شهرکرد: مطابق آمار موجود استان چهار محال و بختیاری با داشتن بیش از ۱۲۰ اثر تاریخی در شهرهایی مثل: شهرکرد، کیار، فارسان، لردگان، اردل، بروجن، سامان و کوهرنگ یکی از مناطق تاریخی و باستانی ایران محسوب می شود.

سایه قاچاقچیان میراث فرهنگی بر نمادهای شجاعت چهار محال و بختیاری

به گزارش قدس آنلاین، درطول ۳ دههٔ گذشته شیرهای سنگیِ بی نظیرِ این استان به غارت رفته‌ به طوریکه از هزاران شیر سنگی این شهر، تنها تعداد اندکی از آنها باقی‌مانده است.

سرقت شیرهای سنگی

خطر سرقت همواره آثار تاریخی به ویژه آثاری که در محوطه های باز و بدن حصار قرار گرفته را تهدید می کند.

شیرهای سنگی عمدتا در مناطق بختیاری نشین استانهای خوزستان، چهارمحال و لرستان وجود داشته و به عنوان نماد شجاعت و جنگاوری  مورد احترام قرار داشته استمصطفی هادی پور، معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره غارت آثار تاریخی این استان بi خصوص شیرهای سنگی اظهار داشت:  این شیرهای سنگی عمدتا در مناطق بختیاری نشین استانهای خوزستان، چهارمحال و لرستان وجود داشته و به عنوان نماد شجاعت و جنگاوری  مورد احترام قرار داشته است.

وی بیان می کند: به نظر می رسد به صورت حساب شده در شهرستان فارسان سرقت هایی در زمینه آثار تاریخی درحال انجام است که اخیرا هم یکی از شیرهای سنگی را در منطقه کانون گردشگری پیر غار به سرقت بردند.

هادی پور در باره ارزش تاریخی این آثار به خبرنگار قدس آنلاین گفت: شیر های سنگی بازمانده فرهنگ غنی و سنت پسندیده ای است که بر قبور بزرگان و ریش سفیدان برپا شدند و به عنوان اثر ناملموس در فهرست آثار ملی در سال ۹۵ ثبت شده است.

«نبشته رخ»، همچنان پابرجا

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری همچنین از ناکامی سارقان در سرقت یکی از آثار تاریخی دیگر به نام «نبشته رخ»، خبر داد و گفت: سنگ‌ نبشته رخ یکی از آثار تاریخی استان چهارمحال و بختیاری به ابعاد حدود دو متر مربع، سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت و در گردنه «رخ» در ۱۵ کیلومتری مسیر شهرکرد - اصفهان واقع است که به دلیل فاصله با منطقه مسکونی و کوهستانی بودن مکان آن، نیاز به حفاظت و امکانات امنیتی بیشتری دارد.

سنگ قبر تاریخی« کران»

سارقان این بار به سراغ سنگ قبرهای تاریخی رفته و در روستای کران از توابع شهرستان فارسان دست به سرقت  آثار تاریخی این منطقه زدند. دهیار روستای کران در این باره می گوید: تقریباً ۶ سال پیش در زمان اجرای طرح‌های عمرانی در قبرستان قدیمی روستا سنگ قبری با قدمت ۴۰۰ سال از زیر خاک نمایان شد و علیرغم درخواست های مکرر از میراث فرهنگی برای حفاظت از آن اقدامی انجام نشد تا اینکه به تازگی این سنگ قبر به سرقت رفت .

هادیپور، معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری چهار محال و بختیاری در زمینه سرقت این اثر تاریخی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: ۲ قبرستان قدیمی در روستای کران شناسایی شده که دارای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سنگ قبر قدیمی هستند و متأسفانه علیرغم اینکه یگان حفاظت ما به صورت شبانه روز در این مناطق فعال است ، اما کثرت و تعدد آثار تاریخی منقول و اشیاء تاریخی قابل انتقال در سطح استان کار حفاظت از آنها را مشکل کرده و ما به  تنهایی از عهده حفظ آنها بر نمی آییم و می طلبد که بخش های مردمی ، انتظامی، بسیج و ... هم در این زمینه به کمک ما بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.