جغتای- روستای جاورتن با بیش از ۵۰خانوار در ۳۳کیلومتری شهرستان جغتای قرار دارد که بانوان ساکنان در این روستا هر روز در مقابل تنها قنات موجود در روستا برای برداشت آب و شست و شوی ظروف صف می کشند.

یک مویز و چهل قلندر حکایت روستای ۵۰ خانواری «جاورتن» با یک قنات است

زینب حطیطه: پس ازپیمودن یک ساعت راه و عبور از جاده خاکی و ناهموار  به جاورتن، روستایی کوچک و خوش آب و هوا که  در دل کوهساران سر به فلک کشیده، جای گرفته نزدیک می شویم که بیش از هزار سال قدمت دارد.  

نام کهن و تاریخی این روستا «گبرتان» است که بیش از ۵۰خانوار در این روستا در زیر سایه محرومیت زندگی می کنند و از امکانات اولیه زندگی محروم هستند.

همه روزه بانوان این روستا در حالی که حجم انبوهی از ظروف و لباس ها را در بغل گرفته کوچه های باریک و پراز گل و لای را می پیمایند تا با تجمع در این محل برای شست و شو نوبت بگیرند.

چند دقیقه ای با بانوانی که بر سر قنات در حال شست و شوی ظروف هستند هم صحبت می شوم.

صدیقه که دیگر دستانش تحمل سردی آب را  ندارد می گوید:  مردم این روستا فقط از نعمت برق برخوردار هستند.

او می گوید: بعضی از روزها زنان ساعت ها سر قنات در صف های طولانی می ایستند تا بلکه مقداری آب برای آشامیدن برداشت کنند.

وی ادامه می دهد: اهالی روستا تنها از آب همین قنات برای آشامیدن و شستشو استفاده می کنند و بیش از چندین بار اعتراض کردیم ولی تاکنن جوابی نشنیدیم.

او درحالی که کفش هایش پر از گل شده می گوید: ما باید مسافت زیادی از کوچه های پر از گل را طی کنیم تا به قنات برسیم که برایمان سخت و خسته کننده است.

وی لبخندتلخی می زند و به صحبت هایش ادامه می دهد:  نزدیک عید هم که می شویم شستن فرش و پتو در قنات  نیز داستانی دیگر دارد.

آب روستا آلوده است

در حین صحبت بودیم که  اعضای شورای اسلامی روستا سر رسیدند،  او که از حضور ما در روستا حیرت زده شده بود گفت:  ۲۴سال پیش، از آب یک چشمه که در سه کیلومتری روستا است لوله کشی شد و لی چون کارشناسی شده نبود بعد از چندسال به علت خشکسالی خشک شد.

جاورتنی با اشاره به اینکه آب روستا آلوده است اظهارداشت: مرکز بهداشت جغتای از سه سال پیش اعلام کرده که آب روستا آلوده است و حتی برای شستشو نیز نباید استفاده شود.

وی گفت: چند روز پیش نیز خانمی براثر آلودگی آب بیمار شد که او را قرنطینه کرده بودند.

عضو دیگر شورای جاورتن با بیان  اینکه روستای جاورتن دارای سه شهیدو جانباز است تصریح کرد: ما پیگیری ها و نامه نگاری های زیادی انجام دادیم و حتی به نمایندگان مجلس هم نامه نوشتیم اما هیچ پاسخی برای مشکلات ما ندادند.

وی افزود: فرماندار پیگیری های زیادی انجام داده و نقشه برداری کرده اند ولی خبری از پیمانکار نیست.

یکی دیگر ازاعضای شورای اسلامی جاورتن این روستا را از نظر داشتن امکانات از ضعیف ترین روستاهای استان برشمردوگفت: بعد از گذشت بیش از۲۴ سال هنوز مردم روستا از نبود آب شرب بهداشتی در رنج هستند.

ذوالفقاری عنوان کرد:  آب شرب روستا در حال حاضر از آب این قنات که فوقالعاده نامناسب است، تامین می‌شود و اهالی مجبورند از آبی که در نهرهای روباز به سمت روستا جاری است و در مسیر فضولات حیوانی قرار دارد، استفاده کنند که این مساله مشکلات بسیاری برای مردم و مالکان آب فراهم کرده است.

وی گفت:  علی‌رغم پیگیریهای انجام شده برای رفع این مشکل، با وعده های مسؤولان قرار براین شد که  درسال های آینده که زمان دقیق آن مشخص نیست با تخصیص اعتبار ویژه لوله کشی تا کوچه های این روستا انجام شود.

اعتبار نداریم

رییس اداره امور آب و فاضلاب روستایی درگفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین در جغتای، با اشاره  به مشکل آب شرب روستای جاورتن تصریح کرد: حل این مشکلات نیازمند تأمین اعتبار است و ما در قبال تهیه آب آشامیدنی سالم برای روستای جاورتن مسؤولیم که چندین بار از  قنات این روستا بازدید شده است .

قربانی افزود: در حال حاضر نیز با همکاری شبکه بهداشت جغتای، شورا و دهیاری روستا نسبت به کلرزنی آب مورد استفاده اهالی اقدام شده است.

 وی گفت: موافقت نامه اجرای پروژه از محل اعتبارات سال ۹۵ مصوب گردیده و علی رغم عدم تخصیص اعتبار تاکنون ازاین محل، با هماهنگی و پیگیری های انجام شده توسط فرماندار ی و امور آبفای جغتای بزودی لوله های مورد نیاز توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی تهیه و به شهرستان جغتای ارسال خواهد شد.

رییس اداره امور آب و فاضلاب روستایی خاطرنشان کرد: انشاالله در مدت زمان کوتاهی توسط امور آبفار جغتای و با حمایت های فرماندار، اعضای شورا و دهیار روستای جاورتن پروژه اجرا خواهد شد و اهالی روستای جاورتن از نعمت آب شرب سالم بهره مند خواهند گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.