کرمان-استاندار کرمان گفت: باوجود حضور استادان معتبر کشوری در دانشکده کشاورزی جیرفت، اما راندمان کشاورزی در استان پایین است و چرایی آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

بازنگری ارتباط میان دانشگاه و جامعه در بخش کشاورزی کرمان ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رزم حسینی صبح شبنه در آیین جشن ۲۵ سالگی تأسیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفنسجان به نقش دانشگاه در توسعه و پیشرفت کشور اشاره و اظهار کرد: دانشگاه در دنیا نقشی زیربنایی اعم از تربیت فارغ التحصیلان کارآمد و نیروی انسانی ماهر دارد.

وی با بیان اینکه گشودن مرزهای علم و دانش در دنیا از دروازه های دانشگاه صورت می گیرد، افزود: بر اساس آمار وزارت علوم، هم اکنون پنج برابر کشورهای پیشرفته در ایران دانشگاه داریم.

استاندار با اشاره به هزینه های آموزش در وزارت علوم گفت: سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی، دانشگاه های آزاد و دانشگاه های دولتی برای آموزش در کشور هزینه می شود.

وی ضمن مقایسه وزرای لیسانسه اروپایی و بخشداران دارای مدرک دکترا، این امر را نکته مثبتی در نظام مدیریتی کشور دانست و گفت: در توسعه انسانی رتبه ۱۰۶ در جهان را داریم و در حالی که امارات رتبه چهل و هشتم دنیا و چهل وششم دنیا را دارند.

وی در ادامه سخنان خود به وضعیت دانشگاه ها در استان هم پرداخت و گفت: با وجود حضور استادان معتبر کشوری در دانشکده کشاورزی جیرفت، اما راندمان بخش کشاورزی در استان پایین است و باید در این حوزه بازنگری شود.

رزم حسینی به ضرورت جبران کاستی های بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت این دانشگاه اشاره کرد و گفت: استان کرمان در حوزه اقتصاد مقاومتی مدل توسعه مرکز پیرامونی دارد که سبب ساخت کشور می شود.

وی ادامه داد: شرکت ملی مس معین منطقه ۶ استان است، این شرکت بیش از ۴۰ سال تولید مس دارد اما محیط‌زیست لطمه خورده و روستاها تخریب شدند، شهربابک توسعه پیدا نکرده است، با هزینه‌های دولت پیشرفتی حاصل نمی‌شود، باید اقتصاد روستاها را درست کنیم.
استاندار کرمان به سفر به شهرستان بافت اشاره کرد و گفت: معین این منطقه بانک گردشگری است ظرف چهارماه گذشته اولین اقدامی که کرد واحد فولادسازی که در حال زیان بود، خط تولید آن را عوض کرد که اگر قرار بود ودلت این کار را انجام دهد نمی‌توانست و امروز در آن منطقه حدود ۴۰۰ نفر در حال کار هستند که سال آینده با دو هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری افتتاح می‌شود.
رزم حسینی افزود: کارخانه پشم کرک کارخانه ای که ۲۰ سال تعطیل شده بود، روز گذشته در بافت راه‌اندازی شد و در حال کار است.
وی با بیان اینکه ایجاد صندوق‌های خرد روستایی در جهت توانمندسازی مردم ایجاد شده است و دانشگاه‌ها نقش خوبی در توسعه باید ایفا کنند، تصریح کرد: اگر دانشگاه ولی عصر(عج) مدیریت بخشی از این منطقه را به عهده گیرد و مردم، روستاییان و دهیاران مناطق را کمک کند اثرگذار خواهد بود.
استاندار کرمان ابراز داشت: قلعه‌گنج الگویی شده که سبب عوض شدن نگاه ها و ایجاد فرهنگ جدیدی در منطقه شده است و مناطق مختلف خواستار پیاده‌شدن این الگو در منطقه خود هستند.
رزم حسینی بیان داشت: امیدواریم امروز دانشگاه ولی‌عصر معین یکی از مناطق این شهرستان شود تا فصل جدیدی در ماموریت‌های دانشگاه‌های کشور از رفسنجان رقم بخورد و اساتید تنها تدریس نکنند بلکه مدیریت توسعه را هم پیاده کنند.
وی اظهار داشت: در استان کرمان ۱۸۰۰ میلیاردتومان پول یارانه توزیع می شود در حالی که عمرانی استان کرمان ۲۲۰ میلیاردتومان است پولهای یارانه در قلعه گنج و گلباف جمع می شود در اقتصاد خودشان صرف می شود.
استاندار کرمان با بیان اینکه باید دانشگاه را در متن زندگی مردم ببریم، اظهار کرد: با کمک مدیریتی منطقه ای توسعه ای در مناطق هشت گانه جغرافیایی استان کرمان تردید ندارم این مدل اگر حداقل ۱۰ سال پایدار باشد اوضاع کاملا متحول می شود و توسعه ای متوازن خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.