هنوز پای « آنجلا مرکل» به واشنگتن نرسیده ، برخی منابع و مقام های – لابد آگاه – کاخ سفید ، پیشاپیش اعلام کرده اند «ترامپ» قرار است در دیدار با صدر اعظم آلمان در باره نحوه تعامل با روسیه و «پوتین» از او نظر خواهی کند!

پرستوی مشاور!

قدس آنلاین -  هنوز پای « آنجلا مرکل» به واشنگتن نرسیده ، برخی منابع و مقام های – لابد آگاه – کاخ سفید ، پیشاپیش اعلام کرده اند «ترامپ» قرار است در دیدار با صدر اعظم آلمان در باره نحوه تعامل با روسیه و «پوتین» از او نظر خواهی کند!
ادعای منابع و مقام های لابد آگاه ، اگر خنده دار نباشد آنقدر ها جذاب و جالب توجه هست که بهانه نوشتن گزارش از شخص در باره «مرکل» شود. یعنی این خبر -اگر راست باشد- بدجوری آدم را قلقلک می دهد که برود ته و توی ماجرا را در بیاورد و ببیند خانم صدر اعظم چه چیزهای در باره «پوتین» می داند و چه خاطراتی از روسیه دارد که «ترامپ» با آن همه ارادت قلبی و قبلی به «کرملین» و کرملین نشینان ، قرار است در این باره با او مشورت کند؟

کو سیاست؟

پدر کشیش ، مادر معلم و خودش هم که دانش آموز درسخوان مدرسه پلی تکنیک شهر «تمپلین» و بعدها دانشجوی فیزیک دانشگاه «لایپزیگ»  و فارغ التحصیل مقطع دکتری در رشته «فیزیک کوانتومی». همکلاسی ها و معلمان دوران مدرسه پلی تکنیک از او به عنوان دانش آموزی درسخوان که البته کمتر مورد توجه قرار می گرفت و عشق و علاقه اش بیشتر به یادگیری زبان روسی و بعد هم ریاضیات بود یادکرده اند . یعنی با این پیشینه فرهنگی و تحصیلی، تنها حدسی که نمی شد در باره «آنجلا مرکل» زد ، سیاستمدار شدنش بود ، صدراعظمی آلمان که دیگر پیشکش! زاده سال 1954 در شهر «هامبورگ» فرصت نکرد سالهای بعد این شهر را ببیند چون هنوز یکساله بود که خانواده اش در یک مهاجرت عجیب و غریب، آلمان غربی آن زمان را ترک کردند و راهی آلمان شرقی شدند که حکومت کمونیستی و نظامی کاملاً متفاوت داشت و هماهنگ با سیاست های شوروی سابق عمل می کرد .

پر رمز و راز

اما خیلی هم روی درستی و شفافیت پیشینه ای که اینجا و آنجا برایش نوشته اند  و او را آدم بیگانه با سیاست ، بی میل به مسایل سیاسی و بی حاشیه قلمداد کرده اند حساب نکنید! زندگی و گذشته صدر اعظم آلمان – بیش و کم – پر از رمز و راز و سؤالاتی است که هنوز کسی جواب درستی به آنها نداده است. از مهاجرت معکوس خانواده اش به آلمان شرقی که بگذریم ، می رسیم به دوران سخت و اوج بگیر و ببندها در این کشور و اینکه خانواده «مرکل» به آسانی میان آلمان شرقی و غربی رفت و آمد می کردند و تازه مالک دو اتومبیل شخصی بودند که برای شهروندان کشور شرقی در عمل غیر ممکن بود!

آکادمی برلین

اجازه بدهید همین اول کار خیلی تند روی نکرده و «مرکل» را تربیت شده روسها – شوروی سابق – در آلمان شرقی ندانیم. به هر حال او در دوران دانشجویی با دانشجوی فیزیک دیگری به نام « اولریخ مرکل» ازدواج کرد و پنج سال بعد وقتی تصمیم گرفت به « آکادمی علوم برلین» بپیوندد با همسرش در این باره اختلاف نظر پیدا کرد و سر همین ماجرا از او جدا شد. تحلیلگران در باره آکادمی علوم برلین و ارتباط آن با شوروی سابق و اینکه روسهای آن زمان سخت به فکر نوسازی هسته ای در کشورشان بودند و برای همین به صورت پنهانی این آکادمی را تقویت و احیا کرده بودند و از کارمندان و پژوهشگران آن برای جاسوسی علمی و غیر علمی استفاده می کردند و ... حرف های زیادی زده اند که البته به درد گزارش از شخص ما نمی خورد!

