۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 511772

امسال و پس از حادثه تلخ پلاسکو و شهادت تعدادی از آتش‌نشان‌های جان بر کف کشورمان، کمپین‌هایی در شبکه‌های مجازی به راه افتاد و کاربران بر عدم استفاده از ترقه و وسایل آتش‌زای خطرناک در آن تاکید کردند. کمپین‌های «نه،به چهارشنبه‌سوری پرخطر» که نویدی است بر برگذاری کم‌خطرترین جشن چهارشنبه سوری این سال ها.

نه به چهارشنبه‌سوری پر خطر

قدس آنلاین - بازی با آتش در چهارشنبه آخر سال دغدغه این روزهای خانواده‌ها است.جشنی برای استقبال نوروز که این سال ها از آیین‌های کهن ایرانی فاصله بسیاری گرفته است. حالا جای برگزاری مراسمی مانند قاشق‌زنی، حاجت خواهی از توپ مروارید،فال‌گوشی و گره‌گشایی، شکستن کوزه‌های سفالی و... را پرتاب ترقه و نارنجک‌های دست‌ساز و پر سر و صدایی پر کرده که از چند روز پیش از چهارشنبه‌سوری با صداهایی گوشخراش میدان جنگ را به تصویر می‌کشند.

امسال و پس از حادثه تلخ پلاسکو و شهادت تعدادی از آتش‌نشان‌های جان بر کف کشورمان، کمپین‌هایی در شبکه‌های مجازی به راه افتاد و کاربران بر عدم استفاده از ترقه و وسایل آتش‌زای خطرناک در آن تاکید کردند. کمپین‌های «نه،به چهارشنبه‌سوری پرخطر» که نویدی است بر برگذاری کم‌خطرترین جشن چهارشنبه سوری این سال ها.

چهارشنبه سوری کم‌خطر، به احترام شهدای آتش‌نشان

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اینکه در آستانه روزهای پایانی سال نو بوده و تا چند شب دیگر سه شنبه آخر سال یا شب چهارشنبه سوری را در پیش رو داریم می‌گوید:همیشه در این روزها و شب‌های باقی‌مانده موجی از نگرانی در جامعه وجود داشت که امیدواریم امسال با عزم ملی به سادگی و راحتی بتوانیم این بحران را کنترل کنیم. کنترلی که بسیج شدن اقشار جامعه از نیروی انتظامی گرفته تا اورژانس بیمارستان‌ها، مدارس و خانواده‌ها را می‌طلبد.

ملکی بیان می‌کند:خوشبختانه بخاطر حادثه تلخ پلاسکو، موجی مثبت در جامعه شروع شده و مردم به صورت خود جوش کمپین‌هایی به نام «نه، چهارشنبه سوری پرخطر» را راه‌اندازی کرده‌اند. کمپین‌هایی که سبب شده روزانه تماس‌های بسیاری از دانش‌آموزان شهرهای مختلف کشور مبنی بر اعلام و پرهیز از رفتارهای پرخطر در چهارشنبه سوری داشته باشیم. وی در ادامه اضافه می‌کند:تمام پرسنل آتش‌نشانی کشور ایمان دارند که مردم فهیم سرزمین‌مان، با درک بالای خود به جایگاهی رسیده‌اند که بد و خوب را تشخیص می‌دهند و بخاطر حادثه تلخ پلاسکو همکاری بیشتری با پرسنل این سازمان خواهند داشت.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هدف از این کمپین‌ها را استفاده نکردن از ترقه و مواد محترقه عنوان کرده و تصریح می‌کند: ما منکر این جشن باستانی و ملی که به جا مانده از نیاکان مان است نیستیم و همه از این جشن خاطره‌های زیبایی در ذهن داریم.به همین خاطر کمپین«نه به چهارشنبه‌سوری پر خطر» را داریم نه «نه به چهارشنبه سوری». نظر بر این است که در این چهارشنبه پایان سال، مردم از ترقه و مواد محترقه دست ساز و مواد شیمیایی که قابلیت انفجار بسیار زیادی دارد دوری کنند. جشنی سالم برپا کنند و راضی نشوند برای چند لحظه شاد بودن، چند خانواده آسیب دیده و مصیبت‌زده شوند. با «نه به چهارشنبه سوری پرخطر» تلاش می‌کنیم همه با هم شاد باشیم و این شادی را با هم تقسیم کنیم.

دانش‌آموزان حامی «چهارشنبه سوری بدون خطر»

دکتر مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش نیز با اشاره به اینکه یکی از آیین‌های سالانه، دیرینه و باستانی ایرانیان جشن چهارشنبه سوری است به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: چهارشنبه‌سوری جشنی است که ایرانیان در آخرین سه‌شنبه سال خورشیدی برگزار کرده و با بر افروختن آتش به استقبال نوروز می‌روند. جشنی بهاری که پیش از رسیدن نوروز برگزار می‌شود و مردم در این روز برای دفع شر و بلا و حتی طبق آیینی برای برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می‌کنند. جشن چهارشنبه سوری، بی‌تردید جشنی است با پیشینه‌ای کهن، اما باید در نظر داشته باشیم که نسبت به مسایل فرهنگی مانند برگزاری این جشن، نباید نگاهی افراطی و تفریطی داشته باشیم و نباید اجازه دهیم که این آیین، همتراز آیین‌های دینی و مذهبی ما شود.

