سمنان- عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت روستاهای کشور در حال کاهش است گفت: جمعیت روستاهای کشور به حداقل رسیده یا جمعیت جوان در روستاها ساکن نیست.

روستاهای کشور در حال خالی شدن/ کاهش جمعیت در برخی نقاط فرا بحرانی است

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن حسینی شاهرودی در نشست شورای اداری استان سمنان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن یادگار امام خمینی (ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار داشت: سیاست اشتباه حاکم در کشور سبب شد تا امروز تهران به تهران بزرگ و نیز شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها به کلان‌شهر تبدیل‌شده و شهرهای کوچک کشور کوچک‌تر و روستاها نیز به‌مرور خالی از جمعیت شود.

وی با بیان اینکه بحران جمعیتی در کشور در حال رخ دادن است افزود: در حوزه جمعیتی سرزمین، وضعیت بسیار وحشتناک است و جمعیت روستاهای کشور به حداقل رسیده یا جمعیت جوان در روستاها ساکن نیست.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بیش از ۳۰ سال گذشته میانگین نرخ رشد جمعیتی کشور ۲۸۰ درصد بوده است عنوان کرد: این نرخ در شاهرود ۱۸۰ درصد و در میامی ۹۰ درصد بود و در شهرهایی مانند مجن، کلاته خیج و بسطام در شرق استان سمنان این میزان صفر بوده است؛ تأسف‌بارتر آنکه جمعیت منطقه فرومد شاهرود از ۱۰ هزار به ۲ هزار نفر کاهش‌یافته است.

حسینی شاهرودی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید گفت که موضوع جمعیت در شرق استان بسیار ناراحت‌کننده است و کاهش جمعیت در این مناطق فرا بحرانی است. این در حالی است که روستائیان شرق استان سمنان باوجود معادن بسیار غنی که در اختیار دارند؛ به شهرهای بزرگ و حتی پایتخت مهاجرت کرده‌اند و امروز اصلاح جدی در حوزه جمعیتی در کشور باید صورت پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید آمایش سرزمینی در  کشور و استان سمنان انجام شود به توسعه نامتوازن در کشور اشاره و تصریح کرد: در استان سمنان نیز آن توسعه‌ای که باید وجود داشته باشد، نبوده و در شرق استان سمنان این موضوع بیشتر حس می‌شود؛ این در حالی است که استان سمنان محروم نبوده و قابلیت و ظرفیت زیادی برای توسعه دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرق استان سمنان ظرفیت قابل‌توجهی برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی دارد که باید به آن توجه شود.

حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه سمنان با بحران کمبود آب مواجه است؛ از بیکاری به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی این استان نام برد و اضافه کرد: رتبه سی‌ام استان سمنان در جذب اعتبارات با توجه به رتبه بیست‌ودوم آن در درآمدها عادلانه نیست و این روند باید اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه فرودگاه شاهرود از ۲۵ سال قبل در راستای توسعه صادرات با کمک مردم و خیران آغاز و با کمک نماینده سابق مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس عملیاتی شده است تأکید کرد: برای راه‌اندازی مرز هوایی فرودگاه شاهرود باید اقدامات جدی‌تری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.