آنیتا کیست؟

همکاری «مرکل» با وزارت امنیت میهنی آلمان شرقی حرف خیلی تازه ای نیست. همانطور که خیلی ها در باره خانواده صدر اعظم آلمان حرف و حدیث های زیادی را مطرح کرده اند و هنوز که هنوز است می پرسند چرا خانم صدر اعظم با وجود طلاق از آقای «مرکل» و بعد ازدواج بی سرو صدا با همسر فعلی اش – یوآخیم زاوِر – که یهودی و دانشمند رشته فیزیک کوانتومی نیز هست و کمتر در محافل عمومی دیده می شود ، هنوز از نام فامیلی همسر سابقش – مرکل- استفاده می کند؟ آنها همچنین از جاسوس زنی که با نام مستعار « آنیتا» در آلمان شرقی توسط شوروی به کار گرفته شده بود ، به دو زبان آلمانی و روسی بسیار مسلط بود و به «پرستوی مهاجر» که دایم میان به آلمان غربی ، فرانسه ، نروژ و ... سفر می کرد هم شهرت داشت، حرفهای زیادی زده اند و ته همه این حرفها را هم کشانده اند به «آنجلا دورئتا کاستنر» معروف به آنجلا مرکل!

دختر خوب

بعد از به هم پیوستن دو آلمان و فرو ریختن دیوار برلین به مرور نام تمام جاسوسها و پرستوهای مهاجر و روابطشان دانه به دانه افشا شد. اما با این وجود دو نام تا امروز اعلام نشده و ناشناخته مانده است. یکی «فلیکس» و دیگری « آنیتا» . فشارها برای افشای نام «آنیتا» که اعلام شده بود با صدر اعظم پیشین آلمان «هلموت کُهل» روابط نزدیکی دارد حتی به قیمت بی آبرویی «کهل» هرگز به جایی نرسید. این را هم اضافه کنیم که در سوابق سیاسی «مرکل» علاوه بر فعالیت های حزبی در آلمان شرقی ، فعالیت های بیشتر حزبی در آلمان متحد شده ، همکاری بسیار نزدیک با «هلموت کهل» هم دیده می شود تا جایی که خیلی ها او را «دختر خوب کُهل» لقب داده بودند.

هنوز امیدوار است

سر جمع که حساب کنیم 12 سال است که صدر اعظمی آلمان را به عهده دارد. خیلی از فعالان سیاسی این مقدار را برایش زیادی می دانند اما سیاستمدار 63 ساله چنین نظری ندارد . برای همین هم دو باره نامزد صدر اعظمی شده و با رقیبش رقابت نزدیک و داغی را هم دارد و خیلی امیدوار است که سپتامبر آینده بازهم نامش به عنوان صدر اعظم اعلام شود. خیلی ها  از او به دلیل حمایت سرسختانه از صهیونیستها انتقاد می کنند. البته شاید همین انتقاد ها و سرزنش هایی که پس از به کار بردن واژه «تروریسم اسلامی» از او شد سبب شده اخیراً خیلی تابلو از اسرائیل حمایت نکند و در یکی از سخنرانی هایش نیز اعلام کند تروریسم ربطی به اسلام و مسلمانان ندارد یا چیزی نزدیک به همین مضمون!

هیتلر بازی

مانند خیلی های دیگر لقب «بانوی آهنین» را هم دارد. حالا آهنی هم نباشد بارها و بارها نامش در فهرست زنان قدرتمند جهان ثبت شده برای همین گاه و بیگاه برای سران کشورهای دیگر شاخ و شانه می کشد ، هشدار می دهد ، تعیین تکلیف می کند و هیتلر بازی در می آورد. شاید بهترین پاسخ را به این رفتار پرستوی پیر ، ولادیمیر پوتین داده باشد که در دیدار با او سگ سیاه رنگ و بدهیبتش را همراه آورد ، آن را فرستاد تا لحظاتی کنار خانم صدر اعظم بنشیند و حال بانوی آهنین را بگیرد. هر چند «مرکل» بعدها گفت ترسیدن آن روزش به دوران کودکی و خاطرات حمله یک سگ بر می گردد و پوتین هم اعلام کرد قصد بدی نداشته اما خیلی ها معتقدند این رفتار رئیس جمهور روسیه می تواند هشداری به سبک شوروی سابق باشد. زمانی که نیروهای امنیتی « ک. گ.ب» برای کشتن جاسوسهای تاریخ مصرف گذشته از سگهای سیاه تربیت شده استفاده می کردند!   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.