یک شاعر جریان نشر کشور را روند بیماری ارزیابی کرد که بیماری‌اش از زمان نوشته شدن اثر آغاز می‌شود و تا زمان توزیع آن در نمایشگاه کتاب ادامه دارد.

برخی شاعران با چشم و ابرویشان کتاب می‌فروشند
قدس آنلاین - سجاد عزیزی، شاعر و مدیرکانون ادبی زمستان ضمن انتقاد از شرایط حاکم بر حوزه نشر کشور با بیان اینکه نگاه تجاری ناشران در چاپ مجموعه‌های شعر مخاطب را نسبت به مطالعه مجموعه‌های خوب بی اعتماد کرده است، گفت: اگر ناشری که کتاب‌های روان شناسی عمومی، ادعیه و درسی را منتشر می‌کند نسبت به حوزه نشر نگاه تجاری داشته باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما وقتی نگاه ناشری به حوزه فرهنگ و هنر نگاهی تجاری باشد اتفاق‌های بدی در حوزه فرهنگ آن جامعه رخ خواهد داد چون ادبیات، شعر و هنر در مرحله اول باید روح آدم‌ها را تغذیه کند و نه شکم آن‌ها را.  
چک دادن ناشران حوزه شعر به شاعران آثار پرفروش برای انتشار کتابی که هنوز سروده نشده، پول گرفتن از شاعران کتاب اولی، فروختن شعر توسط شاعران به افرادی که سودای انتشار کتاب دارند، مواردی از نگاه کاسبکارانه ناشران و شاعران است که عزیزی به آن‌ها اشاره کرد. 
وی گفت: همه این اتفاق‌ها در حوزه نشر به دلیل عدم نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد و ممیزی‌های سلیقه ای نسبت به انتشار مجموعه‌های شعر است که باعث تشدید نگاه کاسبکارانه ناشران و شاعران در این حوزه شده است. 
وی حتی به نحوه توزیع و نمایش کتاب هم انتقاد کرد و گفت: نمایشگاه‌های کتاب کشور ما نمایشگاه کتاب نیست بلکه فروشگاهی است که شاعر را پشت تریبون‌ها می‌نشانند و او هم با استفاده از رفاقت، روابط و چشم و ابرو کتابش را به فروش می‌رساند. مگر در نمایشگاه‌های معتبری مثل بولونیا و یا فرانکفورت کتاب فروخته می‌شود که این‌ها اسم فروشگاهشان را گذاشته اند، نمایشگاه؟!
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.