اهواز- آنچه این روزها روستای پتک جلالی از توابع شهرستان«باغملک» استان خوزستان را درگیر کرده ریشه در نزاعی ۲۰ ساله دارد که آتش آن هر از چندی سر برمی آورد و امنیت منطقه را به چالش می کشد.

کینه جویی تیشه به ریشه روستای «پُتِک» می زند

به گزارش قدس آنلاین، پُتِک جلالی نام روستایی از توابع بخش میداود شهرستان باغملک در خوزستان این روزها خبرساز شده است.

این روستا از چندین طایفه گوناگون تشکیل شده و شغل اصلی آن ها کشاورزی است و محصولاتی مانند نوعی خاص از برنج، گندم، جو، سیر و پیاز کشت می کنند.

براساس سرشماری مرکز آمار کشور در سال ۸۵ جمعیت این روستا هزار و ۹۷۵ نفر، یعنی ۳۶۷ خانوار بوده است که البته به نظر می رسد اتفاقاتی که در روستا افتاده، تغییرات جمعیتی بسیاری را در آن رقم زده باشد.

نزاع ۲۰ ساله

ماجرای دعوا میان دو طایفه محمدی و موسایی مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است اما خاکستر این کینه دوسالی است دوباره جان گرفته و آتش به جان روستا و مردم آن انداخته است.

اوج درگیری ها شهریور سال گذشته رخ داد؛ وقتی که رسانه ها از خبر کشته شدن تعدادی از مردم در درگیری طایفه ای در یکی از روستاهای خوزستان پر شد.

آمار تلفات این درگیری ها را رسانه ها به طور دقیق بیان نکردند؛ برخی اعلام کردند ۹ نفر کشته شدند و بعضی دیگر تا ۱۱ نفر هم آمار دادند و گفتند ۲۰ نفر هم در این درگیری ها زخمی شده اند.

چند روز پس از شروع درگیری ها، یعنی ۲۵ شهریور سال گذشته، رئیس دادگستری شهرستان باغملک هم به رسانه ها گفت که ۱۲۵ نفر متهم را در خصوص درگیری های این روستا دستگیر کرده اند.

به گفته خداکرم رحیمی بهمنیاری متهمان این درگیری که به دلیل اختلاف ملکی با هم درگیر شدند، در بیش از ۹ روستای باغملک و دو روستای رامهرز ساکن هستند.

وی همچنین به درگیری های این دو طایفه در سال های گذشته هم اشاره کرده و گفته که در آن درگیری ها هم قتل هایی صورت گرفته است.

رسانه ها همان زمان اعلام کردند که بافت اجتماعی این منطقه عشایری است و این درگیری ها سابقه داشته و تاکنون عده ای را هم روانه بازداشتگاه کرده است. اما بزرگان طوایف این درگیری ها را تأیید نمی کنند و آن ها هم به دنبال حل و فصل این مسائل هستند.

آتش این کینه ظاهرا با اقدامات قوه قضاییه، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای امنیتی استان همان سال گذشته خاموش نشد و زیر خاکسترهای خانه های سوخته و دل های داغدار روشن ماند و امسال دوباره سربرآورد.

برخی افراد محلی در گفتگو با قدس آنلاین بیان کردند که علت اصلی اینکه دعوا دوباره شعله ور شد، اطلاع کم مسئولان قضایی و امنیتی استان از بافت محلی و اجتماعی و نحوه اجرای حکم بود. به گفته این منابع ناآگاهی مسئولان شهرستان های رامهرمز و باغملک و همچنین مسئولان قضایی و انتظامی از آداب و نحوه احقاق حق در میان طوایف بومی خوزستان موجب شده تا طایفه ای که تعداد بیشتر مقتول داشته، به دلیل تأخیر در اجرای حکم، خود به دنبال انتقام باشند.

دوبار درگیری خونین در سال ۹۵

جمعه، هفتم آبان ۹۵ آتش انتقام خانه های پتک را دوباره شعله ور کرد.

درگیری های شروع شد و مأموران انتظامی وارد عمل شدند تا با قدرت صلح را برقرار کنند که در این میان سه نفر از مأموران و جانشین فرمانده انتظامی باغملک مجروح شدند. ضاربان به کوه ها فرار کردند و مدارس و البته زندگی در روستا تعطیل شد.

شامگاه جمعه، ۱۳ اسفند امسال بار دیگر صدای مهیب شلیک گلوله و نور آتش از روستای پتک به سراسر کشور مخابره شد.

مدارس تعطیل شدند و خانواده ها، برای حفظ امنیت خود به کوه های اطراف روستا پناه بردند. در این درگیری سه نفر به قتل رسیدند و سه نفر دیگر زخمی شدند.

پس از گذشت یک هفته از درگیری ها، صبح شنبه ۲۱ اسفند ماه امسال قدرت الله دهقان، معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان اعلام کرد که امنیت در منطقه حاکم است هرچند در ادامه اضافه کرد که مدارس هنوز تعطیل اند و روند خروج زنان و کودکان از روستا ادامه دارد.

دهقان همچنین شایعه تخریب منازل روستا را رد کرد و از برخورد جدی با محرکان این درگیری ها خبر داد و گفت که دستگاه های امنیتی استان بر حل و فصل هرچه سریعتر این ماجرا اصرار دارند و از برهم زدن امنیت منطقه توسط خاطیان جلوگیری خواهند کرد.

۳۰ بار نقض صلح

به گفته دهقان حدود ۷ یا ۸ ماه پیش هیاتی از بازنشستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با وضعیت منطقه آشنایی کامل داشتند، با این دو طایفه وارد مذاکره شدند و جلسات بسیاری برگزار کردند و کار به حل و فصل ماجرا رسیده بود که برخی مانع از آن شدند.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که منابع محلی بیان کرده اند این دو طایفه تاکنون ۳۰ بار قراردادهای صلح را نقض کرده اند و دوباره راه کینه ورزی را پیش گرفته اند.

با توجه به این مسائل به نظر می رسد، آنچه در پتک رخ می دهد، بیشتر از آنکه نتیجه کینه ورزی همه مردم روستا نسبت به یکدیگر باشد، حاصل تحریکات عده ای است که نمی توانند آتش کینه را در دل خود خاموش کنند.

آیت الله محسن حیدری، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با ابراز امیدواری از ورود علما، روحانیان و خیران منطقه به این نزاع، گفت: امیدواریم این مشکلات با وساطت بزرگان حل و فصل شود.

 وی ضمن اظهار تاسف از اتفاقات پیش آمده در روستای پتک جلالی ادامه داد: حوادث تاسف برانگیزی است اینکه هم استانی های عزیزمان در این درگیری های عشایری اذیت وجمعی از هم وطنان عزیزمان قربانی درگیری ها شدند.

آیت الله حیدری با بیان اینکه بنده توفیق حضور مستقیم در حل وفصل این قضایا را نداشتم عنوان کرد: علما و روحانیون معزز برای حل این اتفاق قدم برداشتند و زحمات زیادی کشیدند، همچنین مسئولان قضاوت، امنیتی و انتظامی اقدامات زیادی انجام دادند تا این مشکل حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.