کرمان- خشک‌سالی‌های مستمر و برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در استان کرمان موجب شده تا پدیده فرونشست زمین با شدت بیشتری موردتوجه کارشناسان قرارگرفته و رنگ بحران به خود بگیرد.

دشت‌های کرمان در حال فرونشستن

به گزارش قدس آنلاین، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی احتمال فرونشست زمین و ایجاد فرو چاله را زیاد کرده همانند اتفاقی که سال ۱۳۷۷ در نزدیکی شهر کرمان و در دشت اختیارآباد رخ داد.

در این حادثه  به‌یک‌باره زمین فرونشست و فرو چاله‌ای بزرگ ایجاد شد و البته خوش‌شانسی کرمانی‌ها و اختیارآبادی‌ها این بود که منازل مسکونی در محل ایجاد این فرو چاله نبودند.

پس‌ازاین اتفاق، کرمانی‌ها فرو چاله بزرگ دیگری را مشاهده نکردند، هرچند که گزارش پایگاه ملی داده های علوم زمینی کشور نشان می‌دهد دشت‌های کرمان، زرند و رفسنجان سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر نشست می‌کنند.

دشت‌های کرمان، زرند و رفسنجان سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر نشست می‌کنندبر اساس گزارشی که پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور سه سال پیش منتشر کرد، نشست ۷۰ سانتی‌متری زمین در منطقه زنگی‌آباد، نشست حدوداً یک متری زمین روبروی کوره آجرپزی انتهای خیابان ۲۴ آذر کرمان، آسیب به ساختمان‌های مناطق مختلف شهر کرمان ازجمله کج شدگی کوره آجرپزی انتهای خیابان ۲۴ آذر کرمان در زمان ساخت آن و ایجاد شکاف و شکستگی‌های متعدد در بسیاری از خیابان‌های شهر کرمان ازجمله خسارت فرونشست زمین در سال‌های گذشته در کرمان بوده است.

سابقه‌ای ۴۰ ساله

رئیس مرکز زمین‌شناسی کرمان با تائید این مطلب می‌گوید: نخستین فرونشست زمین در حدود ۴۰ سال قبل در دشت رفسنجان دیده‌شده و طی سال‌های گذشته در دشت‌های زرند و سیرجان در شمال استان کرمان به‌وفور این پدیده مشاهده‌شده است.

علی رشیدی ادامه می‌دهد: بخشی از لایه‌های طبقات زمین توسط آب تأمین می‌شود، لذا با خروج آب از زمین این تعادل بر هم می‌خورد و بخشی از وزن لایه‌های زمین که توسط آب تحمل می‌شود، به ذرات خاک تحمیل می‌شود و یک افزایش فشار را بر روی طبقات خاک وارد می‌کند و به‌مرورزمان باعث می‌شود یک منطقه وسیع به ابعاد یک دشت دچار فرونشست زمین شود.

ترک‌خوردگی ساختمان‌ها

استاد دانشگاه باهنر کرمان بابیان اینکه ترک‌خوردگی ساختمان نخستین سوغات فرونشست زمین سات بیان می‌کند: در شهرهای بزرگ مثل کرمان و رفسنجان اگرچه سطح آب زیرزمینی پایین رفته اما چون شبکه فاضلاب شهری وجود ندارد، آب زیرسطحی بالاآمده و احتمال اینکه فرو چاله‌ای بزرگ ایجاد شود کم است.

محمدخان جانی ادامه می‌دهد: در این شهرها مشکل اساسی نشست و ترک خوردن ساختمان‌هاست. مثل ساختمان مسجد جامع کرمان.

وی می‌افزاید: در روستاها و شهرهای کم‌جمعیت که آب زیرسطحی وجود ندارد، باکم شدن سطح آب‌های زیرزمینی احتمال ایجاد فرو چاله وجود دارد. به‌طوری‌که در نوق رفسنجان سطح آب زیرزمینی به ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر رسیده است.

وی تنها راه مقابله با ایجاد فرو چاله‌های احتمالی در استان کرمان را متعادل کردن سفره‌های زیرزمینی می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.