خرم اباد- شهرستان لردگان با ۲۲۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع‌شده است و بنا بر گفته نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی بر روی خط مشکلات بی‌شمار واقع‌شده است.

«لردگان» روی خط مشکلات

به گزارش قدس آنلاین، نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در این منطقه بیان می‌کند: رفع نقاط حادثه‌خیز و اصلاح گردنه چهارطاق، چهار خطه شدن محور ارتباطی لردگان– فلارد، تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب، احیای شهرک‌های صنعتی لردگان و سندگان و تعریف شهرک صنعتی برای فلارد از مهم‌ترین نیازهای شهرستان لردگان محسوب می‌شود.
وی افزود: ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای در شهرستان لردگان به‌ویژه در حوزه‌های راه‌سازی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، گازرسانی و اقتصادی باید به‌طور خاص موردتوجه مدیران ارشد کشور و چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه این شهرستان با کمبود آب شرب مواجه است ادامه می‌دهد: باوجود اقدامات انجام‌شده از سوی مسوولان برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستان لردگان، اما هنوز مشکلات آب در این شهرستان رفع نشده و آب‌رسانی در روستاها با تانکر انجام می‌شود.

کاهش نرخ بیکاری

خالدی یادآور می‌شود: توسعه صنایع پائین‌دستی پتروشیمی لردگان به‌عنوان یکی از راه‌های افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی باید در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گیرد.
نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی به کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی اشاره و اظهار کرد: هنوز بسیاری از روستاهای این شهرستان خانه بهداشت ندارد.

وی ادامه می‌دهد: بیمارستان لردگان نیز برای تأمین تجهیزات موردنیاز پزشکی با کمبودها و مشکلات فراوان روبروست.

حل مشکلات آب فقط در حد حرف باقی‌مانده است

وی درباره تأمین آب شرب لردگان نیز بابیان اینکه مشکلات فراوانی داریم یادآور می‌شود: به‌طور مثال بسیار باعث تأسف است که بگوییم در حال حاضر بسیاری از روستاهای این منطقه با تانکر آب‌رسانی می‌شود، این‌یک فاجعه است که علیرغم تمامی امکانات و منابع باید شاهد این مسائل باشیم.

توسعه صنایع پائین‌دستی پتروشیمی به‌عنوان یکی از راه‌های افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی باید در دستور کار مسوولان قرار گیردوی با اشاره به این موضوع که لردگان یکی از استان‌های با پتانسیل بالا در استان چهارمحال، به‌ویژه در عرصۀ کشاورزی است ادامه می‌دهد: این منطقه دارای دشت‌های حاصلخیزی است که ۳۰ درصد محصولات استان را تولید می‌کند، اما متأسفانه امروز با توجه به ضعف مدیریتی در حوزه کشاورزی و عدم مدیریت مناسب در تأمین منابع آبی، با مشکل جدی در تأمین آب مواجه است.

وی اظهار می‌کند: علی‌رغم اینکه رودخانه «ارمند» و «خرسان» از سرشاخه‌های کارون به این منطقه سرازیر می‌شوند اما به دلیل عدم وجود مدیریت مناسب دشت‌های حاصلخیز لردگان با کمبود شدید آب مواجه هستند.

وی معتقد است در صورت ادامه این روند، دشت‌های حاصلخیز این منطقه تا یکی دو سال آینده به کویر تبدیل خواهند شد.

سدهایی که احداث نشد

نماینده مردم لردگان با تأکید بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان برای احداث سد برای جمع‌آوری آب‌های این مناطق و جلوگیری از به هدر رفتن آن‌ها، تصریح کرد: از دشت‌های حاصلخیز این منطقه تا رودخانه ۳ کیلومتر فاصله است اما به دلیل شرایط آب و هوایی آنجا که منطقه کوهستانی است، باید سدی احداث می‌شد که البته این اتفاق نیفتاده است.

خالدی بابیان اینکه پروژۀ سدسازی در این منطقه از سال ۱۳۸۰ در برنامه بوده است یادآور می‌شود: دولت‌ها تنها حرف احداث سد را می‌زنند اما در عمل هیچ اتفاقی را مشاهده نمی‌کنند.

وی پیرامون بحران کم‌آبی این منطقه یادآور می‌شود: دشت «خانمیرزا» حدود ۲ هزار حلقه چاه آب دارد که اکنون عمق آب این چاه‌ها کاهش پیداکرده است، حتی در برخی جاها آب‌شور شده است این در حالی است که درگذشته به دلیل وجود رودخانه در نزدیکی این دشت کشاورزی و صیفی‌کاری انجام می‌شده و ظرفیت و پتانسیل بالایی برای این مسئله داشت اما در حال حاضر شرایط مناسبی ندارد
نماینده مردم لردگان تأکید می‌کند: باید این موضوع به‌صورت جدی حل شود چراکه به‌تبع آن بحث اشتغال، درآمد و رونق اقتصادی این منطقه رفع می‌شود.

تقویت امدادرسانی

خالدی با اشاره به راه‌های مواصلاتی این حوزه انتخابیه، بیان می‌کند: این شهرستان از جنوب به استان خوزستان، از جنوب غربی به استان فارس و کهگیلویه متصل می‌شود درگذشته جاده ترانزیتی میان استان‌های مرکزی و خوزستان وجود داشت که البته ازاینجا نمی‌گذشت، اما در حال حاضر این مسیر تغییر کرده و این جاده از مسیر بروجن-لردگان می‌گذرد که بخشی از آن دو بانده شده و بخشی دیگر یک بانده باقی‌مانده است

وی یادآور می‌شود: بعدازاینکه این جاده ترانزیتی شد ترافیک از ۷ هزار به بالای ۳۰ هزار تردد رسید که اکثر آن‌ها را ماشین‌های سنگین تشکیل می‌دهند که سالانه شاهد تلفات فراوانی در این جاده هستیم.

وی بابیان اینکه  ترافیک و آمار تصادفات در این مسیر افزایش‌یافته ادامه می‌دهد: در مقابل آمار مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش‌یافته و این در حالی است که مردم در دریافت خدمات درمانی با مشکل مواجه هستند.

نماینده مردم لردگان می‌گوید: بیمارستانی با ظرفیت بسیار پایین در بخش فلارد راه‌اندازی شده که معمولاً کسی به آنجا مراجعه نمی‌کند زیرا فاصلۀ فلارد تا لردگان حدود ۴۰ کیلومتر است و بیشتر متخصصین در لردگان قرار دارند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.