فیض ادامه می‌دهد: باید در این روز، به گونه‌ای عمل کرد که حقوق مردم پایمال نشده و وحشت در دل کسی نیفتد چرا که از نظر انسانی، عاطفی و نیز آموزه‌های دینی ما، حق‌الناس بسیار مهم است. ایجاد صداهای مهیب و یا راه انداختن آتش‌های بزرگ حتماً سبب آزار دیگران می‌شود. باید توجه داشته باشیم که اگر خوشحالی ما به قیمت اذیت و ناراحتی دیگران باشد، مورد پسند وجدان و نیز شرع اسلام نیست. علاوه بر آنکه ممکن است این آتش‌روشن کردن‌ها و نیز مواد منفجره و ترقّه‌ها، خسارات مادی و جانی به همراه داشته باشد که مورد تایید هیچ عقل سلیم و وجدانی نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش از استفاده تمام ظرفیت شبکه فعال مربیان پرورشی برای آگاهی رسانی خبر داده و می‌افزاید: ما در وزارت آموزش‌و پرورش از تمام ظرفیت شبکه فعال مربّیان پرورشی استفاده کرده و دانش‌آموزان را با این مقولات آشنا می‌کنیم. این آشنایی به معنای نفی مطلق این مراسم و آیین نیست، بلکه به منظور اطلاع‌رسانی و هدایت به سمت برگزار کردن «چهارشنبه سوری کم خطر» است. فیض در پایان خاطر نشان می‌کند یک دانش‌آموز باید از کودکی تمرین زندگی کند و بداند که در زندگی مواردی به وجود می‌آید که به دلایل مختلف باید آن را کنار بگذارد. یک دانش‌آموز باید بداند که به هر قیمتی نباید به دنبال ابراز و تخلیه هیجانات باشد. خصوصاً در این شب چهارشنبه پایانی سال، به یاد آتش‌نشان‌های از خود گذشته بوده و تلاش کند دردسر و خطری برای خود و خانواده‌اش ایجاد نکند.

آنچه از دل بر آمد

هدایت احساسات و هیجانات مردم به سمت و سوی مناسب و در یک پویش مردمی می‌تواند منتهی به اتفاقات خوشایندی شود. ‌اتفاقاتی که در نهایت هم خود مردم از آن منتفع می‌شوند و هم نیروهای امدادی مانند آتش‌نشان‌ها و اورژانس‌ها آرامش بیشتری خواهند داشت. دکتر علی منصورفر، استاد دانشگاه و مؤسس کمپین «نه به چهارشنبه سوری پرخطر» با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر، جشن چهارشنبه‌سوری با استفاده از مواد محترقه و خطرناک سبب بوجود آمدن حوادث و مصایب بزرگی در جامعه شده است به خبرنگار ما می‌گوید: امسال و پس از حادثه تلخ و دلخراش پلاسکو و شهادت 16 آتش‌نشان کشورمان، به منظور ادای احترام به آتش‌نشانان پلاسکو تحریم استفاده از مواد منفجره شکل گرفت و در اندک زمانی، تبدیل به حرکتی ملی شد. کمپینی که با کمک مجموعه‌ای از دانشجویان و جوانان پرتلاش و خوش‌فکر راه‌اندازی و سبب بوجود آمدن گروه‌ها و کمپین‌هایی همفکر و هم راستا در کل کشور گردید.

این استاد دانشگاه در ادامه می‌گوید: در راه اندازی این کمپین از فضای موجود در شبکه‌های مجازی بهره بردیم و از آن در راستای فرهنگ‌سازی و آگاه کردن جامعه خصوصاً جوانان و نوجوانان بسیار استفاده کردیم. کمپینی که به منظور همدردی با آتش‌نشانان و تحریم استفاده از مواد منفجره و فرهنگ سازی در این زمینه شکل گرفت و بسیار بیشتر از آنچه در نظر داشتیم مورد استقبال قرار گرفت. دکتر منصورفر خدمت به انسان و انسانیت، کاهش تلفات ناشی از مواد منفجره و کاهش دغدغه خانواده‌های آتش نشانان در روز چهارشنبه‌سوری را از جمله اهداف تشکیل کمپین عنوان کرده و عنوان می‌کند: امیدوارم خانواده‌ها و مخصوصاً جوان‌ترها و نوجوان‌ها به اهداف این کمپین بیشتر دقت کرده تا بتوانیم سال جدید را با کمترین حادثه و اتفاق، خصوصاً در چهارشنبه پایانی سال شروع کنیم.

 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.