گرگان- تبدیل بندرخشک اینچه برون به منطقه آزاد تجاری و اقتصادی به زعم مسئولان و نمایندگان گلستان می تواند بازویی قدرتمند برای صادرات کشور ایجاد کند.

بازوی قدرتمند صادرات در آستین «اینچه برون»

قدس آنلاین- بابک رحیمیان: رئیس جمهور در سفر استانی خود به استان گلستان در یازدهم آذر ۹۳ تحقق چند وعده را به مردم این استان نوید داد. یکی از این وعده ها، تبدیل بندرخشک اینچه برون به منطقه آزاد بود.

اینچه برون، شهری مرزی در شهرستان گنبدکاووس است که نقشی سوق الجشیی در تاریخ معاصر منطقه ایفا کرده است. راه آهن گرگان-اینچه برون به طول ۸۸ کیلومتر ایران به همسایگان شمالی متصل می کند. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، می تواند به عنوان بندرخشک بخشی از بار کشتی های بنادر نزدیک خود را بپذیرد ودر روند تجارت تسهیل گر باشد.

نگرانی از ایجاد مناطق آزاد جدید

لایحه تصویب منطقه آزاد اینچه برون اواخر سال گذشته به مجلس رفت اما نتوانست از نمایندگان رأی بگیرد. برخی از نمایندگان دلیل مخالفت با این موضوع را عدم شفافیت در عملکرد مالی مناطق آزاد می دانستند و از طرف دیگر اعتقاد داشتند که ایجاد رانت در این مناطق باعث می شود که فعالیت اقتصادی در آن ها نه تنها همراه به اهداف اقتصادی کشور نباشد، که به طور کامل در تضاد با آن بوده و موجب ضربه زدن به اقتصاد کشور و تحقق نیافتن اقتصاد مقاومتی شود. از طرف دیگر نمایندگان براساس تجربه ای که از دیگر مناطق آزاد داشتندف به این دلیل به لایحه مناطق آزاد جدید در سال گذشته رأی منفی دادند که مناطق آزاد موجود محلی برای ورود کالاهای غیرضروری به کشور شده اند.

موضوع اینچه برون برای مردم گلستان به قدری است که در هر فرصتی که مسئولان ارشد کشوری در این استان حضور می یابند، حتما به ضرورت توجه به آن اشاره می کنند و نظر آن مسئول را می پرسند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در سفر خود به گلستان به این نکته اشاره کرده که عملکرد مناطق آزاد در کشور باعث شده سابقه ای منفی در اذهان مردم باقی گذارند.

لاریجان در این سفر بیان کرده که منطقه آزاد تجاری در صورتی می تواند موفق عمل کند که موجب تقویت صادرات منطقه شود در غیر این صورت به اقتصاد ضرر می زند.

اینچه برون می تواند در صادرات قدرتمند باشد

با این حال و در میان این نگرانی ها رامین نورقلی پور، نماینده مردم کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی معتقد است که موقعیت اینچه برون و ظرفیت هایی که دارد، توان این بندرخشک را برای ایفای نقش یک بندر قدرتمند در حوزه صادرات را افزایش داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، به این نکته اشاره می کند که طرح تبدیل بندر خشک اینچه برون، به منطقه آزاد در مجلس نهم رد شد اما در دوره دهم مجلس لایحه آن به مجلس ارائه شده و توانسته یک فوریت را بگیرد و بنابراین، این لایحه با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه این لایحه تنها به منطقه اینچه برون مربوط نیست و مناطق دیگر هم در آن یاد شده، ادامه می دهد: آنچه اکنون بحث هایی را درباره اینچه برون ایجاد کرده، مساحتی است که باید به عنوان منطقه آزاد معرفی شود.

کشورهای همسایه اینچه برون کالایی برای قاچاق به ایران ندارند

نورقلی پور به برخی انتقادها درخصوص ایجاد مناطق آزاد هم اشاره می کند و می گوید: دیدگاهی در کشور وجود دارد که معتقد است مناطق آزاد به مبادی قاچاق کالا تبدیل می شوند.

وی ادامه می دهد: اعتقاد ما این است که اینچه برون نسبت به دیگر مناطق آزاد، این قابلیت را ندارد که به ورودی کالای قاچاق تبدیل شود.

نورقلی پور اینطور توضیح می دهد که کشورهایی که در حوزه این منطقه واقع هستند، مانند ترکمنستان و قزاقستان، کالایی که مورد نیاز کشور باشد و بتوان با قاچاق آن به سود رسید، ندارند و به همین دلیل این کشورها قابلیت این را ندارند که منطقه از اینچه برون به عنوان درگاه ورودی کالای قاچاق استفاده کنند.

وی بیان می کند که ما الان این توان را داریم که در جایگاه صادرکننده در این منطقه قدرتمند عمل کنیم.

توسعه اقتصادی گلستان به آزادی اینچه برون گره خورده است

نورقلی پور ادامه می دهد: از طرف دیگر اینچه برون در صورتی که تبدیل به منطقه آزاد شود، می تواند فرصتی فراهم کند تا شهرک صنعت متالوژی ایجاد شود و با استفاده از سنگ آهن و مواد خامی که از آسیای میانه وارد می شود، کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر تولید کند.

وی همچنین می گوید: ظرفیت های بازرگانی در این منطقه وجود دارد که به ما نوید می دهد رفتار اقتصادی این منطقه نسبت به دیگر مناطق آزاد متفاوت باشد و در نهایت اینچه برون تبدیل به منطقه ای در خدمت صادرات شود.

نکته مهمی دیگر اینکه فرماندار ویژه گنبدکاووس هم چندی پیش خبر از اختصاص ۹۷ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت تأسیسات بندرخشک اینچه برون در سال ۹۶ خبر داده و گفته که ۷ میلیارد تومان هم اعتبار برای حصارکشی این منطقه اختصاص خواهد یافت.

وی معتقد است که اگر ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، ظرفیت فوق العاده ای برای توسعه اقتصادی استان و شهرستان ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.