مشهد- طی حدود هشتاد سال گذشته تاکنون مجموعه‌های بسیار ارزشمندی از نسخ خطی و چاپی و اشیای موزه‌ای به آستان قدس رضوی وقف و اهدا شده است که موجب تأسیس موزه‌ها و کتابخانه‌های متعددی شده است.

تاریخ در موزه های حرم مطهر رضوی توقف می کند

به گزارش قدس آنلاین، موزه‌های وابسته به آستان قدس گنجینه ارزشمندی است که آثار به نمایش درآمده در این گنجینه شامل آثار تاریخی حرم مطهر و برخی از هدایای تقدیم شده به رهبر معظم انقلاب است .

برخی از مهمترین اشیای آن این موزه را ضریح فولادی مربوط به دوره صفوی، ضریح طلا و نقره مربوط به دوره پهلوی، کتیبه‌های طلای مشبک وقفی شاه طهماسب صفوی، کتیبه‌های طلای قلمزنی وقفی شاه عباس صفوی، کتیبه‌های سنگی تاریخی مربوط به قرن ششم هجری تا قرن نهم هجری، درهای چوبی منبت و معرق کاری شده مربوط به دوره مغول تا دوره پهلوی تشکیل می دهد.

 وسایل روشنایی حرم مطهر از دوره سلجوقی تا عصر حاضر، قفل‌های حرم مطهر، آیینه‌ها و وسایل تطهیر، پنجره‌های فولادی و نقره و برنجی، محراب‌های کاشی زرین فام مربوط به قرن هفتم هجری و کاشی‌های زرین فام  از جمله اشیای به نمایش گذاشته شده در این موزه هستند.

گنجینه هدایای رهبری

موزه گنجینه هدایای رهبری در طبقه همکف گنجینه قرآن و نفائس شامل هدایایی است که مقام معظم رهبری به این موزه اهدا کردند.

آیت الله خامنه‌ای یکی از واقفان عمده آستان قدس رضوی هستند که از سال ۱۳۷۳ تا سال۱۳۹۱ بیش از ۲ هزار شی شامل فرش و دست بافت‌ها، انواع تابلوهای نقاشی، معرق، منتبت و آثار حجمی، انواع ظرف، سکه و مدال و نشان یادبود و ماکت و همچنین بیش از ۷ هزار نسخه خطی رابه آستان قدس رضوی اهداء کرده اند.

 اشیا این مجموعه توسط افراد مختلف مردم وهنرمندان و رهبران سایرکشورهای جهان به ایشان اهداء شده است.

 برخی از آثار مهم این بخش عبارتند از بقایای پرچم مبارزات عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس در سال ۱۲۹۳ شمسی، تابلو بزرگ معرق عصر عاشورا اثر استاد توانا و همکارانش که با استفاده بیش از ۱۰۱ هزار قطعه چوب‌های درختان گوناگون جنگلی و قطعات فلز و صدف معرق کاری شده، تابلوهای نقاشی اهدا شده توسط سران کشورهای آسیای میانه، ماکت کعبه معظمه و مدینه منوره از جنس طلا و نقره، آثار منبت و معرق کاری چوب و صدف اهدایی رهبران کشور سوریه و تابلو فرش‌های تصویری اثر هنرمندان ایرانی و همچنین مجموعه عصاها که از ارزش هنری بسیاری برخوردار است.

گنجینه تمبر و اسکناس

آثار به نمایش درآمده در این بخش حدود ۳۵۰ هزار  قطعه تمبر و اقلام پستی شامل نامه‌ها، پاکت نامه‌های تمبردار و پاکت‌های مهر روز، کارت پستال‌ها و دیگر اقلام پستی از ایران و کشورهای خارجی عضو در اتحادیه جهانی پست و حدود ۵۰۰ برگ اسکناس‌های کشورهای مختلف است.

گنجینه نجوم و ساعت

این بخش در سال ۱۳۷۸ افتتاح شده و بیشتر آثار به نمایش در آمده در آن اهدایی سید جلال الدین تهرانی است که شامل اسطرلاب‌های تخت، کروی، حلقوی، انواع تلسکوپ‌های انعکاسی و شکستی، کره‌های جغرافیایی و آسمانی، ابزارهای اندازه‌گیری و همچنین مجموعه‌ای از ساعت‌های آفتابی، وزنه‌ای دیواری و رومیزی است.

