ساوه- نوروز در ایران اسلامی باوجود اقوام متعدد و متنوع با رنگین‌کمانی از آداب‌و رسوم همراه است همانطور که در ساوه مردم روستایی رسم دارند به یکدیگر جوراب هدیه دهند و یا نیت های خود را در کوزه بیندازند.

روستائیان ساوه جوراب و تخم مرغ عیدی می دهند

به گزارش قدس آنلاین، درروستاهای ساوه هم‌زمان با فرارسیدن سال نو آداب‌ورسوم جالبی برگزار می‌شود که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

هدیه جوراب و تخم‌مرغ

در سفره‌های هفت‌سین ساوجی‌ها انواع خوردنی‌ها و شیرینی‌ها همچون نان، سیر، سنجد، شیرینی، تخمه، نقل، کشمش، نخودچی ، تخم‌مرغ رنگ‌شده، انواع میوه‌ها، آینه و قرآن وجود دارد و در برخی از نقاط در کنار این سفره چراغ‌نفتی به نشان برکت و نور روشن می‌کنند.

روستائیان ساوه بعد از تحویل سال کوچک‌ترها به بازدید بزرگ‌ترها می‌روند در ایام نوروز در روستاهای ساوه مرسوم است که بزرگ‌ترها تخم‌مرغ و جوراب و یا پول به‌عنوان عیدی هدیه می‌دهند.

نیت کوزه

در شهر ساوه در شب قبل از تحویل سال، آئین ویژه‌ای توسط زنان انجام می‌شود که در آن زنانی که نذر دارند، نیت کرده و اسم خود را روی کاغذ می‌نویسند و کاغذ را داخل«بستو» یا کوزه سفالی می‌اندازند، گاهی به‌جای نوشتن اسم، یک سکه، انگشتر و یا چیز دیگری را برای نشان داخل ظرف می‌اندازند، صبح روز بعد یکی از زنان مورد اعتماد درحالی‌که دعا می‌خواند هر یک از نشانه‌ها را بیرون آورده و بدین‌صورت هرکس به نیتش می‌رسد.

آئین شال سالاماق

در آئین‌های کهن روستای آقچه قلعه ساوه در شب سال نو، آئین «شال سالاماق» بوده که در این شب جوان روستا به گروه‌های سه تا پنج‌نفری تقسیم و هر یک از گروه‌ها محدوده‌ای از منازل روستا را برای خود مشخص می‌کردند و گروه‌ها به پشت‌بام خانه‌ها رفته و طناب یا چارقدی که همراه داشته‌اند را به داخل ایوان خانه فرستاده و صاحب‌خانه که از این آئین مطلع است و متوجه حضور آن‌ها می‌شود، تخم‌مرغ، جوراب، پول و یا هر چیز دیگری را که از قبل آماده کرده بوده، داخل چارقد آن‌ها می‌گذاشته است.

همچنین بر اساس باور پیشینیان در برخی از نقاط روستایی ساوه بر روی بام خانه‌ای که در آن سال یکی از افراد خانواده‌اش فوت کرد، آتش‌برمی افروختند.

در دوره‌های پیشین در روستاهای ساوه در شب علفه یا همان روز پایانی سال بچه‌ها پشت در خانه‌های روستائیان می‌آمدند و از هر منزل تخم‌مرغ پخته و شیرینی هدیه می‌گرفتند.

به هنگام تحویل سال همه افراد خانواده در منزل بزرگ فامیل یعنی پدر یا پدربزرگ جمع می‌شوند و کنار سفره رنگارنگ هفت‌سین قرآن و اشعار حافظ می‌خوانند.

پذیرایی با نان قندی

مردمان ساوه در روزهای پایانی سال با پخت نوعی شیرینی سنتی به نام نان قندی و تهیه باسلوق که به‌طورمعمول از شیره انگور و گردو و پسته تشکیل‌شده برای پذیرایی از میهمانان در سال نو آماده می‌شوند.

ساوجی‌ها معتقدند پوشیدن لباس نو نمادی از وسعت رزق و روزی و افزایش روزی حلال است.

طبخ زرشک‌پلو با مرغ و یا سبزی‌پلو با ماهی نیز از دیگر رسوم ساوجی‌ها در شب تحویل سال است که با حضور اعضای خانواده در منزل بزرگ فامیل همراه است.

زیارت امامزادگان

جمع کثیری از مردم ساوه رسم بران دارند که در زمان تحویل سال نو، نخست به زیارت امامزادگان مشهور این شهر یعنی امامزاده اسحاق و امامزاده سید علی‌اصغر می‌روند و بعد از نیایش و راز و نیاز و پخش نذورات، مشغول دیدوبازدیدهای ایام نوروز می‌شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.