۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
کد خبر: 512245

بهم ریختگی قیمت میوه دربازار شب عید تشدید شد به گونه‌ای که سیب در یک روز با چند قیمت متفاوت در بازار عرضه می‌شود، این بهم ریختگی درروزهای پایانی سال برای قشر متوسط به پایین ومحروم به یک دغدغه جدی تبدیل شده است.

میوه ازباغ تا داغ مردم

قدس آنلاین -  بهم ریختگی قیمت میوه دربازار شب عید تشدید شد به گونه‌ای که سیب در یک روز با چند قیمت متفاوت در بازار عرضه می‌شود، این بهم ریختگی درروزهای پایانی سال برای قشر متوسط به پایین ومحروم به یک دغدغه جدی تبدیل شده است. بسیاری از خانوارها با بررسی قیمت میوه به دنبال میوه درجه ۲ و ۳ هستندتا جای خالی میوه درسفره عید خالی نباشد.

گزارش خبرنگار ما از بازار حاکی است هم اکنون تامسون جنوب در بازار تهران و در میادین به کیلویی ۸۵۰۰ تومان رسیده که این رقم در زمان توزیع از سوی خرده فروشان به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان (بسته به مناطق بالا یا پایین شهر) هم می‌رسد.

بر اساس این گزارش قیمت هر کیلوگرم سیب درختی زرد درجه یک نیز هم اکنون در میادین میوه وتره بار تهران به طور سبدی به کیلویی ۶۰۰۰ تومان نیز می‌رسد که این گرانی افسار گسیخته صدای سازمان حمایت را نیز در آورده است. در این زمینه معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره آخرین وضعیت بازارها بخشی از تخلفات ثبت شده را مربوط به حوزه خرده‌فروشی میوه دانست وگفت: در این بازار سودهای قانونی تعیین شده، رعایت نشده بود.

به گفته شهرام میرآخورلو بازار میوه شب عید به عنوان یک بخش جدی از زاویه کنترل قیمت، تخصیص سهمیه و دیگر موارد مورد نظارت قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران هم با بیان این که اصلی ترین میوه ما در بازار پرتقال وسیب است، در خصوص علت گرانی این دو محصول به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل گرانی میوه این است که دلالان سیب را از کشاورز و در هنگام چیدن، کیلویی ۱۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند و پس از توزیع، در میادین با قیمت ۶۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیدحسین مهاجران اظهارداشت: خرده فروشی هم که این سیب را می‌خرد باید برای سود خود وهزینه‌های دیگر مانند نقل وانتقال و... آن را با قیمت ۶۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان بفروشد که این عاملی برای افزایش قیمت می‌شود.

وی از بین رفتن بخش عظیمی از پرتقال تامسون در سرمای سه ماه گذشته شمال کشور را نیز یکی دیگر از دلایل کاهش توزیع پرتقال دربازار میوه وگران شدن پرتقال جنوب عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: هم اکنون پرتقال تامسون در بازار بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و نارنگی بندرعباس هم کیلویی ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان این که از سویی بارش‌های بی سابقه در جنوب کشور هم موجب گرانی محصولاتی مانند گوجه و مرکبات وصیفی جات شد تصریح کرد: پس از این مسأله تا حدودی قیمت‌ها کنترل شد اما به حالت قبلی خود بازنگشت.

وی بخشی از انتقادهای سازمان حمایت در خصوص گرانی میوه را صحیح دانست وگفت: بخشی از واحدهای عرضه میوه تخلفاتی داشتند که به سازمان تعزیرات معرفی شدند.

مهاجران یکی از دلایل گرانی میوه را ورود میوه‌های گران قیمت ولوکس به بازار دانست و اظهارداشت: این در حالی است که بخش عمده‌ای از میوه‌های بازار از سوی «کوپه فروشان» با سود کمتر وتناژ بالاتر عرضه می‌شود.

وی با اشاره به عرضه میوه‌های وارداتی در سازمان میادین گفت: هم اکنون پرتقال مصری در میادین کیلویی ۹۰۰۰ تومان عرضه می‌شود که این محصول در بالای شهر تا کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد.

*بازار داغ میوه‌ها ی درجه ۳

وی با اشاره به این که سازمان میادین جای پنهانی دارد که هیچ کس از آن خبر ندارد، گفت:کار توزیع میوه در این میادین که با هدف عرضه مستقیم بود توسط دو نفر پایه گذاری شد که هم اکنون میوه‌های درجه دو و سه نیز دراین میادین عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت جهاد برای تنظیم بازار به توزیع پرتقال با قیمت ۳۵۰۰ تومانی اقدام کرده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در ادامه گفت: حتی سازمان تعاون روستایی نیز محصولات کشاورزان را در اختیار سازمان میادین قرار می‌دهد در حالی که ما پیشنهاد کردیم تا بر اساس ضوابط این کار برعهده دو صنف بار فروش و خرده فروش قرار بگیرد تا هم سود عمده فروشان وخرده فروشان و تعرفه واردات و هزینه خدمات پرداخت شود.

وی با هشدار نسبت به ورود میوه‌های قاچاق به میادین گفت: هم اکنون هزاران تن میوه در مرزها خوابانده‌اند تا به هر ترفندی آن را وارد بازار کنند.

وی نرخ جدید انواع میوه را اعلام کرد و تصریح کرد: قیمت موز طی دو هفته اخیر حدود ۱۰۰۰ تومان گران شده و نرخ انگور شیلی هم در هر کیلو، ۳۰ هزار تومان است.

مهاجران افزود: پرتقال تامسون جنوب ۸۵۰۰ تومان، والنسیا بین ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان نارنگی بندرعباس از ۸۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان و پرتقال شمال آبدار بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان سیب درختی سفید درجه یک ۶۰۰۰ تومان، سایز ریزتر آن ۴۰۰۰ تومان، سیب درختی قرمز ۵۰۰۰ تومان، سایز ریزتر آن ۳۰۰۰ تومان و موز ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان قیمت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.