رهبر معظم انقلاب در دیدار روز پنجشنبه گذشته رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: مردم باید اثر اقتصاد مقاومتی را در زندگی ببینند؛ اکنون این‌گونه نیست. این بیانات معظم له از دید بسیاری از کارشناسان و مسؤولان حایز اهمیت و بررسی است.

۹۴ درصد اقتصاد ایران درحاشیه است

قدس آنلاین - رهبر معظم انقلاب در دیدار روز پنجشنبه گذشته رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: مردم باید اثر اقتصاد مقاومتی را در زندگی ببینند؛ اکنون این‌گونه نیست. این بیانات معظم له از دید بسیاری از کارشناسان و مسؤولان حایز اهمیت و بررسی است.

به گفته فعالان عرصه تولید وصنعت، تدوین وابلاغ سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» پس از دوران جنگ تحمیلی، دوره سازندگی و مسأله تحریم‌ها، از جامع ترین برنامه‌های راهبردی کشور در عرصه اقتصادی به شمار می‌رود که این مسأله به عنوان یک مکانیزم قوی و بازدارنده در برابر فشارهای اقتصادی برخی کشورهای متخاصم نیز محسوب می‌شود.

این عده معتقدند، موضوع برجام طی سال‌های اخیر موجب غفلت دولت از اقدام وعمل در جهت اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده و صرف توجه هزینه و نیروی دولت برای نتیجه گرفتن از مذاکرات با غرب موجب شد نتوانیم از ظرفیت‌های بالقوه وبالفعل درون کشور که آماده جهش اقتصادی بزرگ است به نحو مطلوب استفاده کنیم.

*اقتصاد مقاومتی در حاشیه

در این زمینه یکی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسایل جهان اسلام و موضوعات داخلی کشور به مثابه یک دیده بان قدرتمند عمل می‌کنند، تصریح کرد: برای ایشان به وضوح قابل پیش بینی بود که چالش اصلی ما در سال‌های آینده چالش اقتصادی خواهد بود و به همین علت نیز موضوع «اقتصاد مقاومتی» واهمیت آن را مطرح کردند که در همین راستا سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در ۲۴بند از سوی رهبر انقلاب به دولت ابلاغ شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: با وجود همه تأکیدات رهبری به مسؤولان اجرایی و دولت مبنی بر جدیت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ما به مشکلاتی در این زمینه گرفتار شدیم که یکی از دلایل اصلی این مسأله صرف شدن بیشترعمر ۴ساله دولت در موضوع برجام بود.

وی اظهارداشت: دولت تمام ظرفیت ونیروهای خودش را به کار گرفت تا برجام را به ثمر برساند غافل از اینکه بیشتر مسایل کشور از جمله مسأله اقتصاد مقاومتی به حاشیه رفت.

وی با بیان اینکه به همین دلیل هم نه فرصت مناسبی برای عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گذاشته شد ونه اراده‌ای برای پیگیری آن وجود داشت، تصریح کرد: این بی توجهی‌ها طی ۴سال گذشته موجب شد اقتصاد کشور شامل اشتغال، تولید و صنعت و معیشت دچار گرفتاری‌هایی شود در حالی که اگردولت فرصت‌هایش را در مسایل خارجی و داخلی تقسیم و هر موضوعی را به جای خودش رسیدگی می‌کرد، کشور اکنون با این مشکلات روبه رو نبود.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس با بیان اینکه اگر قرار باشد در حوزه اقتصاد مقاومتی به دولت نمره‌ای داده شود آن نمره از ۲۰، چهار خواهد بود، ادامه داد: البته یکسری اقداماتی از سوی رئیس جمهور ومعاون اول وی در این خصوص انجام گرفت، اما بحث حمایت از تولید ملی و اقتصاد داخلی فراتر از این مسایل است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید در این مدت مانند پزشک تک تک واحدهای اقتصادی و تولید وصنعتی را مورد چکاپ قرار می‌داد تا مشکلات مالی واجرایی آن‌ها برطرف شود که در این خصوص توجه کمتری صورت گرفت.

