شاخص رشد اقتصادی، حاصل مجموعه فعالیت های اقتصادی در یک جامعه است، یعنی رشد ایجاد شده در اقتصاد ممکن است ناشی از فعالیت های سال های گذشته و نه صرفا همان سال مشخص باشد.

افزایش بنگاه های تعطیل شده به دلیل عدم کنترل واردات کالاهای مصرفی/ رونق نسبی موجود، صرفا فصلی و مربوط به ماه های پایان سال است

اختصاصی قدس آنلاین- ابوالقاسم اثنی عشری اقتصاددان و عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت با اشاره به افزایش واردات کالاهای مصرفی در دولت یازدهم به خبرنگار قدس آنلاین گفت: دولت برای مقابله با افزایش واردات کالاهای مصرفی باید با ایجاد تحرک در بنگاه های اقتصادی و امکان تولید این کالا در داخل کشور سیاست های جایگزینی واردات را در دستور کار خود قرار دهد. وی در ادامه با تاکید بر جلوگیری از واردات بی رویه کالاهایی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد افزود: برای مثال امروز ما می بینیم کالاهایی مانند اجاق گاز یا وسایلی از این قبیل که در داخل کشور به صورت کامل قابلیت تولید دارند در حالی از کشورهایی مانند اسپانیا وارد ایران می شوند که امکان تولید آن با کیفیتی مشابه و یک سوم آن قیمت ها وجود دارد.

اثنی عشری تصریح کرد: باید سعی شود جلوی واردات بی رویه به خصوص در کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد گرفته شود. چرا که با عدم کنترل واردات روز به روز بر تعداد بنگاه های تعطیل شده ما افزوده خواهد شد. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اولویت امروز اقتصاد ایران بالا بردن کف تولید در کشور است چرا که تنها راه رفع مشکل بیکاری افزایش تولید ملی است.  

عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت درباره رشد اقتصادی مورد اشاره رئیس جمهور در روزهای اخیر به قدس آنلاین گفت: شاخص رشد اقتصادی، حاصل مجموعه فعالیت های اقتصادی در یک جامعه است، یعنی رشد ایجاد شده در اقتصاد ممکن است ناشی از فعالیت های سال های گذشته و نه صرفا همان سال مشخص باشد. این استاد اقتصاد اظهار داشت: به عبارت دیگر درصد رشد اقتصادی در یک جامعه نشان دهنده فعالیت های اقتصادی در آن جامعه نیست بلکه رشد اقتصادی بازده یک روند میان مدت در یک اقتصاد است که نمی توان وضعیت اقتصادی یک کشور را صرفا با این شاخص مورد ارزیابی قرار داد. اثنی عشری با اشاره به عدم رشد اقتصادی بالا در کشورهای در حال توسعه تصریح کرد: در مجموع کشورهای در حال توسعه رشد اقتصادی واقعی بالایی ندارند و عمده رشدی که در این کشورها وجود دارد رشد اقتصادی اسمی است. وی افزود: اگر GNP  اقتصاد ایران را حتی در سال های قبل از انقلاب نیز بررسی کنیم خواهیم دید اگر چه در بسیاری از سال ها به واسطه افزایش فروش نفت رشد اسمی اقتصاد وجود داشته اما رشد اقتصادی واقعی در اقتصاد ایران هرگز وجود نداشته است. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: رشد اقتصادی به علاوه چندین چند عامل تاثیر گذار دیگر در توسعه وقتی با یکدیگر جمع می شوند می توان گفت اقتصاد یک کشور در راستای بهبود وضعیت حرکت کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه بابلسر با اشاره به بحث رکود اقتصادی خاطرنشان کرد: ما متاسفانه همچنان با رکود اقتصادی مواجه بوده و اگر بخواهیم رکود را در یک دوره زمانی کمتر از یکسال مطالعه کنیم خواهیم دید معمولا اقتصاد ایران به گونه ای است که در آخرین ماه های سال به خصوص اسفندماه شاهد رونق بازار است. وی تصریح کرد: به هر حال به واسطه افزایش خرید و فروش در این ماه ها و دریافت عیدی از سوی کارمندان و پرداخت بیشتر بانک ها رونقی نسبی در بازار ایجاد می شود. اثنی عشری در خاتمه خاطرنشان کرد: اقدامات کوتاه مدت در اقتصاد تاثیرات کوتاه مدت نیز خواهد داشت. لذا بهترین اقدامی که دولت در این فرصت باقی مانده باید داشته باشد این است که با تقویت موسسات تولیدی که در رکود قرار داشته و رمق گذشته را ندارند تولید ملی را تقویت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.