۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 512028

حوالی ظهر بود که صدای انفجار شدیدی در جلوی باب الصغیر حرم مطهر حضرت سکینه (س) در سوریه به گوش رسید. دو اتوبوس بمب گذاری شده درست در وسط جمعیت زائران حضرت سکینه (س) منفجر شد و منجر به کشته شدن حداقل ۴۰ کشته و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شد.

شنبه خونین دمشق

قدس آنلاین - حوالی ظهر بود که صدای انفجار شدیدی در جلوی باب الصغیر حرم مطهر حضرت سکینه (س) در سوریه به گوش رسید. دو اتوبوس بمب گذاری شده درست در وسط جمعیت زائران حضرت سکینه (س) منفجر شد و منجر به کشته شدن حداقل ۴۰ کشته و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شد.

به گزارش شبکه العالم، بمب های کار گذاشته شده در اتوبوس ها در منطقه باب الصغیر و نزدیکی در ورودی آستان مقدس حرم حضرت سکینه (س) دختر حضرت امام حسین (ع) و به هنگام پیاده شدن زائران به فاصله یک دقیقه از هم منفجر شدند. پلیس و نیروهای نظامی هم اکنون منطقه را تحت کنترل درآورده اند.

شبکه تلویزیونی العالم به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد بر اساس برخی از خبرها،  دو انفجاری که در منطقه الباب الصغیر دمشق رخ داد و طی آن بر اساس گزارشهای اولیه ۴۰ نفر شهید و ۱۲۰ نفر دیگر زخمی شدند، انتحاری بود.مدیر بیمارستان دولتی دمشق پیش از این گفته بود : در این حمله تروریستی ۳۰ نفر شهید و ۴۵ نفر دیگر مجروح شده اند .وی افزود : حال برخی مجروحان وخیم است.سخنگوی وزارت خارجه عراق حادثه تروریستی دمشق را محکوم کرد.احمد جمال در اطلاعیه ای اعلام کرد در دو انفجار تروریستی که در نزدیکی حرم حضرت سکینه (س) در منطقه باب الصغار دمشق به وقوع پیوست، دهها شهروند عراقی شهید و زخمی شدند. شبکه تلویزیونی المنار هم به نقل از خبرنگارش در دمشق اعلام کرد شمار شهدای حملات تروریستی در دمشق به علت آنکه حال شماری از زخمی ها وخیم است رو به افزایش است .

انفجار در محل تردد زائران عراقی رخ داد

این محله در منطقه قدیمی دمشق یعنی در مرکز پایتخت سوریه قرار دارد و اتوبوس‌ها در لحظه انفجار در نزدیکی مقبره «الباب الصغیر» پارک بودند، جایی که مراقد و ضریح‌های اهل بیت(ع)، صحابه و مرقد سرهای شهدای کربلا در آن قرار دارد. زائران و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) علاوه بر زیارت مراقد مطهر حضرت رقیه و حضرت زینب سلام‌الله علیهما به زیارت این اماکن هم می‌روند. یک منبع سوری در دمشق گفته است غالبا زائران عراقی به این اماکن تردد می‌کنند و احتمالا شهدای انفجارهای تروریستی امروز هم عراقی باشند.

برخی منابع گفته‌اند که دو بمب به فاصله زمانی و از راه دور منفجر شده و آمار شهدا در نتیجه حجم انفجارها در حال افزایش است.این در حالی است که اطلاعات دیگری نشان می‌دهد که دو تروریست انتحاری، ‌خود را در جمع زائران عتبات عالیات منفجر کردند، هنگامی که تروریست اول کمربند انفجاری خود را منفجر کرد، تروریست دوم، به فاصله ۱۵  دقیقه بعد خود را منفجر کرد که همین عامل سبب افزایش آمار شهدا و مجروحان شده است.

سال گذشته نیز اتوبوس زائران حرم حضرت رقیه هدف حمله قرار گرفت

مسئول پرونده پزشکی در بیمارستان المجتهد دمشق که مجروحان این حادثه تروریستی به آن منتقل شده‌اند، تاکید کرد این انفجارها از طریق بمب‌هایی که به زیر اتوبوس‌ها چسبانده شده بودند، رخ داده است. به گفته این مسئول در حال حاضر این بیمارستان مملو از مجروحان این حادثه تروریستی است. وضعیت بیمارستان به هم ریخته است و حلقه امنیتی بزرگی در مکان وقوع انفجار شکل گرفته است.

این نخستین بار نیست که اتوبوس‌های حامل زائران در دمشق هدف حملات تروریست‌ها قرار می‌گیرد، حدود یک سال و نیم پیش هم اتوبوس حامل زائران حرم مطهر حضرت رقیه(س) در اطراف منطقه قدیمی دمشق هدف این حملات تروریستی قرار گرفته بود. خبر دیگر این‌که مهندس «بشر یازجی» و دادستان کل سوریه به محل وقوع انفجار رفته‌اند تا در جریان چگونگی وقوع این حادثه تروریستی قرار گیرند.

انتقام گیری پس از شرکت در کنفرانس صلح استانه

بر اساس آخرین خبرها، گروه تروریستی موسوم به «ألویة سیف الشام» وابسته به آنچه «الجبهة الجنوبیة» خوانده می‌شود، مسئولیت این جنایت هولناک را برعهده گرفته است، این گروه تروریستی در کنفرانس اخیر آستانه شرکت کرده بود.

این گروه از بزرگترین گروه‌های تروریستی فعال در جنوب سوریه به شمار می‌رود که گروه‌هایی وابسته به آن در درعا، السویداء، قنیطره و دمشق فعال هستند.

همچنین منابع سوری اعلام کردند : یگان‌های مهندسی در حال جست‌وجوی بمبی هستند که گفته می‌شود تروریست‌ها در مقبره باب الصغیر کار گذاشته‌اند و این بمب حدود ۳۰ متر از مکان وقوع دو  انفجار قبلی فاصله دارد، نیروهای امنیتی کمربند امنیتی در این مکان ایجاد کرده و خبرنگاران و غیرنظامیان را از این مکان دور کرده‌اند، به نظر می‌رسد بمب در یک موتورسیکلت کار گذاشته شده است. در سطح میدانی نیز منابع سوری از پیشروی گسترده نیروهای ارتش در عملیات پاکسازی شمال شرقی دمشق در منطقه باغات «برزه» و کشف تعدادی تونل و مقر گروه‌های تروریستی شامل دادگاه به اصطلاح شرعی، اتاق شکنجه و کارگاه ساخت خمپاره خبر  دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.