ما هیچ گاه مطالبه‌گر مدیریت فرهنگی نبوده‌ایم. یعنی مدیران فرهنگی وقتی روی کار می‌آیند شعارها و وعده و وعیدهای خود را می‌دهند و می‌روند و مدیران بعد از آن‌ها همین کار را می‌کنند، اما در هیچ دوره ای، حرکت رو به جلو اتفاق نیفتاده است.

جواد اردکانی: چرا مدیریت فرهنگی کشور به گونه‌ای است که رهبر انقلاب نسبت به ساخت آثار ضدجنگ گلایه می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، جواد اردکانی، کارگردان سینما و تلویزیون گفت: متأسفانه طی  هفت هشت سال اخیر حجم تولیدات فرهنگی به شدت کاهش یافته و این درحالی است که حرکت‌هایی انجام شده که باید شرایط متفاوتی در تولید اتفاق می‌افتاد. به طور مثال، با اینکه تعداد شبکه‌های تلویزیونی افرایش یافته، اما از آن طرف تولیدات سیما کاهش پیدا کرده است و این خلاء یا با انبوهی از تولیدات غربی و شرقی که خودمان هم منتقد محتوای برخی از آن‌ها بودیم پر می‌شود یا سریال‌های تکراری که در هر حال همه این‌ها نقض غرض است.

وی تصریح کرد: این بی‌برنامگی، بی‌سیاستی و روزمرگی که در کار فرهنگ و رسانه گرفتارش شده‌ایم خیلی خطرناک است. من تصور می‌کنم که اگر فقط به این بند از صحبت‌های رهبر انقلاب که فرمودند اگر ما محصول فرهنگی تولید نکنیم، دیگران با محتوای مدنظر خودشان برای ما تولید می‌کنند توجه شود، بسیاری از مشکلات فرهنگی ما حل خواهد شد. البته مشکلات بسیار زیاد است و متأسفانه شاهد اراده‌ای جدی برای حل این مشکلات نیستیم.
اردکانی در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکلات فرهنگی باید چه کرد هم توضیح داد: در حوزه فرهنگ تا ساختارها اصلاح نشود هیچ اصلاح دیگری صورت نمی‌گیرد. اما متأسفانه هیچ توجه جدی به اصلاح ساختارها که امر بنیادی و ریشه‌ای هست در این سال‌ها صورت نگرفته است. گویی هیچ کس چنین وظیفه‌ای در نظام برای خود قائل نیست. همه کارمان این شده که منتظر فرمایش‌های رهبر انقلاب باشیم تا جوی راه بیندازیم و منتظر بیانات بعدی رهبر انقلاب می‌مانیم.
کارگردان سریال «نوشدارو» ادامه داد: ما هیچ گاه مطالبه‌گر مدیریت فرهنگی نبوده‌ایم. یعنی مدیران فرهنگی وقتی روی کار می‌آیند شعارها و وعده و وعیدهای خود را می‌دهند و می‌روند و مدیران بعد از آن‌ها همین کار را می‌کنند، اما در هیچ دوره ای، حرکت رو به جلو اتفاق نیفتاده است.وی اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر عدم اصلاح ساختار فرهنگی کشور قابل انتقاد است. اما به نظرم حرکت اصلاحی باید از جایی بالاتر از شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز و راه حل پیدا شود. همچنین باید اراده ملی و حرکتی فراگیر انجام گیرد تا شاهد تغییر در فضای فرهنگی کشور باشیم.


اردکانی تأکید کرد: چرا وضع مدیریت فرهنگی کشور به گونه‌ای است که رهبر انقلاب نسبت به ساخت آثار هنری و ادبی ضدجنگ گلایه می‌کنند؟ همین موضوع برای عرصه فرهنگی ما یک درد است.

منبع : کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.