دزفول- نام و عقبه یعقوب لیث صفاری را در سیستان باید دنبال کرد و از همین رو بدو ورود به شهر زابل مجسمه وی خودنمایی می‌کند اما واقعیت این است که این سردار ایرانی در روستای شاه‌آباد شهرستان دزفول آرمیده است و مقبره وی در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی از سوی متولیان در معرض نابودی و فراموشی قرارگرفته است.

«عیاران» در زیر غبار فراموشی/آرامگاه «یعقوب لیث» شکوه شهریار ایرانی را زیر سوال می برد

به گزارش قدس آنلاین«یعقوب» پسرلیث یکی از پادشاهان ایران از دودمان ایرانی صفاری بود و بنیان‌گذار این سلسله بود که در سیستان حکومت می‌کرد.

یعقوب لیث را امروزه در سیستان به‌عنوان پایه‌گذار گروه مرسوم به «عیاران» می‌شناسند.

عیاران گروهی بودند که  آئین جوانمردی شامل مروّت، ایثار، فداکاری، یاری مظلومان و بی‌پناهان، شفقت به خلق، وفای به عهد و بالاخره خودشکنی را مرام خود قرار داده بودند.

عیاران نیازمند عیاری

 آرامگاه این شهریار ایرانی در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر دزفول در جاده دزفول- شوشتر در روستای اسلام‌آباد یا همان شاه‌آباد قدیم و در فاصله هزار متری از محوطه باستانی جندی‌شاپور قرارداد.

اگر سفری به این آرامگاه داشته باشید محوطه غبارگرفته آن بی‌توجهی به این پادشاه ایرانی را حکایت می‌کند.

متأسفانه بسیاری از دیوارهای اطراف این مقبره تخریب‌شده و حتی از نصب تکه‌ای سنگ درخور و مقام این جوانمرد ایرانی بر روی مزار یعقوب دریغ شده است که خود گواه مظلومیت این سردار ایرانی است.

مزار یعقوب را تعدادی چوب‌های فرسوده و مملو از یادگاری و چند فولاد رنگ و رو رفته به شکلی بسیار نامتوازن و غیر هنرمندانه در برگرفته است.

باوجوداینکه نام و آوازه یعقوب بسیاری از مرزها را درنوردیده است اما شکوه و عظمت این سردار ایرانی در قالب مقبره‌ای با سقف‌های تخریب‌شده درحالی‌که گچ‌هایش بر زمین ریخته است از زیبایی و جلالش در این مکان کاسته است.

بنای این مقبره  به شماره ۲۵۵۰ در ردیف آثار ملی ثبت‌شده است اما غبار نشسته بر این بنا این حس را به بازدیدکننده القا می‌کند که ظاهراً این مکان متولی برای ساماندهی ندارد.

نام‌گذاری باهدف جلب‌توجه 

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول بابیان اینکه متأسفانه این آرامگاه تاکنون موردتوجه میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی قرار نداشته است بیان کرد: روز هشتم دی‌ماه سالروز ثبت ملی این آرامگاه است و لذا این روز را با موافقت مسوولان به‌عنوان روز یعقوب لیث نام‌گذاری کردیم تا توجه مسوولان به این آرامگاه تاریخی جلب شود.

مقبره یعقوب لیث در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی از سوی متولیان در معرض نابودی و فراموشی قرارگرفته استمحمد آذر کیش  بابیان اینکه آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از ظرفیت‌های مهم دزفول است و سال‌هاست بدون رسیدگی رهاشده است ادامه داد: آوازه یعقوب لیث صفاری و آرامگاه وی می‌تواند در این منطقه جاذب گردشگران داخلی و خارجی باشد و این آرزو زمانی محقق می‌شود که بستر حضور و حداقل امکانات را در این مکان فراهم ساخته و این آرامگاه را از مهجوری رها کنیم.

مردم آستین‌ها را بالا زدند

بی‌تفاوتی میراث فرهنگی به تخریب این اثر باستانی حالا موجب شده تا اهالی روستاهای اطراف برای حفظ هویت تاریخی خود دست‌به‌کار شوند و با کاشت درخت در اطراف این محوطه و اتصال برق به این مکان روشنایی و شادابی ببخشند.

عبدی کربلایی یکی از اعظمی شورای اسلامی روستای اسلامی آباد در این رابطه می‌گوید: متأسفانه مشکلات این آرامگاه تمامی ندارد زیرا قسمت‌هایی از محوطه این اثر شب‌ها به محل تجمع معتادان تبدیل می‌شود.

وی بیان می‌کند: سرویس‌های بهداشتی وضعیت مناسبی دارند و به دلیل بی‌توجهی‌ اداره میراث فرهنگی در ایام مختلف سال به‌ویژه نوروز، طبیعت این مکان به محل چرای دام‌ها تبدیل می‌شود و در ایام تابستان نیز تمام درختان موجود در محوطه آرامگاه یعقوب لیث با خشکی مواجه  است درحالی‌که این درخت‌ها نیز با هزینه اهالی همین روستا کاشته شده و این زمین سهمیه آب دارد اما حتی اجازه آبیاری را نیز به ما نمی‌دهند و اقدام به قطع شبکه آب این مکان کرده‌اند.

وی بابیان اینکه بارها با اداره میراث فرهنگی دزفول جلسه برگزار کردیم و چندین نامه و دعوت‌نامه نیز برای آن‌ها ارسال کردیم  ادامه می‌دهد: اما این اداره نه‌تنها برنامه‌ای به ما ارائه نداده بلکه اجازه ورودمان در بازسازی این آرامگاه را نیز نمی‌دهد.

میراث فرهنگی مانع جذب گردشگران

وی با اشاره به اینکه برق و روشنایی محوطه آرامگاه نیز با هزینه مردم روستا تأمین‌شده است بیان کرد: میراث فرهنگی نه اجازه می‌دهد که مردم برای حفظ این اثر اقدامی انجام دهند و نه خودش پا به میدان می‌گذارد و لذا تنها بلاتکلیفی بر این آرامگاه مستولی شده است.

وی اضافه کرد: ما حتی حاضر هستیم فضای تخریب‌شده داخل گنبد را نیز با کمک اهالی روستا بازسازی کنیم فقط کافی است میراث پس از چندین سال ناملایماتی، همکاری خود را در ارائه مجوز به ما اعلام کند.

وی با تأکید بر این موضوع که آرامگاه یعقوب لیث با توجه به هم‌جواری شهرهای دزفول، سیاه منصور، گتوند، شوشتر و شوش می‌تواند برای مردم این منطقه گردشگر و به‌تبع آن درآمد به همراه داشته باشد افزود: رونق و توسعه این آرامگاه می‌تواند فرصت‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی زیادی را در شمال خوزستان ایجاد کند اما مسوولان بی‌تفاوت از کنار این‌همه مزیت می‌گذرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.