سمنان- جاده‌های کویری و مسیرهای یکنواخت و بدون پیچ‌وخم همواره یکی از عوامل واژگونی خودروها بوده است که حال با اجرای طرح «آبادی نما» باهدف ایجاد محل توقف و استراحت برای رانندگان قرار است به این محورها جان تازه‌ای بخشیده شود.

«آبادی نما»ها به جاده های کویری جان می دهند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیکی و تلفات مربوط به واژگونی خودروهاست که ۶۵ درصد حوادث خودرویی را به خود اختصاص می‌دهد که درواقع علت اصلی وقوع این نوع حوادث خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است.

یکنواخت بودن جاده‌ها و نبود محل‌های استراحت مناسب برای رانندگان از مهم‌ترین عوامل خستگی راننده‌هاست که در کشور ما این مسئله در مسیر مشهد به تهران در بخشی از استان خراسان رضوی و سمنان، جنوب استان اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان وجود دارد.

طرح «آبادی نما» درواقع برای حل این مشکل مدتی است که در دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف مرتبط با حمل‌ونقل مطرح‌شده است.

در این طرح ابتدا دولت با ایجاد زیرساخت‌های اولیه همچون احداث پارکینگ، استراحتگاه موقت، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی می‌تواند بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه با ایجاد امکاناتی همچون رستوران، تعمیرگاه‌های خودرو و ... ترغیب کرده و بخش زیادی از تلفات جاده‌ای را کاهش دهد.

نیاز استان سمنان به ۶ آبادی نما

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان به خبرنگار قدس آنلاین در این رابطه گفت: در استان سمنان ایجاد آبادی نما بسیار ضروری است چراکه بخش عمده‌ای از ترددها به سمت خراسان رضوی و مشهدالرضا در جاده‌های این استان صورت می‌گیرد.

داود فهندژ سعدی افزود: در حال حاضر در مناطق کاهک، عباس آباد، میامی- سبزوار، گرمسار- آرادان و لاسجرد که کویری است نیاز به این آبادی نماها دارد.

وی با اشاره به اینکه ساخت ۶ آبادی نما در استان هزینه‌ای در حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نرخ تلفات جاده‌ای برای هر نفر هزینه‌ای در حدود ۳۰ میلیارد ریال برای دولت دربردارد، سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند هم برای دولت و هم برای جامعه به لحاظ جلوگیری از مشکلات فروپاشی خانواده‌ها به‌صرفه باشد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان بابیان اینکه در حال حاضر اجرای این طرح در استان در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به تصویب رسیده است، ابراز امیدواری کرد: در صورت تخصیص منابع اعتباری از بودجه ملی و استانی ۹۶ برای این موضوع، اقدامات عملیاتی آن را به‌سرعت آغاز خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.