب، حساسیت‌های شورا ی مرکزی جبهه، بسیار بیشتر از توجه به برنامه‌هاست؛ بنابراین سوال پیش می‌آید که نقاط حساسیت شورای مرکزی، کجاست و مهمترین ویژگی‌ها یا حوزه‌های اصلی که باید در برنامه‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد و برای جبهه هم داری اهمیت است، چیست؟

روستاآزاد: نقاط حساسیت شورا هم، به نظر مشخص است زیرا این نقاط حساسیت، همان دغدغه‌های مردم است. با توجه به وضع موجود یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه شورای مرکزی که باید در برنامه‌های نامزدها وجود داشته باشد، حل معضل بیکاری و  توجه به موضوع اشتغال است.

خود فردی که قرار  است رئیس جمهور شود باید توان داشته باشد تا بتواند اقتصاد را رونق دهد و اشتغال ایجاد کند. بحث محیط زیست موضوع بسیار جدی است و شهرهای آلوده ما در حال حاضر به سمت یک معضل خیلی جدی کشور تبدیل می‌شود.

در حال حاضر وضع خوزستان را همه می‌‍‌بینیم،  موضوع دیگر این است که اصول و ارزش‌های فرهنگی باید پاس داشته شود. علاوه بر موضوعاتی که با عنوان موضوعات اقتصادی، فرهنگی، محیط زیست  مطرح شد، حفظ عزت ملی هم بسیار با اهمیت است. در فضای بین‌المللی به ویژه با عملکرد ضعیفی که دولت داشته، عزت ملی ما تضعیف شده است و فضایی را به وجود آورده که هر روز یکی پیدا می‌شود که بخش  از دارایی‌های ملت ایران را مصادره می‌کند مطابق شنیده‌ها و اخبار، اخیرا  بلژیک هم تحریک شده و آنجا هم مبلغی از حساب متعلق به دولت برداشت شده است. در این فضا، کشورها علیه ما حرف‌های عجیب و  غریب می‌زند. آخرین حرف این است که در فضای بین‌المللی، عده‌ای به خودشان اجازه داده‌اند که انتخابات گذشته ما را مخدوش اعلام کنند. منع ورود هم که تصویب شد.

زمانی به عنوان افتخار دولت، صحبت از این بود که پرواز مستقیم بین تهران و نیویورک برقرار می‌شود اما حالا کار به جایی رسیده است که اجازه ورود نمی‌دهند چه برسد به پرواز مستقیم،  اینها همه‌اش به حفظ عزت ملی در فضای بین‌‌المللی ارتباط دارد که فعلا این بحث مخدوش است. موضوع با اهمیت دیگر، توسعه عدالت اجتماعی و اجتناب از  اشرافی‌گری است. اینها همگی موضوعاتی بسیار مهم هستند که شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب به ان توجه و حساسیت دارد.

می‌خواهم این را از شما بپرسم که «دکتر روستا آزاد» به عنوان فردی که تحلیل خاص خودش را از فضای موجود در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی دارد؛ آیا این احتمال را می‌دهد که به گزینه واحد در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو برسد؟  چقدر؟

روستا آزاد:بله  حتما این احتمال را می‌دهم و تاکید می‌کنم که اصلا  این احتمال ضعیف نیست بلکه با توجه به تلاش‌های انجام شده، نزدیک هم هست.

تحلیل کوتاهی ارائه می‌کنم و  از شما هم خواهم پرسید. وضع آقای روحانی آن‌طور که از بررسی‌های فعلی برمی‌‌آید، وضع متزلزلی است. دولت ضعف‌هایی در تمام حوزه‌ها دارد به ویژه در حوزه اقتصاد که وعده‌هایش برای مردمی که منتظر گشایش بودند، عملای نشد. رخدادهایی هم مانند خوزستان، تقویت تحریم، بازتاب رفتار وزار و … در جامعه هم وضع را برای دولت روحانی بدتر می‌کند. با این حساب اگر در این سمت، گزینه واحدی معرفی شود، هیچ بعید نیست آقای روحانی نخستین رئیس جمهوری تک دوره‌ای در تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد. تحلیل شما چیست؟

روستاآزاد: آن‌طور که ما هم اطلاع داریم و از نظرسنجی‌ها و خبرها بر می‌آید، موضع آقای روحانی بسیار ضعیف است و به سرعت هم ضعیف‌ترمی‌شود. یک نکته مهم  وجود دارد که جریان آن سمت، جریان موسوم به چپ، اصلاح طلب (یا هر چیز دیگر ی که نامش را می‌گذارید)، نگران است چون موضع ایشان را ضعیف می‌داند و اگر قرار باشد گزینه‌ای معرفی نکند و همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد آقای روحانی بگذارد، بازنده اصلی خواهد بود.

اگر فرد دیگری از آن طرف وارد گود انتخابات شود  هم، ممکن است به شکستن فضا و خرد شدن آرای آنها منجر شود و این موضوع به رای نیاوردن آقای روحانی کمک کند. آنها به نظر مستاصل می‌رسند و راه چاره ای هم ندارند و تلاش می‌کنند. عزیزانی که در آن سمت قرار دارند در حال تفکر و طرح ریزی هستند که بتوانند وضع موجود را حفظ کنند اما کار بسیار دشواری دارند.

در این سو اما وضع متفاوت است. تشکیل جمنا باعث شده هم روحیه و هم انگیزه و نشاطی بین دلسوزان نظام و انقلابیون  به وجود آید و هم بر  ایجاد وحدت و همگرایی تاثیر گذاشته است. هر چند ممکن است هنوز کسانی به جبهه ملحق نشده باشند اما اتا کنون تعداد قابل توجهی از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و تشکل‌ها و جریانات همسو، به جبهه مردمی ملحق شده‌اند و چشم‌انداز مثبتی هم دیده می‌شود که در آینده افراد و گروه‌های بیشتری به این جبهه ملحق شوند.  این موضوع قابل مشاهده است که هر چه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم، زمینه همگرایی و رسیدن به یک جریان  واحد فکری و انتخاباتی بیشتر می‌شود.

به هر حال، هرچه خدا بخواهد همان می‌شود. اگر اخلاص در عمل ما باشد خدواند بندگانش را (که ما باشیم) لایق کمک می‌داند. ما در آموزه‌هایمان دیده‌ایم هر کس قدمی را مخلصانه بردارد، خداوند خودش  او را هدایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.