قدس-گسترده شدن خدمات تاکسی‌های موبایلی در حمل و نقل شهری در زمانی اندک، این روزها واکنش هایی را از سوی مسئولان شهری و کشوری همراه داشته وتداوم این خدمت ارزان قیمت را با چالش مواجه کرده است.

چوب رانندگان سنتی میان چرخ تاکسی‌های آنلاین

 قدس آنلاین- بابک رحیمیان:  برخی دست‌اندازها از سوی واسطه‌ها و نیز برخی مسئولان برای توقف حرکت تاکسی‌های موبایلی ایجادشده و سازمان تاکسیرانی، اتحادیه اتومبیل‌های کرایه و نیز وزارت صنعت ، معدن و تجارت، با  تحت‌الشعاع قرار دادن  فعالیت این«استارت آپ‌ها» خواهان برخورد شده  و یا از خدماتشان ایراد می‌گیرند.

 نرم‌افزار نفوذی نابود باید گردد

تجمع سال گذشته مدیران برخی از آژانس‌های اتومبیل در مقابل مجلس در اعتراض به فعالیت اپ‌های تاکسی در تلفن‌های هوشمند با بنرهایی مبنی بر اینکه«با تداخل صنفی مخالفیم، نه تکنولوژی» و «نرم‌افزار نفوذی نابود باید گردد»، نشان از خشم رانندگان سنتی نسبت به فعالیت تاکسی‌های آنلاین دارد.

آژانس‌های مسافرتی بابیان اینکه دو شرکت فعال تاکسیرانی آنلاین در تهران و نیز شرکت‌های استانی، هیچ‌گونه مجوز حمل‌ونقلی را دریافت نکرده‌اند و در طول یک سال گذشته با مجوز تولید نرم‌افزار شروع به فعالیت در ناوگان  تاکسی‌رانی پرداخته‌اند، خواستار برخورد با این شرکت‌های برخط هستند.

 لزوم تمکین تاکسی‌های آنلاین به قانون

در این رابطه مسعود طیبی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به خبرنگار قدس می‌گوید: اصولاً با خدمات اپلیکیشن‌های حمل‌ونقلی مخالفتی نداریم و خدمات خوبی را هم ارائه می‌دهند اما اگر اعتراضی هم باشد، به شکل پیاده‌سازی آن است که نیازمند رسیدگی جدی‌تر و تمکین آن‌ها به قانون است.   

روش سنتی ناکارآمد است

وی به ناکارآمد بودن روش‌های سنتی برای ساماندهی مسافربرهای شخصی اشاره‌کرده و می‌گوید: باید وسایل و خدمات ناوگان شهری امن‌ترین و راحت‌ترین خدمت را پیش روی شهروندان قرار دهند تا مردم باقدرت انتخابشان، مشکلی برای تردد وزندگی در شهر نداشته باشند.

وی می‌افزاید: شرکت‌های تاکسی آنلاین طبق قانون مجاز به حمل مسافر نیستند،البته تکنولوژی‌های جدید می‌تواند راهگشا باشد اما باید نظارت جامع‌تری بر فعالیت‌های آن‌ها انجام شود.

تمکین به قانون مشتری مداری

  سید ناصر ملک محمدی، یکی از کارشناسان حوزه خدمات شهری دراین‌باره‌ می‌گوید: همه صنوف باید به قانون مشتری مداری اهمیت بدهند زیرا همیشه حق با مشتری است، و باید تاکسی‌های سنتی منفعت‌طلبی که نتیجه خودخواهی است را کنار بگذارند و علاوه بر جیب خودشان  نیم‌نگاهی هم به خواسته‌های مشتری بیندازند.

این عضو انجمن کسب‌وکار اینترنتی می‌افزاید: تکنولوژی بر اساس نیازهای مصرف‌کنندگان رشد کرده و وقت آن رسیده که همه صنوف در رفتار خود و کیفیت خدمات‌رسانی و رعایت انصاف در قیمت خدمات و کالاهایشان  تجدیدنظر کنند وگرنه در خدمات درون‌شهری مانند تاکسی‌ها، صنایع غذایی ، و حتی خریدهای روزانه  و غیره، اسنپ ها و تپسی ها و هایپرهای آنلاین دیگری درراه است که بساط گران‌فروشان را جمع خواهد کرد و شکستشان حتمی خواهد بود.

مسافران و رانندگان راضی هستند  

امیر حسن موسوی مدیر تولید محتوا مدیر تولید محتوای شرکت تاکسی‌های آنلاین «تپسی» دراین‌باره به قدس آنلاین می‌گوید: از خدمات همکار من در حوزه حمل‌ونقل شهری همه مسافران و نیز رانندگان راضی هستند و مشکلی ندارند.

وی می‌افزاید:خوشبختانه دولت هم از همه مشاغل مرتبط  با فضای مجازی اعلام حمایت کرده و اگر برخی از واسطه‌ها از خواسته‌های بی‌جایشان کوتاه بیایند همه‌چیز برمدار قانون و در خدمت شهروندان است.

باید تاکسی‌های سنتی منفعت‌طلبی که نتیجه خودخواهی است را کنار بگذارند و علاوه بر جیب خودشان  نیم‌نگاهی هم به خواسته‌های مشتری بیندازندموسوی،درباره فرآیند قانونمند شدن فعالیت‌های این شرکت در ناوگان شهری می‌افزاید: رعایت قانون و مقررات شهری و احترام به مشتری محور اصلی خدمت‌رسانی  است و همه مجوزهای موجود بر اساس قانون موجود گرفته‌ایم و اگر قوانین جدید هم تصویب شوند بازهم ملزم به رعایت آن خواهیم بود.

وی دراین‌باره بیان می‌کند: تاکنون نشست‌های متعددی با پلیس فتا درباره امنیت مسافران و نیز راننده‌ها داشته‌ایم و در این زمینه ضوابط قانونی کاملاً از سوی شرکت و نیز راننده‌های عضو رعایت می شود.

موسوی در ادامه تأکید می‌کند: برای اطلاع شهروندان باید بدانیم که اولاً حتماً رانندگان مدارک قانونی ارائه بدهند و باید خودروهایشان  مدل ۹۰ به بالا باشند و آموزش لازم را برای برخورد با مسافران بینند در مرحله دیگر باید این افراد برای شروع به خدمت‌رسانی گواهی سوءپیشینه بیاورند.

موسوی ادامه می‌دهد: در بخش مشتری مداری ما خطوط قرمز هم داریم و"دریافت پول بیشتر" یا "پیاده کردن مسافر در غیر مقصد" از امتیاز راننده می‌کاهد و راننده‌های غیرفعال و دارندگان  زیر ۸ امتیاز(برگزارش مسافران) از چرخه ناوگان حذف می‌شوند.

 وی کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های مسافرت، کاهش حق عضویت و اشتراک آژانس‌ها از ۲۰ درصد سنتی به ۱۵ درصد، حذف اجاره مغازه،  ۲ برابر شدن تعداد مسافران یک خودرو، و دو برابر شدن درآمد یک راننده را از مزایای این نوع کسب‌وکار آنلاین دانسته و می‌افزاید: درنهایت باید اعتراف کنیم که همه این مزایا با حذف واسطه‌گری قابل تحقق است که باعث رضایت مسافران خواهد بود.

خبرنگار: بابک رحیمیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.