۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 511711

تحلیلگران هدف عبادی از سفرهای شمالی اش را آرام کردن اوضاع متشنج بین سلیمانیه و اربیل و نیز تحقیق در مورد وجود نیروهای مسلح حزب کارگران کردستانی در سنجار می دانند.

به گفته تحلیلگران، رئیس جمهور عراق، حیدر العبادی در سفرش به شهرهای شمالی موصل، اربیل و سلیمانیه برای چیدن زود هنگام میوه های پیروزی در موصل و نیز کنترل سقف خواسته های رئیس اقلیم کردستان، مسعود بارزانی تلاش می کند؛ کسی که به تازگی از یک دوره سفرهای خارجی به فرانسه و ترکیه باز گشته است.

سفر عبادی همزمان شد با هجوم نیروهای عراقی به برخی ساختمانهای دولتی و باز پس گرفتن کامل آنها از تروریستها، آنچه که یک پیروزی نمادین برای بغداد محسوب می شود.

در مورد دیدگاه عبادی در خصوص بازپس گیری موصل دو دیدگاه وجود دارد؛ اول آنکه وی انتظار دارد این نبردها هر چ سریعتر از طریق ائتلافهایی به نفع خود به پایان برسد؛ و روایت دوم بر این مساله تاکید دارد که عبادی قصد درنگ و تعلّل در این نبرد را دارد؛ و هر دو روایت در این نکته متّفقند که عبادی از آزادسازی موصل برای پیروزی در انتخابات استفاده می کند؛ همچنانکه پیش از او نوری مالکی در انتخابات۲۰۱۴ چنین کرد.

در حالی که، عبادی و بارزانی در بیانیه ای مشترک در اربیل بر اهمیت ادامه پیروزی ها و تقویت همکاری بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان تاکید کرده و تمام نیروهای سیاسی را به یکی کردن خطاب سیاسی فراخواندند، منابع سیاسی عراق پیش بینی می کنند که توافق دوم بین بارزانی و عبادی به احتمال زیاد بندهای توافق سابق بین آنها که مبتنی بر موافقت عبادی با واگذاری روستاها و شهرهای شرقی موصل به بارزانی بود، تغییر خواهد داد.

تحلیلگران هدف عبادی از سفرهای شمالی اش را آرام کردن اوضاع متشنج بین سلیمانیه و اربیل و نیز تحقیق در مورد وجود نیروهای مسلح حزب کارگران کردستانی در سنجار می دانند. در همین راستا عبادی دیدارهایی با رهبران اتحاد ملی کردستان انجام داد؛ چرا که وضعیت اقلیم کردستان جدای از شرایط عراق نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.