وی همچنین با اشاره به گستردگی واردات کالاها طی سال‌های اخیر اظهارداشت: دولت با وضع مالیات‌ها، بیشترین مالیات را از بخش تولید اخذ کرد، در حالی که برخی بخش‌های تجاری و حتی «ابرتاجران» مالیاتی ندادند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هم با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در حقیقت نسخه جامعی از نتیجه ۳۸سال تجربه، هزینه وفایده نظام اقتصادی کشور بوده که اکنون موردتوجه مسؤولان، اغلب کارشناسان وفعالان بخش اقتصادی است، گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته در عرصه اقتصاد به ۴عنصر یعنی حمایت، ارزشی وانقلابی عمل کردن، علم وتجربه کمتر توجه شده است.

آل اسحاق، گلایه رهبر انقلاب در این زمینه را بحق عنوان کرد و افزود: دولت کارهایی برای اجرای این سیاست‌ها انجام داد، اما در عمل آن گونه که باید، نتایج آن در زندگی مردم دیده نشد.

*۹۴درصد اقتصاد کشور درحاشیه

مشاور اقتصاد مقاومتی رئیس اتاق بازرگانی ایران، ۲۴بند اقتصاد مقاومتی و تأیید۱۷۶عنوان در برنامه ششم توسعه را برای اجرای این سیاست‌ها اساسی و دقیق عنوان کرد وگفت: هم اکنون ۹۴درصد از اقتصاد کشور را واحدهای کوچک ومتوسط تولیدی وصنعتی شکل می‌دهند که ۶۰درصد از جمعیت کار در کشور به این واحدها وابسته هستند که باید این واحدها را از حاشیه به متن آورد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که طی سال‌های گذشته دولت واحدهای تولیدی وصنعتی را به واحدهای پیشران شامل پتروشیمی، فولاد، سیمان، خودرو و واحدهای تولیدی کوچک تقسیم کرد که از ۴۲۷هزار میلیارد تومان تسهیلات ارایه شده سهم صنایع کوچک ومتوسط ۸درصد این رقم بوده است.

وی افزود: بنابراین با احتساب اصناف، ۹۶درصد از این واحدها که در اقتصاد کشور نقش کلیدی دارند، در حاشیه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد واحدها در شهرک‌های صنعتی کشور یا بحران زده‌اند یا در آستانه تعطیلی قرار دارند، گفت: راه برون رفت از این مشکلات اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی والگوی آن در کشور، روحیه جهادی و انسجام ملی در حوزه اقتصادی، جدا کردن مباحث سیاسی از بحث‌های اقتصادی وکمک همه قوا به این مسأله است.

* ناهماهنگی مسؤولان در اجرای سیاست‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به گلایه‌های رهبر انقلاب از ملموس نبودن اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم گفت: یکی از دلایل این مسأله هماهنگ نبودن مسؤولان در اجرای این سیاست‌های اساسی و راهبردی است، زیرا برخی مسؤولان این مسأله را با اقتصاد ریاضتی اشتباه گرفته‌اند.

محمد عزیزی با اشاره به این نکته که باید در راستای عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به تولید داخلی اتکا و از واردات بی رویه کالا جلوگیری کنیم، اظهارداشت: هم اکنون دیده می‌شود که از کشورهای دیگر واگن قطار وارد کشور می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های داخلی مانند وجود کارخانه واگن سازی در ابهر این کار با اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

وی با بیان اینکه نمره دولت در اقتصاد مقاومتی پایین‌تراز متوسط است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر به دلیل نبود حمایت یک کارخانه در ابهر تعطیل شده و ۷۵۰نیرو بیکار شده‌اند، در حالی که باید از دولت پرسید آیا در این حوزه ۷۵شغل در یک سال ایجاد شده است؟  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.