قزوین - وزیر نیرو گفت: با توجه به ظرفیت های انرژی های تجدید پذیر، ایجاد بسترهای لازم جهت استفاده از این انرژی ها، مصداق اقتصاد مقاومتی است.

توجه به انرژی های تجدیدپذیر از بهترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش قدس آنلاین، حمید چیت چیان ظهر یکشنبه طی سخنانی دردانشگاه آزاد اسلامی تاکستان گفت: استفاده از انرژی های تجدید پذیر یکی از بهترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه اتکاء تولید برق را به ظرفیت های هر منطقه توصیف کرد و گفت: یکی از ویژگی های انرژی تجدید پذیر این است که می توانیم برق را براساس همان ظرفیت های موجود در همان منطقه تولید کنیم و اگر انتقال برق امکان پذیر نبود، نیروگاه ها بتوانند فعالیت کنند.

وزیر نیرو به مشکلات سال ۸۶ اشاره کرد وگفت:در زمستان سال ۸۶ نیروگاه داشتیم امکان تولید هم داشت سوخت گاز به ان نرسید سوخت گازوئیل هم بدنبال یخ زدگی جاده ها نرسید وخیلی از نیروگاه های ما نتوانستند برق تولید بکنند اما این ویژگی نیروگاه های تجدید پذیر است که نورخورشید و باد درآنجا هست وجود دارد ما اگر ازاین امکانات استفاده کنیم یکی ازاقدامات جدی برای عرضه انرژی درکشور است ویکی ازمصادیق کامل اقتصادمقاومتی است.

چیت چیان افزود: این نوع تولید برق آسیب هم به محیط زیست نمی رساند ویا اگرآسیب داشته باشد بسیارکم است وقابل قیاس با نیروگاه های فسیلی نیست ضمنا اشتغال ایجاد میکند وتوسعه محلی ومنطقه ای بدنبال خودش دارد

وی گفت: دربرنامه اقتصاد مقامتی اقدام وعمل که درسال ۹۵ که رهبر معظم انقلاب نام گزاری کردند ۱۰۰مگاوات پیش بینی شده بود که ۳/۹۸ مگاوات آن تامین شده وما بقی نیزتا پایان سال تامین خواهد شد.

وزیرنیرو تصریح کرد:ما درسال گذشته هیچ نیروگاه مگاواتی درکشور نداشتیم امسال برای اولین بار اراک با نیروگاه یک مگاواتی ودو نیروگاه ۷ مگاواتی خورشیدی درهمدان به بهربرداری رسید ونیروگاه ۱۰ مگاواتی اصفهان تا پایان همین امسال به بهره برداری خواهد رسید وکشوریک خیزی برداشته بطرف ظرفیت های بزرگتروبیشتر واستفاده ازاین ظرفیت خدا دادی درزمینه بادی نیزهمینطوراست این نیروگاه که امروزبه بهره برداری رسید با ظرفیت ۵۵ مگاوات بزرگترین نیروگاه بادی کشوراست.

حمید چیت‌چیان درمراسم بهره‌برداری از نیروگاه ۵۵ مگاواتی کهک در تاکستان اظهار داشت: در بخش انرژی‌های نو، ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور داریم و خوشبختانه با سرعت در مسیر استفاده مطلوب از این ظرفیت‌ها در نقاط مختلف کشور هستیم.

وی افزود: در سال گذشته از مجموع ظرفیت قابل بهره‌برداری ۶۰ مگاواتی توانستیم ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات ظرفیت جدید در حوزه انرژی‌های بادی و خورشیدی ایجاد کنیم. سالانه قادریم یک هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر را به مرحله تولید برسانیم.

چیت‌چیان یادآور شد: در حال حاضر خرید تضمینی برق تولید شده در نیروگاه‌های تجدید پذیر را تا مدت ۲۰ سال خریداری می‌کنیم و این رویکرد بهترین نوع حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است.

وی افزود: در حالی که هر کیلووات برق به مبلغ ۶۶ تومان به مصرف‌ کننده فروخته می‌شود، هزینه خرید برق تولیدی در نیروگاه‌های تجدید پذیر از سوی وزارت نیرو، هر کیلووات ۳۷۰ تومان است که این رقم می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت بیشتر این کار را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.