شاید این موضوع بویژه وقتی بحث بر سر مصوبه اخیر مجلس درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری که ماهانه کمتر از دو میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، جدی شد اهمیت بیشتری هم به خود گرفت.

مشکل مطالبات پایان سال بازنشستگان کی بازنشسته می شود؟

قدس آنلاین -  وقتی  صبح دوشنبه ششم دی ماه امسال  محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در حاشیه همایش امنیت غذایی، سلامت و توسعه که در سالن وزارت کار برگزار می شد از کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دولت علاوه بر بودجه مصوب اش برای سال آینده خبر داد تا حقوق حداقل بگیران به یک میلیون تومان برسد، بسیاری امیدوار بودند تا برخلاف سال های گذشته موضوع پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان به روزهای پایانی سال کشیده نشود.
شاید این موضوع بویژه وقتی بحث بر سر مصوبه اخیر مجلس درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری که ماهانه کمتر از دو میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، جدی شد اهمیت بیشتری هم به خود گرفت.

  • تکرار نگرانی های پایان اسفند

واقعیت این است که همه ساله و در روزهای پایانی سال نگرانی های بازنشستگان کشوری در خصوص بود یا نبود و یا دریافت به موقع حقوق خود به اوج خود می رسد.

یکی از مهمترین دلایل این نگرانی ها به وعده های متفاوت مسوولان و دولتمردان و البته اظهار نظرهای آن ها در این خصوص بر می گردد.

 چنانکه روزهای نخست مهرماه امسال رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی گفته بود: با این روند اگر پیش برویم سال آینده برای پرداخت حقوق بازنشستگان که ماهانه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است با مشکل و بحران مواجه شویم.

علی اصغر بیات گفته بود یک فرد بازنشسته با حقوق یک میلیون تومانی زندگی می‌کند که اگر همین رقم را نگیرد چه باید بکند؟ !

  • زمزمه اولین نا امیدی ها

محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری که زمزمه ها و نگرانی های بازنشستگان و تشکل های وابسته به آن ها را بویژه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ازگوشه و کنار می شنید ۲۷ روز پیش در حاشیه نخستین نمایشگاه صندوق های بازنشستگی با اشاره به کسری اعتبار بیشتر سازمان ها برای پرداخت عیدی و حقوق بازنشستگان، از تامین اعتبار و پرداخت آن در آینده ای نزدیک خبر داده و گفته بود هدف ما این است که عیدی و حقوق بازنشستگان هر چه زودتر پرداخت شود؛ اما بیشتر سازمان ها با کمبود اعتبار مواجه هستند و به رغم اصلاحات صورت گرفته طی ۳ سال گذشته، اعتبارات در حد نیاز بازنشستگان نیست.

یک هفته پیش نیز محمد حسن زدا؛ معاون فنی و درآمدی سازمان تامین اجتماعی درباره عیدی پایان سال بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفته بود:هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز برای این منظور فراهم شده که پرداخت آن از سه شنبه هفته آینده هفدهم اسفند آغاز و در یک هفته پرداخت می شود.

زدا قول داده بود بلافاصله حقوق اسفند بازنشستگان نیز پرداخت شود.

مجموع پرداخت عیدی و حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پنج هزار میلیارد تومان است که قرار است در اسفند از محل منابع این سازمان پرداخت شود.

  • کمتر از دو ساعت!

حالا حامد شمس، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری درباره وضعیت پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان گفته است:زمان دقیق پرداخت حقوق اسفند ماه بازنشستگان با توجه به زمان تأمین کسری مبلغی که از سوی خزانه دولت تأمین می‌شود مشخص می‌شود.

وی گفته است: با توجه به پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان در سراسر کشور به محض دریافت و تأمین کسری توسط دولت در کمتر از دو ساعت کل حقوق یک میلیون و ۳۲۰ هزار بازنشسته کشوری پرداخت خواهد شد.

شمس ابراز امیدواری می کند: همانگونه که مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، که پیش از این با خبر خوبی درباره‌ افزایش و پرداخت کف حقوق بازنشستگان به بالای یک میلیون تومان در سال ۱۳۹۶ کام بازنشستگان را شیرین کرده است؛ پرداخت عاجل در پرداخت حقوق اسفند ماه نیز از تشویش‌های بازنشستگان بکاهد.

  • زمان پرداخت حقوق بازنشستگان اعلام شد

اما رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ما خبرهای خوشی هم دارد. سلمان خدادادی در خصوص زمان پرداخت حقوق پایان سال بازنشستگان می گوید: موضوع حقوق اسفند ماه بازنشستگان کشوری را پیگیری کردیم و ان شاء ا... مشکل حل می شود و طی دو سه روز آینده حقوق و همچنین معوقات آن ها پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به  این که صبح  شنبه گذشته علاوه بر آقای اسلامی   با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز  صحبت کرده است، تصریح می کند: دوستان قول  داده اند که  حقوق  بازنشستگان را پرداخت کنند و من  امیدوارم  این اتفاق بیفتد.  

وی با اشاره به این که  کسری بودجه دولت مشکل خاصی در پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان کشوری ایجاد نمی کند، می گوید : به هرحال جامعه ما مدیون بازنشستگان است  و کوچکترین دغدغه آن ها دغدغه همه ما نیز هست بنابر این به هرشکل  ممکن باید مشکل پرداخت حقوق آن ها حل شود و این اتفاق هم می افتد.

وی درباره حل مشکل عدم پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان کشوری نیز که چند سالی است این قشر آسیب پذیر را تحت فشارمضاعف قرار داده است می گوید:برای حل همیشگی این مشکل نیاز به پول کافی است. شما مستحضرید که بالای ۹۰ درصد پرداختی های سازمان بازنشستگی کشوری از سوی دولت انجام می شود. یعنی صندوق این سازمان فقط ده درصد حقوق بازنشستگانش را پرداخت می کند که این  موضوع یکی از بدبختی های صندوق های کشور است.

وی با اشاره به این که امروز بسیاری از صندوق های  ما ورشکسته  هستند، می افزاید:در گذشته کارهایی اتفاق افتاد که هر روز صندوق های کشور بیشتر به سوی ورشکستگی پیش می روند و این امر در نهایت به دولت های وقت تحمیل می شود درحالی که دولت نباید هیچ مسوولیتی در قبال صندوق ها داشته باشند. یعنی صندوق از روز اولی که افتتاح می شود و از افراد پول می گیرد باید به فکر پیری خود باشد. یعنی به دولت تکیه نداشته باشد اما چون در صندوق های کشور دخل و تصرف شده  است حالا دولت  احساس مسوولیت می کند و ۹۰ درصد حقوق بازنشستگان کشوری را هم می دهد.

وی می گوید: بین صندوق های موجود در کشور صندوق بازنشستگی بیشترین مشکل را دارد این درحالی است که افراد این صندوق کم درآمدتر هستند  و جامعه مدیون آن هاست و باید حقوق شان پرداخت شود که چنین هم خواهد شد.  

حال با توجه به  اینکه واپسین روزهای  سال ۹۵ را سپری می کنیم باید دید آیا وعده مسوولان برای پرداخت حقوق بازنشستگان تا پایان این هفته محقق خواهد شد؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.