همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره تلاش عربستان سعودی برای خرید جزیره از مالدیو، احزاب مخالف این کشور نسبت به سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود به مالدیو اعتراض کرده‌اند.

مخالفت قاطع معارضان مالدیو با فروش جزایر این کشور به عربستان

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از شبکه خبری پرس تی وی، احمد نسیم، وزیر امور خارجۀ  پیشین و از اعضای حزب اتحاد مخالفان مالدیو، روز جمعه در شهر کلمبو در سریلانکا به خبرنگاران گفت: «به صراحت به حکام سعودی اعلام می‌کنیم که مخالف فروش خاک کشورمان هستیم.»

نسیم ادامه داد تظاهرات‌های گسترده‌ای در ماله، پایتخت مالدیو، در اعتراض به طرح چندین میلیارد دلاری فروش جزیره به حکومت آل‌سعود برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد گزارش‌های متعددی در خصوص اینکه دولت ریاض یا یک نهاد تجاری سعودی قصد دارد جزایر مرجانی فافو را در ازای ۱۰ میلیارد دلار خریداری کند، منتشر شده است.

گفته می‌شود رقم پیشنهادی برای خرید این ۲۸ جزیره تقریباً دو برابر درآمد مالدیو است.

شیفا محمد، نائب رئیس حزب اتحاد مخالفان مالدیو، روز چهارشنبه گفته بود این حزب ائتلافی تصمیم دارد برای جلوگیری «از فروش جزیره مرجانی فافو یا هر قسمتی از آن» در سطح داخلی و بین‌الملل «هر کاری می‌تواند» انجام دهد.

وی در حالی این مطالب را عنوان کرد که دولت عبدالله یمین عبدالقیوم، رئیس‌جمهور مالدیو، روز سه‌شنبه اخبار مربوط به فروش این جزایر را رد کرده بود.

دفتر ریاست‌جمهوری مالدیو در بیانیه‌ای طرح فروش این جزایر مرجانی به هر «نهاد خارجی» را «قاطعانه» رد کرد و ادامه داد دولت با هدف انجام طرح‌هایی برای توسعه فافو که «نتایج مثبتی» برای کشور به همراه خواهد داشت با «سرمایه‌گذاران» در حال رایزنی است.

رهبران حزب اتحاد مخالفان و حزب دموکراتیک مالدیو می‌گویند دولت در آستانۀ سفر ملک سلمان به مالدیو دستور سرکوب فعالان گروه‌های مخالف را صادر کرده است.

پادشاه عربستان سعودی در سفر خود در آسیا از مالزی و اندونزی بازدید کرد و قرار است در ادامه این سفر به مالدیو، برونئی، چین و ژاپن برود.

اعضای حزب دموکراتیک مالدیو پیشتر هشدار داده بودند تصمیم دولت برای فروش این جزایر به عربستان سعودی باعث تشدید وهابیت در این کشور جزیره‌ای خواهد شد.

بنا بر گزارش‌ها، مالدیو یکی از کشورهایی است که اتباع آن برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به سوریه و عراق رفته‌اند.

داعش و دیگر گروه‌های تکفیری با استفاده از ایدئولوژی وهابی – که عربستان سعودی مبلغ آن است – مردم دیگر ادیان و مذاهب را «کافر» خوانده و به قتل می‌رسانند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.