قدیمی ترین آثار این بخش مربوط به دوره صفوی و  دو اسطرلاب تخت ساخت استاد عبدالائمه و استاد عبدالعلی جزو میراث وقفی آستان قدس است.

گنجینه سلاح‌های سرد و گرم

این بخش با نمایش منتخبی از سلاح‌های سرد و گرم شامل زره فولادی مشبک، سپر از پوست کرگدن، شمشیرهای فولاد جوهردار، کارد، تبرزین‌های نقش دار و طلاکاری شده، کمان‌های لاکی روغنی، کلاهخود فولاد زرنگار، تپانچه‌های سرپر با لوله‌های زرکوب و باروت‌دان‌های عاج، چرمی و فلزی مربوط به دوره صفوی تا قاجار تشکیل شده است.

گنجینه ظروف

این بخش از موزه استان قدس رضوی با نمایش منتخبی از مجموعه ظروف سفالی، چینی‌های آبی و سفید، چینی‌های پنج رنگ و بلور  است. که بخشی از میراث آستان قدس بود و برخی از آن‌ها اهدا یا وقف شده و تعدادی حاصل کشفیات علمی و اتفاقی در حرم مطهر است.

گنجینه هنرهای تجسمی

این بخش از موزه نیز با نمایش منتخبی از آثار نقاشی هنرمندان ایرانی و خارجی از جمله تابلوهای استاد کمال الملک متعلق به سال ۱۲۹۲ قمری و معراج متعلق به دوره زندیه است.

گنجینه صدف و حلزون‌های دریایی

این بخش از مجموعه موزه های استان قدس شامل مجموعه بی نظیر از صدف‌ها، حلزون‌ها و جانوران دریایی سواحل آسیا و اروپا، امریکا و همچنین ایران است.

گنجینه سکه

در موزه سکه شما تعداد یک هزار و ۹۰۰ سکه شامل حلقه های مبادلاتی، سکه های لیدیه، هخامنشی، مقدونی شاهان پارس، اشکانی ساسانی و سکه های بعد از اسلام شامل روم شرقی را نظاره خواهید کرد.

گنجینه مدال

گنجینه مدال طلا موزه آستان قدس رضوی نیز فرصتی در پیش روی شما می گذارد تا شخصیت‌های علمی و ورزشی مشهور همچون پهلون تختی که مدال‌ها، نشان‌ها و یادبودهای خود را به آستان قدس رضوی اهدا کردن مشاهده کنید.

موزه فرش

از جمله آثار نفیس به نمایش درآمده در این موزه مجموعه‌ای از قالی‌های کرک و ابریشم و نفیس دوره صفوی هستند که به قالی‌های ایران و هند معروف هستند.

همچنین قالی های پرده ای که خاص حرم مطهر بافته شده‌اند و برخی از قالی‌های مورد وقف قرار گرفته و کتیبه دار مانند قالی‌های پرده‌ای محرابی درختی که به تاریخ ۱۳۲۰-۱۳۲۲ قمری  به سفارش عبدالله تبریزی توسط استاد محمد کرمانی بافته شده‌اند را می توان در این موزه به نظاره نشست.

موزه قرآن و نفایس

مشهد مقدس و آستان قدس رضوی همچنین دارای موزه ای با عنوان قرآن و نفایس است که در آن مجموعه‌ای از قرآن‌های خطی با قدمت تاریخی از قرن سوم تا قرن سیزدهم هجری، همچنین مجموعه‌ای از مرقعات از دوره صفوی تا عصر حاضر، مجموعه‌ای از جلدهای لاکی و روغنی و نقاشی‌های گل و مرغ و تذهیب و خوشنویسی هنرمندان معاصردر آن به نمایش درآمده است.

نسخ قرآن به خط کوفی منسوب به دست‌خط ائمه اطهار بر روی پوست مربوط به قرن سوم هجری از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.