ارومیه- ۹۶ درصد مساحت منابع طبیعی استان آذربایجان غربی را مراتع تشکیل داده است که ۲۱ درصد از آن مربوط به مراتع خوب است اما چرای مفرط و بیش‌ازحد مجاز تهدیدی برای حفظ این مراتع محسوب می‌شود.

دام‌های آذربایجان غربی مراتع را می‌بلعند

به گزارش قدس آنلاین، استان آذربایجان غربی بنا بر گفته مدیرکل منابع طبیعی از نظر راندمان تولید علوفه خشک دارای رتبه ۳ کشور است اما چرای دو برابری دام‌ها در این مراتع موجب کاهش شدید راندمان این مراتع شده است.

تخریب مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی بابیان اینکه  مراتع آذربایجان غربی تنها جوابگوی تعلیف ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است می‌گوید: این در حالی است که تعداد ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی و شاید بیشتر در این مراتع چرا می‌کنند که تهدیدی برای مراتع محسوب می‌شود.

 رحمان وهاب‌زاده بیان می‌کند: دام زیاد، چرای مفرط و غیراصولی از قبیل چرای زودرس بهاری و عدم رعایت ظرفیت و زمان ورود دام به مرتع به‌ویژه در خشک‌سالی‌ها مهم‌ترین عامل تخریب مراتع به شمار می‌رود.مراتع آذربایجان غربی تنها جوابگوی تعلیف ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است اما افزون بر ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی در آن چرا می کنند

وی با اشاره به این موضوع که بهره‌برداران مراتع ییلاقی، قشلاقی و روستایی وظیفه‌دارند پیش از ورود دام به مرتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی نسبت به تمدید پروانه چرا اقدام کنند ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر با چرای بیش‌ازحد دام و عدم توجه بهره‌برداران و سوءاستفاده سودجویان، بخش زیادی از مراتع خوب استان به مراتع فقیر تبدیل‌شده است.

وی آمادگی گیاهان مرتعی و جلوگیری از لگدکوبی خاک را از دیگر علل جلوگیری از ورود دام به مراتع استان عنوان کرد و افزود: اجاره مراتع ازجمله اقداماتی است که برخی از بهره‌برداران اقدام به آن می‌کنند که این امر نیز غیرقانونی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با یادآوری این مطلب که آذربایجان غربی بیش از دو میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مرتع دارد می‌افزاید: متأسفانه در بسیاری موارد، با چرای زودرس بهاری پوشش گیاهی بخش قابل‌توجهی از آن‌ها از بین می‌رود

,ی افزود: در حاضر جمعیت دامی موجود استان حدود ۷.۴ میلیون واحد دامی است که ۴.۶ میلیون واحد دامی آن را گوسفند و بز، ۱.۸ میلیون واحد دامی را گاو بومی و بقیه را گاومیش و سایر احشام تشکیل می‌دهد درحالی‌که مراتع موجود تنها جوابگوی تعلیف ۳.۱ میلیون واحد دامی است و بقیه دام‌ها مازاد بر ظرفیت استان است.

وی در پاسخ به این سؤال که برای حفظ منابع چه اقدامی انجام‌شده است بیان می‌کند: طرح‌های مرتع‌داری ۳۸.۵ درصد مراتع استان تهیه‌شده که ۱۵/۸ درصد از این طرح‌ها در مراتع استان به وسعت ۴۲۰ هزار و ۳۰۸ هکتار اجراشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.