باهنر، دبیر کل «جبهه پیروان» در مورد فضای کلی انتخابات سال آینده ریاست جمهوری و شورای شهر اسلامی گفت: ما یک سری تجربیات داریم که ممکن است تکرار نشود.

باهنر: تا قبل از آقای روحانی رئیس جمهوری 50/2 درصدی نداشتیم/ باید دشمن را جدی بگیریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه ایران،  این تجربیات را که کنار هم بنشانیم، پارادوکس به وجود می آید. یکی از این تجربه ها این است که معمولا روسای جمهور دو دوره ای هستند. نه تنها در ایران، بلکه در دیگر کشورها هم نیز به این شکل است. نکته دومی که وجود دارد این است که تا قبل از آقای روحانی رئیس جمهوری 50/2 درصدی نداشتیم. باید ریزش ها و رویش های رای آقای روحانی را بررسی کرد، چراکه روحانی دم مرزی رای آورده است و اگر ریزش بیش از رویش باشد، مشکل ایجاد میکند. از طرفی همه امیدواری دولت و طرفدارانش این است که حس می کنند روحانی رقیب جدی ندارد.

وی ادامه داد: نکته دیگر که  در یک کشور دموکراتیک نقطه ضعف است، این است که انتخابات عموما هیجانی است و این باعث شده که رئیس جمهوری اخیرمان – فارغ از قضاوت درباره عملکرد و شایستگی شان- یک ماه آخر رئیس جمهور شدند. بعضی ها مانند احمدی نژاد 10 روز آخر رئیس جمهور شد.
 
دبیرکل جبهه پیروان در مورد اینکه چرا اصولگرایان در موضعی قرار گرفتند که نمیتوانند رقیب قدری برای روحانی بیاورند، گفت: یکی از مشکلات ما این است که دو سه حزب قدر و چارچوب مند نداریم، من در غیبت احزاب قدرتمند، نگران آینده مردم سالاری دینی هستم. همین باعث شده است تا جناح ها با یکدیگر رقابت کنند. نه احزاب. خیلی ها را در کشور داریم که از عملکرد آقای روحانی ناراضی هستند، اما خیلی ها هم به اصولگرایان علاقه ندارند، منتظر می مانند تا ببینند چه کسی از اصولگرایان معرفی میشود. ممکن است کسی دربیاید و بگویند این بهتر از روحانی است و ممکن است کسی باشد که بگویند روحانی هر قدر هم خراب کرده باشد به او رای می دهیم چون رقیبش برای ما قابل هضم نیست.
 
وی در مورد اینکه آیا حضور حداکثری یک نامزد قوی میخواهد، گفت:  حضور حداکثری ربطی به انتخابات ندارد، سرمایه اجتماعی ما را بالا می برد. حتما باید حضور حداکثری باشد و حتما هم می خواهیم کاندیدای خودمان رای بیاورد. دو قطبی که حضرت آقا در مشاوره به آقای احمدی نژاد به آن اشاره کردند، متفاوت بود. منظور حضرت آقا احتمالا دو قطبی خشنی بود مثل فتنه88.
 
باهنر در مورد برجام گفت: تابلو ما نباید ضد برجام باشد، ولی بعضی وقت ها ضد برجام میشود، برجام اتفاقی است که باید می افتاد.نقطه عطف مذاکرات هسته ای جمله معروف حضرت آقا بود که در این مقطع تاریخی باید «نرمش قهرمانانه» داشته باشیم. این تعبیر به کلی سیاست های راهبردی در منطقه را تغییر داد و قرار شد با تعامل سازنده وارد بازی برد-برد با رقبا باشیم. برجام یک متن تخصصی و پیچیده بود که همه مقامات درباره آن بحث کردند و اگر یک کلمه اش بالا و پایین میشد، میتوانست خسارت بار شود. بعضی نمایندگان نه برای اینکه برجام اصلاح شود، بلکه برای اینکه به تصویب نرسد، صدها پیشنهاد مطرح کرده بودند که یا زمان آن را عقب میانداخت و یا جلوی کیفیت را می گرفت. در حالیکه مصوبه مجلس نتیجه ماهها کار تخصصی بود.
 
وی تصریح کرد: اینکه میگویند برجام 20 دقیقه ای در مجلس تصویب شد، خیلی ظالمانه است،  چون ماهها کار شده بود اگر قرار بر این بود موضو در صحن علنی مجلس پهن شود، هم زمان و هم کیفیت کار را از دست می دادیم و ممکن بود چیزی تصویب شود که به نفع دشمن شود. اگر بخواهیم فقط یک قلم از دستاوردها را بگوییم، این است که ما در اوج تحریم ها 700 هزار بشکه نفت می فروختیم، الان سه هزار بشکه نفت می فروشیم. در زمان تحریم ها خیلی دردسر داشت تا پولمان به دستمان برسد؛ الان یکی دو مانع دارد ولی قابل عبور است.
 
وی در مورد رشد 6درصدی گفت: 6 درصد رشد اقتصادی دروغ نیست. اما رشد اقتصادی یک ماهه یا دو ماه اثری در زندگی مردم ندارد. الان وقت برای دولت تنگ است، مجموعه افکار عمومی منصف است. مردم نمی خواهند که تا انتخابات اردیبهشت ماه مساله اشتغال حل شود. اما یک روزنه هایی می خواهند. برای خانواده ای که 4،5 نفر فارغ التحصیل بیکار دارند باید این امید به وجود بیاید که یک نفرشان شاغل خواهد شد.
 
باهنر در مورد تاثیر روی کار آمدن ترامپ و آینده برجام گفت: ببنید هر کدام از طرفین گروه 1+5 به تنهایی میتوانند زیر کل برجام بزنند، اما اولا مکانیزم برهم زدن توافق راحت نیست و ثانیا طرفی که زیر تعهداتش میزند دیگر نمیتواند یک اتحاد جهانی علیه ما به وجود بیاورد. ما هم می توانیم زیر برجام بزنیم، فقط آمریکا نیست که بتواند این توافق را پاره کند. ما هم میتوانیم آتشش بزنیم و همواره همه هم این گزینه روی میز ما هست. اگر رقیب، فشارها را به حدی برساند که طاقت ما طاق شود، آن موقع می توانیم.
 
وی افزود: ترامپ اولین رئیس جمهور «بیزینس من» آمریکا است که ان شالله خدا عاقبتش را ختم به خیر کند. سمبل متناقض هاست. از یک طرف می گوید رابطه من با اسرائیل خوب است و از طرف دیگر می گوید اوباما بیخود 6 هزار میلیارد دلار برای امنیت خاورمیانه هزینه کرده است. من توهم توطئه ندارم، اما باید حواسمان جمع باشد و باید دشمن را جدی بگیریم، طرفدار تعامل سازنده هستیم اما ذره ای نباید غفلت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.